Reklama
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Vďaka American Airlines sme o krok bližšie z nižšiemu znečisťovaniu ovzdušia

Vďaka American Airlines sme o krok bližšie z nižšiemu znečisťovaniu ovzdušia
Zdroj | Inhabitat
Michal Sobek
Vďaka American Airlines sme o krok bližšie z nižšiemu znečisťovaniu ovzdušia
Zdroj | Inhabitat
Zdroj | Inhabitat

Letecká spoločnosť United Airlines si pripísala ďalší míľnik. Let medzi Chicagom a Washingtonom absolvovalo lietadlo Boeing 737 MAX 8, ktoré bolo poháňané udržateľným leteckým palivom.

Pozrite si

Vieme kto má najrýchlejšie elektrické lietadlo na svete

Boeing mal na svoje palube 100 pasažierov a spotreboval zhruba 1 893 litrov paliva. Udržateľné letecké palivo vyrobila spoločnosť World Energy. United Airlines uviedol, že palivová zmes v priebehu svojho životného cyklu uvoľňuje o 80 % menej oxidu uhličitého.

Použité letecké palivo sa skladalo z tukov, kuchynských olejov a sadla. Mnoho lietadiel už používa zmes udržateľného (SAF) a bežného leteckého paliva. Súčasné predpisy ale obmedzujú letecké spoločnosti na pomer 1:1.

Práve tento test, ktorý absolvoval Boeing by mal ukázať, že lietadlo je schopné lietať čisto na udržateľnom leteckom SAF palive. Program Eco-Skies Alliance spoločnosti United Airlines prispel tento rok k nákupu viac ako 26 miliónom litrov tohto paliva.

Alternatívne udržateľné palivá je možné vyrobiť pomocou prebytočnej biomasy. Tam patrí kukurica a olejnaté semená. Podľa ministerstva energetiky by sa v USA mohla každý rok zhromaždiť približne 1 miliarda ton biomasy, čo by stačilo na výrobu asi 22 miliárd SAF paliva.

Treba sa však pozrieť aj na opačnú stranu mince. Výroba udržateľných palív je veľmi drahá. V súčasnosti to až 4x prevyšuje výrobu tradičného leteckého paliva. Aj SAF palivo stále uvoľňuje do atmosféry oxid uhličitý a ďalšie znečisťujúce látky.

Zdroj | Jerry Zhang

V septembri prezident Joe Biden podpísal výkonný príkaz na zvýšenie možností financovania a výskumu a vývoja s cieľom znížiť emisie leteckej dopravy do roku 2030 o 20 %. Do roku 2050 by sa tento cieľ mal navýšiť na nulové emisie uhlíka.

Pozrite si

Český eVTOL s doletom až 720 km? Vďaka hybridnému pohonu áno

Ďalším riešením je aj elektrifikácia leteckej dopravy. Ňou sa zaoberajú už mnohé spoločnosti a je len otázkou času, kedy bude predstavené plne elektrické dopravné lietadlo. Tam však treba počítať s nižším doletom. Väčší počet batérií zase vedie k vyššej hmotnosti, a to ku skracovaniu doletu.

NASA sa údajne blíži k dokončeniu svojho prelomového elektrického lietadla X-57 Maxwell. Maximálny dolet by mal byť niekde na úrovni 160 kilometrov, čo stále nestačí na bežné medzinárodné lety.

Zdroj