Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Ukážkové nabíjanie KIA EV6 v zime si vyberá svoju daň

Ukážkové nabíjanie KIA EV6 v zime si vyberá svoju daň
Igor Neštrák
Ukážkové nabíjanie KIA EV6 v zime si vyberá svoju daň

KIA EV6, kórejský elektromobil ovenčený titulom európsky automobil roka 2022 spolu so sesterským modelom Hyundai Ioniq 5 patrí, medzi vyvolenú elitu elektromobilov využívajúcu 800 Voltovú architektúru. Svoje kvality tento batériový elektromobil ukázal počas našich prvých jázd v letnom období. Je tu však zima, obdobie, ktoré naplno ukáže ako si výrobca poradil s teplotným manažmentom samotného akumulátora.

K testu sme si vybrali model KIA EV6 v konfigurácii vybavenej pohonom všetkých kolies s maximálnym výkonom 239 kW a krútiacim momentom 605 Nm. O prísun energie sa stará akumulátor s nominálnym napätím 697 Voltov tvorený 384 článkami o celkovej kapacite 77,4 kWh. K jazde je k dispozícii využiteľná kapacita 74 kWh.

Polovica januára by mala byť zárukou pravej zimy, realita je presným opakom. Vonkajšie teploty prekonávajú dlhodobé rekordy a aj napriek jazdám v severných okresoch Slovenska stále čakáme na pravú tuhú zimu. Počas nášho putovania malebnými zákutiami Slovenska sa teploty pohybovali v rozmedzí –1 až 7 stupňov Celzia. Len pred pár mesiacmi Hyundai/Kia ohlásil príchod dlho očakávanej aktualizácie, ktorá prevádzku elektromobilov na platforme e-GMP v zimnom období posunie na iný level. Testovaný model bol touto modifikáciou vybavený už priamo z výroby.

Obsah pokračuje pod reklamou

Podstatou samotnej aktualizácie je zdokonalenie teplotného manažmentu akumulátora, ktorý zabezpečí, že pri príchode k nabíjaciemu stojanu je akumulátor dostatočne zohriaty na to, aby dosahoval čo najvyššie výkony počas nabíjania. Aby celý tento proces prebehol, je potrebné v menu vozidla aktivovať starostlivosť o akumulátor a zároveň počas jazdy aktívne využívať plánovanie trasy prostredníctvom vstavanej navigácie. Ako to funguje sme si v praxi otestovali počas tradičnej cesty do Vysokých Tatier.

V krásne sobotné januárové ráno, ktoré síce pri teplote 3 stupne Celzia nie je mrazivé, sme odštartovali naše merania. Pred samotnou jazdou KIA EV6 strávila približne 10 hodín pod šírym nebom v teplotách blízkych nule. Palubný systém nás informuje, že v akumulátore je 84 % energie. V navigácii volíme ako ďalší cieľ našej jazdy ultra rýchlu nabíjaciu stanicu, ktorá sa nachádza v Budči a je schopná poskytnúť maximálny výkon až 350 kW. Pred sebou máme približne 140 kilometrov jazdy, ktoré absolvujeme v diaľničnom tempe 130 km/h.

Ventilačná sústava vozidla počas prvých kilometrov jazdy naplno pracuje, aby zohriala premrznutú kabínu. Nastavujeme automatický režim s teplotou 21 stupňov Celzia. Teplotný komfort v kabíne si spríjemňujeme aktiváciou ohrevu predných sedadiel a volantu. KIA EV6 je vybavená prehľadným ukazovateľom okamžitého odberu elektrickej energie, ktorý vodiča počas jazdy informuje o množstve energie, ktorú spotrebováva elektrický pohon, ventilačná sústava, palubná elektronika a v neposlednom rade samotný ohrev akumulátora. Ohrev akumulátora sa spúšťa približne po 30 kilometroch jazdy asi 110 kilometrov pred nabíjaním.

Pred jazdou sme resetovali ukazovateľ priemernej spotreby, ktorá aj vďaka ohrevu akumulátora počas prvých kilometrov jazdy dosahuje relatívne vysoké hodnoty. Uvidíme ako sa bude spotreba vyvíjať s pribúdajúcimi kilometrami. Kabína vozidla je veľmi dobre izolovaná od vonkajších vplyvov a počas jazdy pri maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h do kabíny preniká hlavne hluk od odvaľujúcich sa kolies. Podvozok v kombinácii s obrovským rázvorom kolies 2,9 m nám poskytuje primeraný komfort aj na našich menej kvalitných vozovkách. Do jazdy nám neustále prehovára asistent udržiavania v jazdných pruhoch, ktorý sa snaží bojovať s odporom, ktorý vyvolávame vo volante.

