Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

V Brne vás už smetiari nezobudia, vďaka elektromobilite

V Brne vás už smetiari nezobudia, vďaka elektromobilite
Zdroj | Sako
Richard Pliešovský
V Brne vás už smetiari nezobudia, vďaka elektromobilite
Zdroj | Sako
Zdroj | Sako

Brno je prvým mestom v Českej republike, ktoré začalo využívať elektrické smetiarske automobily. Obyvatelia moravskej metropoly tak dostanú dva bonusy naraz – nulové emisie a nehlučnú prevádzku.

Brno svoje prvé ekologické smetiarske auto zakúpilo od švédskeho Volva. Konkrétne ide o model FE Electric, stálo necelých 500 000 eur. V uliciach mesta sa po prvý raz objavilo 17. augusta.

Aj keď je hodnota elektrickej verzie vyššia ako klasického dieselového, radnica očakáva, že sa táto investícia vráti vďaka menším prevádzkovým nákladom do niekoľkých rokov. Dobíjať sa bude totiž z fotovoltických panelov, ktorými prevádzkovateľ, spoločnosť Sako, osádza svoje objekty.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vozidlo sa na plnú kapacitu nabije zhruba za 2 hodiny, dojazd má 200 km. Horšie je to v zime, pri teplote – 10 °C sa zníži len na 70 km. Čo sa zdá bežnému motoristovi žalostne málo, neplatí v tomto špecifickom prípade. Za jednu 8-hodinovú smenu smetiarske auto najazdí priemerne 35 kilometrov.

Námestík primátorky mesta, Petr Hladík, objasňuje: „Typický smetiarsky automobil mesačne najazdí niečo cez 2 000 km a spáli 450 litrov nafty. Elektrické vozidlo nevypúšťa žiadne emisie a nebude zapáchať v uliciach spálenou naftou. Nebude tak obťažovať ani okoloidúcich, ani obsluhu v aute.“

Vozidlo si poradí s klasickými nádobami, ako aj s veľkokapacitnými kontajnermi, za jeden deň je schopné odviezť 13 ton odpadu. Tichú prevádzku si budú môcť užiť obyvatelia štvrtí Židenice, Slatina a Černochovice. Neskôr by mali prísť na rad ďalšie lokality, pretože mesto plánuje nákupy dalších elektrických vozidiel.

Okrem klasických elektromobilov má ísť aj o vozidlá poháňané vodíkom. Sako plánuje postaviť zariadenie na ukladanie nadbytočnej energie do vodíka. Samotným spaľovaním odpadu už teraz vyrába 60 až 80 GWh elektriny ročne. Fotovoltika by mala produkciu do 5 rokov zvýšiť o ďalších 43 GWh ročne, takže prevádzka takýchto vozidiel dává zmysel.

Brno si mohlo tento elektromobil dovoliť aj pre dotačnú politiku Európskej únie. Tá v minulých rokoch podporovala aj nákup autobusov na plyn, v budúcnosti bude podporovať už len elektrické pohony.

Zdroj