Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

TransPod je ďalším hráčom novej generácie dopravy

TransPod je ďalším hráčom novej generácie dopravy
Zdroj | Hardt Hyperloop
Juraj Procházka
TransPod je ďalším hráčom novej generácie dopravy
Zdroj | Hardt Hyperloop
Zdroj | Hardt Hyperloop

Takmer nadzvuková doprava cestujúcich, aj nákladov v nízkotlakovom potrubí obrovskými rýchlosťami, známa ako Hyperloop, už niekoľko rokov pravidelne budí záujem bombastickými titulkami v médiách.

Myšlienka, ktorú znovu oživil Elon Musk, zamestnáva nielen nadšencov, ale aj vývojárov po celom svete, vrátane niekoľkých spoločností, ktoré to s investíciami do budovania tratí myslia vážne. Hyperloop Transportation Technologies (HTT), Virgin Hyperloop One, alebo Hardt Hyperloop majú plány s komercializáciou „5. typu dopravy“, ako hyperloop nazval Elon Musk.

Pozrite si

Virgin Hyperloop One vybuduje dráhu v Indii

Teraz k nim pribudla aj kanadsko-francúzska spoločnosť TransPod, ktorá podpísala memorandum o porozumení na vybudovanie systému s prepravnou rýchlosťou 1 000 km/h s  vládou v kanadskej Alberte. Memorandum o porozumení má prilákať súkromné ​​investície potrebné na vybudovanie multimiliardového projektu.

Zdroj | Twitter

TransPod navrhuje plne elektrickú, ultrarýchlostnú dopravnú technológiu, aj príslušné kapsuly – vagóny pre hyperloop, schopné jazdiť tesne pod rýchlosťou zvuku viac ako 1 000 km/h.

Projekt má v priebehu 10 rokov vytvoriť až 38 000 pracovných miest, diverzifikovať ekonomiku Alberty a zefektívniť pohyb osôb a tovaru. To bude prínosom aj pre zníženie emisií uhlíka až o 300 000 ton ročne.

Zdroj | Reuters

Zámer vyzerá lákavo, akurát mu trochu na prieraznosti uberá fakt, že zďaleka nie je prvý. Všetky spoločnosti, ktoré sa do naplnenia sna o hyperloope pustili, sa už niekoľko rokov nachádzajú v rôznych štádiách príprav, maximálne opatrného testovania. Rôzne „podvozky, či kabínky na kolieskach“, ktoré sa objavujú v prezentačných videách, sú však veľmi vzdialené od pôvodnej predstavy hyperloopu.

Výnimkou nie je ani Muskova Boring Company, ktorá momentálne buduje „hyperloop“ v podzemných tuneloch v Las Vegas. Namiesto vagónov s rýchlosťou 1000 km/h sa v nich však majú preháňať autonómne elektromobily Tesla rýchlosťou do 200 km/h.

TransPod chce v provincii Alberta vybudovať trať pre hyperloop medzi mestami Edmonton a Calgary. Výstavba má začať v roku 2025. Aktuálne sa bude do roku 2022 pracovať na štúdii realizovateľnosti a v rokoch 2020-2024 bude prebiehať fáza výskumu a vývoja. Súbežne v rokoch 2022 až 2027 prebehnú vysokorýchlostné testy a testovanie trate.

Pozrite si

Natvrdo: Hardt Hyperloop si trúfa na celoeurópsku sieť

V rôznych častiach USA (ale aj inde vo svete) došlo k spusteniu aktivít, ktoré majú vyústiť do vybudovania funkčnej trate. Všetky sú zatiaľ v rôznych prípravných štádiách, žiadna komerčná trať však ešte neexistuje.

Zdroj | The Boring Company

Niet sa čomu čudovať. Technologické a bezpečnostné problémy, ktoré bude potrebné vyriešiť pri doprave s takýmito parametrami, výrazne presahujú náročnosť powerpointových prezentácií pre budúcich investorov.

Časom sa však azda dočkáme aj komerčných tratí hyperloop, ktoré budú rýchle, bezpečné a ekologické.

Americké ministerstvo dopravy a Rada pre netradičné a rozvíjajúce sa dopravné technológie (NETT) 23. júla 2020 predstavili usmerňujúci dokument o regulačnom rámci pre trate hyperloop v USA. Okrem predpokladov pre reguláciu a nasadzovania hyperloopu dokument tiež určuje nároky financovanie projektov z federálnych zdrojov. To je ďalší signál, že realizačná fáza novej generácie dopravy sa blíži.

Zdroj