Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

UPS nasadí 150 futuristických lietadiel eVTOL

UPS nasadí 150 futuristických lietadiel eVTOL
Zdroj | Beta Technologies
Juraj Procházka
UPS nasadí 150 futuristických lietadiel eVTOL
Zdroj | Beta Technologies
Zdroj | Beta Technologies

UPS sa chystá nasadiť vo svojich doručovacích službách elektrické lietadlá s kolmým štartom a pristávaním (eVTOL) s nulovými emisiami. Očakáva sa, že ich začne využívať od roku 2024 na časovo citlivé zásielky, pričom štartovať a pristávať budú na miestach v skladoch spoločnosti UPS.

Pozrite si

Aerotaxík SkyDrive má za sebou úspešný pilotovaný test

UPS a jej dcéra UPS Flight Forward za týmto účelom uzavrela dohodu s firmou Beta Technologies z amerického Vermontu na nákup lietadiel Alia-250. Firma očakáva, že od roku 2024 prevezme prvých 10 lietadiel s možnosťou nákupu až 150 kusov.

Zdroj | Beta Technologies

Kuriérska spoločnosť plánuje použiť pilotované lietadlá eVTOL na prepravu urgentných dodávok, ktoré by inak boli odkázané na malé konvenčné lietadlá. Podľa zakladateľa a generálneho riaditeľa spoločnosti Beta Kylea Clarka plne elektrické lietadlá s kolmým štartom a pristátím majú podstatnú výhodu. Nie sú odkázané na letiská, takže môžu vzlietnuť a pristávať priamo na budovách spoločnosti UPS, navyše bez hluku a emisií tradičných lietadiel.

Zdroj | Beta Technologies

UPS bude tiež využívať modulárne nabíjacie stanice spoločnosti Beta, ktoré lietadlo rýchlo dobijú za menej ako hodinu. Alia-250 bude mať dolet asi 460 kilometrov, vyvinie cestovnú rýchlosť až 270 km/h a bude disponovať nákladovým priestorom 5,6 m3, v ktorom odvezie až 635 kilogramov užitočného zaťaženia.

Zdroj | Beta Technologies

Lietadlo Alia-250 má zaujímavú koncepciu a elegantný dizajn inšpirovaný tvarom rybáka dlhochvostého. Ide o hybrid medzi dronom a klasickým lietadlom. Má pevné krídla so štyrmi veľkými rotormi na kolmý štart/pristátie. Rotory sa počas letu stiahnu tak, aby minimalizovali odpor vzduchu, a let na krídlach potom zaisťuje jediná tlačná vrtuľa v zadnej časti stroja.

Zdroj | Beta Technologies

Beta Technologies zatiaľ prototypy Alia-250 stále testuje, pričom využíva pilota, aby sa skrátil proces certifikácie. V budúcnosti by však mali lietať aj v autonómnom režime. Pri testovacích letoch stroj dosiahol výšku 8 000 stôp (vyše 2,4 km) a preletel vzdialenosť 260 km.

Pozrite si

Ascendance verí namiesto elektrických lietadiel hybridom

UPS očakáva, že jej nová flotila prinesie úžitok poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, malým a stredným podnikom a ďalším spoločnostiam v menších komunitách. Lietadlá budú na jednej linke lietať buď na jednej dlhej trase, alebo na sérii krátkych trás.

Kontrakt s UPS je už treťou významnou zákazkou Beta Technologies. Už skôr uzavrela dohodu s United Therapeutics, ktorá plánuje pomocou lietadiel prevážať ľudské orgány na transplantáciu. Beta má tiež významné kontrakty s americkými vzdušnými silami prostredníctvom programu Agility Prime, ktorý môže využiť ich lietadlá na vojenské logistické aplikácie.

Zdroj