Po približne hodine jazdy prichádzame na čerpaciu stanicu Slovnaft v Budči, kde sa nachádza nabíjací stojan spoločnosti ZSE s výkonom 350 kWh. Ešte pred samotným okamihom pravdy sa spolu pozrieme na hodnoty výkonu nabíjania, ktoré by KIA EV6 mala dosahovať v ideálnych podmienkach. Maximálny výkon nabíjania, ktoré by malo naše vozidlo dosahovať je približne 240 kW. Tento maximálny výkon by si malo udržať v rozmedzí 10 – 55 %. Prvý pokles prichádza pri 55 % kedy výkon klesne približne na 170 kW a tam zotrváva až do 63 % kapacity akumulátora. V rozpätí 63 – 78 % by mala KIA EV6 dosahovať výkon 150 kW. Štandardne po prekonaní 80 % prichádza prudký pokles výkonu nabíjania.

Toľko k číslam, ktoré je možné dosiahnuť v ideálnych podmienkach. Po príchode k nabíjaciemu stojanu zostávalo v akumulátore ešte 30 % energie. Po spustení nabíjania výkon dosiahol hodnotu 191 kW, ktorú si udržiaval až do 46 % kapacity akumulátora. V tomto momente výkon nabíjania sa zvýšil na 230 kW, maximum aké dokáže tento elektromobil ponúknuť. Približne pri 60 % výkon krátkodobo klesol na 152 kW, ale pri 69 % opäť stúpol na 185 kW. Nabíjanie sme ukončili pri 75 % kapacity akumulátora, kedy výkon nabíjania stále dosahoval 153 kW.

Pozrite si

Ford Mustang Mach-e – ako jazdí prvý elektrický žrebec?

Výrobcovi sa podarilo veľmi dobre naladiť teplotný manažment batérie a aj pri nízkych vonkajších teplotách dokázala KIA EV6 dosiahnuť maximálny výkon nabíjania 230 kW. Nabíjanie nám trvalo 13 minút a 37 sekúnd a do akumulátora bolo dodaných 39,75 kWh elektrickej energie.

Určite sa pýtate ako je možné, že KIA EV6 dokáže zvládať takéto vysoké výkony nabíjania aj v zimnom období? Ohrev akumulátora priniesol očakávaný výsledok, má to však aj svoje negatívne stránky. Počas trasy dlhej približne 110 kilometrov vyžadoval ohrev akumulátora okamžitý výkon v rozmedzí 4,4 – 4,8 kW. Nie je to nízka hodnota, čo sa negatívne odrazilo na priemernej spotrebe po príchode k nabíjacej stanici. Po prejdení 140 kilometrov pri dodržiavaní rýchlosti 130 km/h sa priemerná spotreba zastavila na hodnote 31,7 kWh.

V rovnakom období sme za podobných podmienok absolvovali túto trasu s Jaguarom I-Pace, ktorý dosiahol spotrebu 34 kWh. Ide však o väčšie a výkonnejšie vozidlo. Pri takejto spotrebe je reálny dojazd 260 kilometrov. Ak sa pozrieme na čas strávený nabíjaním, tak za 13 minút a 37 sekúnd sme získali dojazd 117 kilometrov.

To, že využívať predohrev akumulátora počas jazdy v zimnom období má svoje výrazné opodstatnenie, sme si overili cestou z Vysokých Tatier. V Poprade sme na rýchlo nabíjacej stanici GreenWay s výkon 81 kW nabili pred jazdou akumulátor na 91 % jeho kapacity. Po prejdení 220 kilometrov bez využitia ohrevu akumulátora sme sa zastavili na nabíjacej stanici ZSE Beladice, ktorá poskytuje maximálny výkon 175 kW. Podmienky jazdy boli porovnateľné ako v prvom prípade. Po pripojení k nabíjaciemu stojanu nás KIA EV6 prekvapila výkonom, ktorý pri 30 % kapacity akumulátora dosahoval len 68 kW. Prvé navýšenie na 108 kW prišlo až pri 41 % kapacity akumulátora. Nabíjanie sme ukončili pri 55 %, kedy výkon nabíjania dosahoval 123 kW.

Obsah pokračuje pod reklamou

KIA EV6 nám presne demonštruje ako má fungovať teplotný manažment nabíjacej sústavy moderného elektromobilu. Prostredníctvom plánovania navigácie dokáže teplotu akumulátora natoľko zvýšiť, aby bolo možné aj pri nízkych teplotách dosiahnuť maximálny výkon nabíjania atakujúc hodnotu 230 kW. Pre zvýšenie komfortu by sme privítali možnosť aktivácie ohrevu akumulátora prostredníctvom infotainmentu aj bez použitia navigácie.

Veľkou neznámou je spotreba tohto elektromobilu počas zimného obdobia pri častom využívaní ohrevu akumulátora. Pri akumulátore s využiteľnou kapacitou 74 kWh v bežnej premávke s väčším podielom diaľnic predstavuje dojazd 260 km relatívne nízku hodnotu. Počas dvoch dní strávených v spoločnosti KIA EV6 sme absolvovali 1 000 kilometrov pri priemernej spotrebe 25,7 kWh. Pri priemernej rýchlosti 75 km/h s väčším podielom diaľnic je teoretický dojazd v takýchto podmienkach približne 288 kilometrov.