Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Úsporné, trvanlivé a opraviteľné smartfóny a tablety. EK na to ide silou

Úsporné, trvanlivé a opraviteľné smartfóny a tablety. EK na to ide silou
Zdroj | Apple
Juraj Procházka
Úsporné, trvanlivé a opraviteľné smartfóny a tablety. EK na to ide silou
Zdroj | Apple
Zdroj | Apple

Regulačné orgány Európskej komisie (EK) navrhli, aby predávané smartfóny a tablety ponúkali 15 rôznych druhov náhradných dielov po dobu najmenej piatich rokov, ako súčasť  úsilia o zníženie ich vplyvu na životné prostredie. Vyžadované majú byť okrem náhradných súčiastok aj servisné manuály, ktoré majú výrobcovia poskytnúť aj tretím stranám, neautorizovaným servisom.

Cieľom iniciatívy, ktorá je v súlade s cieľmi Európskej Zelenej dohody týkajúcimi sa efektívneho využívania zdrojov, je zabezpečiť, aby smartfóny a tablety boli energeticky účinné a trvanlivé, spotrebitelia ich mohli ľahko opraviť, modernizovať a udržiavať a aby ich bolo možné opätovne použiť a recyklovať.

Pozrite si

Dlhšia trvácnosť a garantovaný servis. EP chce právo na opravu výrobkov

Obsah pokračuje pod reklamou

Takéto snahy o „páchanie dobra“ nie sú v EÚ novinkou. Spomeňme si na pomerne brutálnu reguláciu predaja osvetľovacích telies, alebo maximálneho príkonu vysávačov. V oboch prípadoch utrpeli spotrebitelia aj určité škody, ako dobre vieme.

Zdroj | Samsung

V návrhu nariadenia o „požiadavkách na ekodizajn mobilných telefónov, bezdrôtových telefónov a tabletov“ zverejnenom 31. augusta sa uvádza, že smartfóny a tablety používatelia často predčasne nahrádzajú, nedostatočne sa využívajú a na konci svojej životnosti sa nerecyklujú. To generuje náklady na energiu, výrobu a ťažbu nerastov na nové zariadenia. To je fakt.

Predĺženie životnosti smartfónov o päť rokov – z ich súčasných typických dvoj- až trojročných životných cyklov – by podľa tvrdenia EK malo prínos ako vyradenie 5 miliónov áut z ciest. Má to však malý háčik, neráta sa s morálnym zastarávaním zariadení.

Málokto chce dnes používať smartfón starý päť a viac rokov. Ak by bol po elektro-mechanickej stránke funkčný, je nepravdepodobné, že by bol schopný využívať najnovšie verzie operačného systému a softvérové aplikácie.

EK napriek tomu razí tvrdú líniu. Najpozoruhodnejšie je navrhované opatrenie, aby výrobcovia a predajcovia telefónov umožnili „profesionálnym opravárom“ päť rokov od stiahnutia telefónu z trhu prístup k dielom, vrátane batérie, displeja, kamier, nabíjacích portov, mechanických tlačidiel, mikrofónov, reproduktorov a zostáv pántov (pri skladacích telefónoch a tabletoch). Okrem toho sedem rokov po skončení výroby majú byť k dispozícii podrobné servisné manuály.

Zdroj | Apple

Výrobcovia dostanú na výber: buď sprístupnia náhradné batérie a zadné kryty majiteľom telefónov, alebo navrhnú batérie, ktoré spĺňajú nové minimálne štandardy. Batéria má mať 83 percent menovitej kapacity po 500 úplných nabíjacích cykloch a 80 percent po 1 000 cykloch. Apple tvrdí, že iPhony sú navrhnuté tak, aby si po 500 nabíjacích cykloch zachovali 80 percent kapacity batérie, takže by „neprešli“.

V navrhovaných predpisoch je aj požiadavka, aby výrobcovia poskytovali bezpečnostné aktualizácie aspoň päť rokov, „aktualizácie funkčnosti“ tri roky a to do dvoch až štyroch mesiacov po vydaní bezpečnostných opráv alebo aktualizácii operačného systému.

Pozrite si

Apple zvoláva MacBooky Pro do servisu kvôli zlým batériám

Holandská pobočka Xiaomi reagovala, že hoci uznáva dôležitosť aktualizácií softvéru, „podpora operačného systému často závisí od tretích strán, ktoré niekedy nemusia poskytovať verzie softvéru, ktoré sú kompatibilné so všetkými udržiavanými verziami OS.“ Xiaomi tiež spochybňuje, a myslím, že oprávnene, zmyslupnosť poskytovania náhradných dielov a príručiek „profesionálnym opravárom tretích strán, ktorých úroveň technických zručností, čas a náklady na opravu, ako aj miera úspešnosti“ nie sú známe. Vytvorí sa tým riziko pre spotrebiteľov z hľadiska kvality, bezpečnosti a zabezpečenia.

Povinnosti výrobcov vyplývajúce z návrhu smernice určite povedú k zvýšeniu nákladov, ktoré dopadnú na spotrebiteľov. Spätná väzba k návrhom sa bude zhromažďovať do 28. septembra a finálna verzia návrhu by mala byť prijatá v štvrtom štvrťroku 2022. Účinnosť by mohla väčšina opatrení nadobudnúť do 12 mesiacov po schválení.