Vodíkový obor nuGen je najväčší na svete. Odvezie 290 ton platinovej rudy

ZDROJ | Anglo American

Nadnárodná banská spoločnosť Anglo American so sídlom v Spojenom kráľovstve ťaží kovy na niekoľkých kontinentoch, zároveň sa  však snaží o uhlíkovú neutralitu. V rámci programu nuGen Zero Emission Haulage Solution (ZEHS) uviedla v Južnej Afrike do prevádzky prototyp najväčšieho ťažobného vozidla na vodíkový pohon na svete.

Pozrite siJe vodík nádejnou budúcnosťou, či nočnou morou dopravy?

Hybridné vodíkovo-batériové nákladné auto s celkovým výkonom 2 megawatty prekonáva svojho predchodcu s dieselovým motorom a dokáže prepraviť až 290 ton nákladu. Energiu čerpá z 1,2 MWh batérie a niekoľko palivových článkov na vodík dodáva výkon až 800 kW.

Ťažké vozidlo je navrhnuté tak, aby fungovalo pri ťažbe v bani Mogalakwena PGM na severovýchode Južnej Afriky. Ide o najväčšiu povrchovú baňu na kovy platinovej skupiny na svete. Spoločnosť Anglo American tam má v úmysle nahradiť flotilu 40 nákladných vozidiel, ktoré ročne spotrebujú okolo milióna litrov nafty.

Firma Anglo American na projekte NuGen spolupracuje so spoločnosťami ako ENGIE, First Mode, Ballard či NPROXX. Paradoxom je, že vodíkový nákladiak, a to ešte najväčší na svete , dokázala dotiahnuť do reality banská ťažobná spoločnosť, kým automobilka Nikola roky investorov „opíjala rožkom“, sľubujúc vodíkom poháňané kamióny a ďalšie vozidlá.

ZDROJ | Anglo American

Auto je súčasťou projektu nuGen ZEHS od Anglo American, ktorý ráta so systémom výroby „zeleného“ vodíka v mieste bane. Energiu čerpanú zo solárnej farmy použije na poháňanie vodíkového elektrolyzéra na štiepenie vody, ktorý vyrobí vodík na pohon nákladných vozidiel.

Pozrite siGeneral Motors expanduje aj vďaka vodíku a elektromobilite

Projekt ZEHS má byť naplno spustený do roku 2026 a pôjde o prvý krok k tomu, aby bolo osem baní spoločnosti do roku 2030 uhlíkovo neutrálnych. Do roku 2040 chce mať Anglo American všetky svoje prevádzky s nulovými emisiami.

ZDROJ | Anglo American

Firma zatiaľ podrobnejšie technické parametre neuviedla, takže nepoznáme napríklad dojazd (ten ale zásadne závisí od hmotnosti nákladu). Podľa všetkého sa palivové články vo vozidle nuGen zrejme využívajú aj ako hlavná nabíjačka obrovskej 1,2 MWh batérie. V každom prípade, v bežných vodíkových autách sa nachádza len relatívne malá batéria, slúžiaca na rekuperáciu energie a pokrývanie výkonových špičiek pri akcelerácii, čo nie je tento prípad.

Hybridná konštrukcia pohonu má zrejme u takýchto ťažkých strojov svoje opodstatnenie. Inak by dávalo zmysel elektrinu zo solárnej farmy využiť priamo na nabíjanie batérií a vynechať vodík, ako medzičlánok, ktorý do reťazca výroba-distribúcia energie-pohon vnáša zbytočné straty.

ZdrojAngloAmerican,TeslaMagazin.sk

Komentáre k článku