V priebehu rokov sa vo sfére smartfónov vyskytlo viacero výrobcov, ktorí špeciálnou optimalizáciou softvéru podvádzali vo výkonnostných testoch AnTuTu. Podobne pri emisných testoch pred rokmi podvádzala automobilka Volkswagen, z čoho vznikla kauza Dieselgate.
Softvérové úpravy umožňujú výrobcom falšovať výsledky rôznych testov a tak z nich vychádzať s lepším hodnotením ako konkurencia. Najnovšie sa v hľadáčiku pre rovnaké podozrenie objavila automobilka Tesla a to v súvislosti s nárazovými testmi.
Tesla už od svojho prvého masovo dostupnejšieho Modelu S zbiera v testoch bezpečnosti prakticky bezchybné skóre. Podpisuje sa pod to najmä priestor navyše, ktorý namiesto komponentov spojených so spaľovacím motorom môže automobilka využiť na zvýšenie bezpečnosti posádky.
Na problém upozornil známy hacker orientujúci sa práve na automobilku Tesla známy pod prezývkou „green“, ktorý objavil v softvéri týchto vozidiel podozrivé odkazy na testovacie agentúry ANCAP a EuroNCAP, ktoré práve nedávno testovali najnovší Model Y, ako aj čínske I VISTA či kórejský NCAP.
Tesla mala podľa hackera týmto agentúram poskytovať vozidlá so špeciálnymi verziami ich systémov, ktoré mali obsahovať „neviditeľné nastavenia na strane autopilota“. Takýto softvér by mohol byť teoreticky lepšie pripravený na špecifiká testov, ktoré má vozidlo v daných agentúrach podstúpiť.
Na tieto informácie medzičasom zareagovala agentúra Euro NCAP, ktorá zatiaľ žiadne dôkazy o podvádzaní nenašla. „Integrita systému hodnotenia hviezdičkami je pre Euro NCAP nanajvýš dôležitá a budeme aj naďalej robiť všetko, čo je v našich silách, aby hodnotenie odrážalo bezpečnosť, ktorú môžu spotrebitelia od svojich vozidiel očakávať. Vyšetrovanie Euro NCAP zatiaľ neodhalilo žiadne dôkazy o pokuse Tesly „podvádzať“ pri testoch.“
Keďže automobilka Tesla nemá žiadne PR oddelenie, na podozrenia verejne nijako nereagovala. Z vyjadrenia hovorcu agentúry Euro NCAP však vyplýva, že automobilka s agentúrou o probléme komunikuje a na podozrenie jej poskytla aj vysvetlenie. Softvér odkazujúci na agentúry má byť „používaný na identifikáciu regiónu, pre ktorý bolo vozidlo nakonfigurované.“
„Rôzne regióny (ako napr. Európa, Australázia) sa v zmysle legislatívy rôznia, ako aj v podmienkach ciest a značení. Najnovšie pridanie ANCAP do softvéru Modelu Y sa zhoduje so začiatkom predaja tohto vozidla v Austrálii.“
Na toto vysvetlenie zareagoval aj green, ktorý upozornil na fakt, že rozdielne značenia na cestách používajú aj v Japonsku, ktorého miestna agentúra sa však v softvéri nevyskytuje. Euro NCAP však pokračuje vo vyšetrovaní a nárazové testy sa podľa zistení portálu Electrek pokúsi zopakovať.