Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Skôr záhradný traktor než hernú konzolu. Čo kupujú Slováci online najradšej?

Skôr záhradný traktor než hernú konzolu. Čo kupujú Slováci online najradšej?
Zdroj | Huawei
Richard Pliešovský
Skôr záhradný traktor než hernú konzolu. Čo kupujú Slováci online najradšej?
Zdroj | Huawei
Zdroj | Huawei

Pozreli sme sa na to, ako sa vyvíjal elektronický obchod v 3Q 2022. Stále pretrváva pokles, zhruba o 4 %, pčiom sľubný štart prvých dvoch mesiacov zabrzdil slabý september.

Napriek tomu boli zaznamenané zaujímavé údaje, ktoré kopírujú minuloročné trendy, no objavili sa aj novinky. Čítajte ďalej a dozviete sa i to, ktorý sortiment sa stal nečakaným predákom.

Hneď na úvod si predstavme skokana štvrťroku. Stali sa ním záhradné traktory s rastom neskutočných 215 %. V tomto kontexte znie pomerne zvláštne, že najväčším prepadom sa stal ďalší záhradný artikel a to záhradný nábytok. Ten zaznamenal pokles o 56 %. Vyzerá to tak, že všetci majitelia domov neinvestovali do nábytku, ale do traktorov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Priemerná hodnota objednávky v e‑shopoch dosiahla v druhom štvrťroku 71 eur a miera spokojnosti zákazníkov s e‑shopmi (tzv. customer satisfaction) bola 94,2 %.

V medziročnom porovnaní sa obrat elektronického obchodu (e-commerce) zastavil na 4 % pod úrovňou minulého roka. Priebežné odhady však predznamenávali vývoj porovnateľný s minuloročným 3Q. V porovnaní s predchádzajúcim 2. kvartálom tohto roka však ide o zlepšenie až o 7 %.

„Ešte koncom augusta to vyzeralo, že sa v medziročnom porovnaní dotkneme čiernej nuly, ktorá by vrátila e-commerce na minuloročnú úroveň. V septembri ale mnohí ľudia v neistote z budúcich cien energií začali odkladať svoje nákupy,“ povedal Tomáš Braverman, CEO Heureka Group a dodáva, „je to porovnateľný výsledok v porovnaní s Českom, kde sme zaznamenali 5 % pokles, pričom na rozdiel od Slovenska už mnohí Česi platia za energie od leta vyššie čiastky.“

Zlý trend sa najviac odzrkadlil v kategórii bieleho elektra, teda napr. umývačiek riadu, sušičiek bielizne, robotických vysávačov, kuchynských robotov a kávovarov. Darí sa mrazničkám, notebookom a segmentu kúrenie – ťahúňom sú sporáky na tuhé palivá, ale i kachle, či bojlere.

Zdroj | Heureka

Priemerná hodnota objednávky v 3Q je 71 eur. V porovnaní s predchádzajúcim 2Q, kde bola priemerná hodnota objednávky 70 eur, ide o nepatrný nárast. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky necelých 62 eur. Čím je e-commerce v krajine populárnejší, tým viac ho využívame aj na drobnejšie nákupy. Rovnako nárast možností doručenia cez výdajné miesta či automaty, spolu s rozvojom kuriérskych služieb počas pandémie, majú tendencie priemernú cenu objednávky znižovať. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” vysvetľuje Tomáš Braverman.

Komu sa najviac darilo?

Kategória% nárast
záhradné traktory215 %
posteľná bielizeň111 %
matrace110 %
práčky43 %
chladničky40 %

Prepadáky 3Q 2022 v porovnaní s rovnakým obdobím 2021:

Kategória% pokles
záhradný nábytok -56 %– 56 %
herné konzoly– 44 %
záhradný nábytok -56 %– 42 %
robotické vysávače– 40 %
vírivé bazény– 21 %

V porovnaní s 2Q tohto roka nenastala žiadna zásadnejšias zmena. Spokojnosť zákazníkov s kvalitou so službami e-shopov bola v minulom štvrťroku 95,2 %. „Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Výraznejšie poklesy nastávajú len vo vianočnom období, keďže vtedy dopyt predbieha ponuku a kapacita e-shopov či kuriérskych spoločností sa dostáva na hranu,“ hovorí Braverman.

Ako sa mení priemerná cena v kľúčových kategóriách?

Kategórie pneumatík na osobné autá a mobilných telefónov sú z pohľadu objemu nákupov na internete jedným z kľúčových a obe zaznamenávajú zaujímavé trendy. V porovnaní s 3Q 2021 narástla priemerná cena pri pneumatikách o 21 % a mobilných telefónoch o 17 %. „Zaujímavý vývoj sledujeme najmä pri mobilných telefónoch. Kým v posledných rokoch priemerná cena kúpeného telefónu mierne klesala, posledné dva roky naopak rastie. Oproti dlhodobej priemernej cene je za posledný 3Q tohto roka až o 27 % vyššia. Znamená to, že spotrebitelia si doprajú telefóny vo vyššej triede a nešetria na nich,” povedal Braverman.

Čaká nás posledný štvrťrok, ktorý bude celkom určite rásť. Blížia sa Vianoce, pred nimi tu bude Black friday, ktorý je v e-shopoch veľkým ťahúňom tržieb. Okrem toho sa dá na internete (zvyčajne) násť lepšie cena, ako v kamennom obchode.