Toyota: „Hybridy a vodík budú úspešne konkurovať elektromobilom aspoň 30 rokov“

ZDROJ | Electrek

Elektromobilita je na vzostupe, aj keď vo väčšine krajín stále zastupuje zanedbateľný podiel automobilov na cestách. Trend je však jasný a neúprosný – do elektromobilov investujú veľké aj malé automobilky a mnohé už ohlásili deadline na ukončenie výroby spaľovacích motorov. Toyota to vidí inak.

Z takéhoto vývoja nie sú, pochopiteľne, nadšené firmy, ktoré investovali veľké peniaze do vývoja dokonalejších benzínových, alebo naftových motorov, hybridov a plug-in hybridov, alebo do vodíkových palivových článkov. Mainstream batériových elektrických vozidiel (BEV), ktorý sa čoraz viac črtá ako najpravdepodobnejšia budúcnosť ekologickej dopravy, ich neteší a snažia sa ho spochybňovať..

Pozrite siNafta je „mŕtva“, vodík „zmrazený“. Honda sa zameria na elektromobily

K takýmto automobilkám patrí aj Toyota, ktorá stále nie celkom korektne tvrdí, že BEV nie sú nevyhnutnou budúcnosťou cestnej dopravy. A to napriek tomu, že len nedávno avizovala skorú dostupnosť batérií s pevným elektrolytom pre svoje nové modely elektromobilov.

Japonská automobilka však hrá túto partiu s viacerými scenármi, keďže podľa jej predstaviteľov hybridy a vodík v palivových článkoch zostanú konkurencieschopné aj nasledujúcich 30 rokov.

Z ekonomicko-strategického hľadiska je takýto postoj pochopiteľný, pretože Toyota je najväčším výrobcom hybridov na svete a to isté platí aj o vodíkových autách. Jej vodíková Mirai sa stala synonymom komfortného vozidla s pohonom na vodíkové palivové články.

Zvláštny je len dehonestujúci postoj k batériovým elektromobilom, pričom ich automobilka sama vyvíja. Zdá sa, že to robí hlavne z povinnosti.

Kritické vyhlásenia k BEV často pochádzajú od vrcholných predstaviteľov firmy. Generálny riaditeľ Akio Toyoda ešte minulý rok šíril dezinformácie o akumulátorových elektrických vozidlách.

Toyota-Mirai-2021

Napriek tomu, že Toyota minulý rok oznámila akceleráciu plánov pre elektromobily, firma  zachováva stanovisko, že hybridy a vodíkové autá s palivovými článkami (FCEV) sú stále hlavnou súčasťou riešenia, napriek tomu, že sú stále poháňané fosílnymi palivami.

(Áno, aj vodík sa vo veľkom dnes vyrába zo zemného plynu.) Toyota tvrdí, že tieto alternatívy budú stále dôležité najmenej počas nasledujúcich 30 rokov.

Na tejto vlne oficiálnej firemnej politiky sa vezú aj ďalší vedúci pracovníci spoločnosti. Šíria dezinformácie, že suroviny použité na výrobu batérií do elektromobilov môžu byť pre životné prostredie škodlivejšie ako spaľovacie motory. Neberú pritom do úvahy možnosť recyklácie vyradených batérií. Keď sa palivo v spaľovacom motore spáli, zmení sa na škodlivé emisie, a tým to končí – žiadna recyklácia neprichádza do úvahy.

ZDROJ | Transport & Environment

Štúdia Transport & Environment z marca 2021, ktorá sa zaoberala úplným životným cyklom vozidiel na batériu, oproti autám so spaľovacím pohonom, ukázala, že BEV sú „stokrát“ čistejšie ako benzínové automobily, pokiaľ ide o úplné emisné cykly, vrátane záťaží pri ťažbe surovín.

Pozrite siŠéf Volkswagenu: vodík nie je cesta

Aj keď Toyota stále využíva každú príležitosť na spochybňovanie BEV, nedávno oznámila plány na uvedenie dvoch modelov batériových vozidiel v USA. Ani pri tomto ohlásení nemohla automobilka odolať, aby sa nepustila do čisto elektrických vozidiel a propagovala hybridy. Táto „elektrická schizofrénia“ určite nie je najrozumnejšou stratégiou a nepomôže predaju jej elektromobilov, ani vodíkových áut.

ZdrojElectrek

Komentáre k článku