Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Toyota uvoľňuje 24 000 patentov, podporí vodík, aj elektromobily

Toyota uvoľňuje 24 000 patentov, podporí vodík, aj elektromobily
Zdroj | Toyota
Juraj Procházka
Toyota uvoľňuje 24 000 patentov, podporí vodík, aj elektromobily
Zdroj | Toyota
Zdroj | Toyota

Keď sme pred vyše štyrmi rokmi informovali, že na výstave CES 2015 v Las Vegas ohlásila vtedajšia svetová jednotka medzi automobilkami uvoľnenie až 5 680 patentov na pohon vodíkových áut a palivové články, spomínali sme paralelu s Teslou.

Slávny výrobca elektromobilov krátko predtým urobil rovnaký krok so svojimi patentami na elektromobily. Teraz sa k rovnakému kroku odhodlala Toyota, ktorá sa popri vodíkových pohonoch venuje aj vývoju elektromobilov, opäť .

Stimuláciou proti fosílnym palivám

Automobilka v rámci tohto gesta dobrej vôle bezplatne sprístupní takmer 24 tisíc patentov týkajúcich sa technológií elektrifikácie vozidiel, vrátane aktuálnych patentových prihlášok.

Pozrite si

CES 2015 | Toyota nasleduje Teslu Motors – uvoľní patenty na vodíkové autá

Podľa Šigeki Terašiho, člena predstavenstva a výkonného viceprezidenta Toyota Motor Corporation, nastala tá správna chvíľa na spoluprácu. Po spomínanom uvoľnení 5 680 patentov na autá poháňané palivovými článkami (FCEV) v januári 2015, Toyota pridáva bohatú nádielku.

Zdroj | Toyota

Tvorí ju približne 2 590 patentov z oblasti elektromotorov, 2 020 patentov na jednotky riadenia energie (PCU), 7 550 patentov na systémové riadenie, 1 320 patentov na prevodovky, 2 200 patentov na systémy nabíjania a ďalších 2 380 patentov na palivové články, teda opäť vodíkové pohony. Počet uvoľnených „vodíkových“ patentov Toyoty sa tak zvýšil na 8 060.

Pozrite si

Toyota stavia na vodík. Nielen v autách

Automobilka ponúkne aj spoplatnenú technickú podporu výrobcom, ktorí vyvíjajú a predávajú elektrifikované vozidlá využívajúce elektromotory, akumulátory, jednotky riadenia energie, elektronické riadiace jednotky a ďalšie komponenty pre elektrické autá a hybridy.

Elektromobilita je zmenou paradigmy

Prečo takúto „charitu“ Toyota robí, namiesto toho, aby sa snažila zarobiť na licenciách za svoje duševné vlastníctvo? Motivácia je zrejme podobná ako u Tesly. Dopyt po elektromobiloch síce rýchlo rastie, ale bez štátnych dotácií a ďalších stimulov by bol podstatne nižší. A spaľovacie motory majú stále významnú prevahu pri predaji nových vozidiel – s výnimkou Nórska.

Zdroj | Toyota

Bezplatným udelením patentov a poskytovaním technickej podpory k vlastným technológiám chce Toyota pomôcť pri rozširovaní elektrifikovaných áut vo svete. Ďalším dôvodom je snaha prispieť k dosiahnutiu cieľov v boji proti klimatickej zmene.

Za týmto účelom už napríklad Toyota nasadila vodíkové kamióny v Los Angeles v najväčšom prístave v USA. Na spoločnej iniciatíve Zero and Near Zero-Emission Freight Facilities (prepravné služby s nulovými alebo takmer nulovými emisiami) sa podieľa Toyota v spolupráci s firmami Kenworth a Shell.

Pozrite si

Vodíkové kamióny Toyota zlepšia ovzdušie v Kalifornii

Toyota chce podporiť vývoj a presadzovanie elektrifikovaných vozidiel na trhu na celom svete. Tento cieľ považuje za svoju strategickú prioritu. Ekologické vozidlá podľa automobilky pomôžu v boji s klimatickými zmenami len v prípade, ak sa presadia v čo najširšom meradle pri znižovaní emisií (nielen) CO2.

Dôležitý kamienok mozaiky

Tu treba dať automobilke za pravdu, pretože „fosílne“ autá okrem emisií skleníkových plynov významne zamorujú hlavne mestá a husto obývané sídla aj ďalšími patogénnymi emisiami, vrátane nadmerného hluku. Od toho nás elektrifikované vozidlá odbremenia.

Zdroj | Toyota

Zároveň však racionálne pripomeňme, že cestná doprava nie je hlavným znečisťovateľom ovzdušia. V krajine ako Slovensko vyprodukuje jedna-dve tepelné elektrárne spaľujúce uhlie  viac exhalátov ako celá doprava dokopy.

Pozrite si

Najnovší samojazdiaci „tester“ Toyota je génius na kolesách

Zabojovať za lepšie životné prostredie treba komplexne a to presne robí aj Toyota, ktorá si v roku 2015 stanovila ciele v oblasti znižovania vlastných emisií v rámci programu Toyota Environmental Challenge 2050. Zámer zahŕňa skupinu dlhodobých cieľov zameraných na trvalú udržateľnosť, vrátane znižovania emisií COvozidiel a výrobných prevádzok firmy.

V roku 2017 oznámila svoj obchodný plán prudkého rastu elektrifikovaných vozidiel do konca roku 2030. Tento dátum je zároveň horizontom, dokedy bude bezplatne poskytovať uvedené patenty ďalším spoločnostiam.

Zdroj