- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- 12.3.2023
Top japonská hudobná hra z Final Fantasy, aj akčné korene Yakuzy v 19. storočí
Etablované japonské série majú radi rozmanité odbočky. A tentokrát sa tímy vyšvihli ku špičkovým výkonom. Len treba mať otvorenú myseľ a neočakávať stále to isté pokračovanie.
Theatrhythm poteší hráčov, ktorí dýchajú Final Fantasy už dlhé roky, zatiaľ čo Yakuza resp. rebrandovaný Like a Dragon sa vydáva do novej éry, ktorá má v Japonsku mimoriadny význam.
Like a Dragon: Ishin – akčná adventúra spred 150 rokov
Famózna séria Yakuza existuje už viac ako 15 rokov, recenzovali sme jej posledné hry, ale nezľaknite sa, najnovšie už nesie na Západe názov Like a Dragon, čo je bližší preklad originálu. Časť Ishin nezapadá do hlavnej série, ktorá má už osem častí, ale autori dostali skvelý nápad, že hrateľnosť prenesú na iné miesto a do inej časovej éry.
Vybrali si rok 1867, ktorý má pre Japoncov náramne silný význam. V rokoch 1603 až 1867 bolo totiž Japonsko vlastným rozhodnutím izolované od okolitého sveta, fungovalo na systéme šogunátu a lénnych častí a nikto nemohol do krajiny prísť – akurát s výnimkou holandských obchodníkov na pár ostrovoch. Ale keď dorazili „čierne lode kormidelníka Perryho“ a zmenili sa pomery, Japonci pochopili, že sa musia otvoriť svetu a začala Meiji éra a postupná modernizácia.
SEGA dostala takto brilantný nápad – že zoberie akčnú sériu Yakuza a jej herný systém zo súčasnosti a zasadí ho do roku 1867. Znie to bláznivo, lebo 150 rokov odlišné prostredie predstavuje novú výzvu, ale na druhej strane politické pletky či súboje sa dajú etablovať v každom storočí. Vďaka inému časovému obdobiu získava hra nový nádych a zároveň využíva aj iné prostredie. Neodohráva sa totiž ani v staršom Edo/Tokiu, ale na juhozápade Japonska v provincii Tosa.
Napínavý dej predstaví najprv tri mužské postavy a každá zohrá svoj part. Hlavný hrdina je Sakamoto Ryoma, ktorý sa vrátil do Tosa, v priebehu pár dní zažije nečakané zvraty a o rok neskôr pokračuje jeho vendetta. V deji však figurujú desiatky postáv a je to spletitá dobová dráma, ktorá má fascinujúce momenty. Pre nás o to viac, že máloktorá hra sa odohráva v tom období. Náramne pomáha aj iné miesto: na Shikoku sa žije trošku inak, hoci nie je núdza o rušné ulice s obchodníkmi, tiché zákutia či rezidenčné miesta.
Najväčšou devízou je súbojový štýl. Autori rešpektujú real-time súboje a rozličné zamerania, t.j. hneď v prvej hodine vám ukážu, že sa môžete biť štyrmi spôsobmi. Swordsman narába obratne s katanou: mieša rýchle údery, aj silnejšie zásahy. Brawler je zameraný na tesné súboje, neraz vládnu päste či okolité predmety. Gunman prináša iný prístup, lebo nasadí (na tú dobu relatívne nové) pištole – páliť môžete zblízka, aj silné rany zdiaľky. A Wild Dancer je štýl, ktorý kombinuje katanu a pištoľ, takže je rýchly, variabilný a zväčša umožní boj z dobrej vzdialenosti.
Podľa používania štyroch štýlov sa vám pripíšu body a môžete ich ďalej zveľaďovať. Každý štýl má vlastný strom vlastností, ktorý má orby (guľky za každý level) a za tie si už sprístupnite nové schopnosti. Chcete byť top bojovník s katanou – investujte tam. Ale jeden štýl vám nemusí stačiť, lebo na každého nepriateľa platí čosi iné: na silného šermiara katana, ale na presilu hulvátov možno tie päste.
Boje tvoria veľkú časť hrateľnosti, vyvíjate sa na čoraz silnejšiu postavu a navyše riešite kombá, spájané schopnosti a ešte sú tu aj tuhé súboje s menšími i väčšími bossmi. Okrem akcie sa však môžete venovať množstvu ďalších aktivít: kto bude nasledovať iba dej, čakajú ho dlhočizné animácie a skvelá atmosféra. Ale určite si užijete potulky po obchodoch, kde radi vyskúšate nové jedlo alebo si pri svätyni odložíte predmety do zásoby.
Ishin ponúka aj desiatky vedľajších úloh s rozmanitou náplňou – jedna z najlepších je vedľajšia línia Another Life, kde chcete pomôcť istej žene splatiť dlh. Nechýba ani 150-ročná verzia karaoke, gamblingu či bojovej arény. Mojím favoritom je však Battle Dungeon, kde využívate popri štyroch štýloch aj špeciálne Trooper karty s extra vlastnosťami.
Pre znalcov série má navyše Like a Dragon/Yakuza: Ishin aj bonus vo vizuálnej stránke: postavy sa náramne podobajú na moderné proťajšky z iných dielov. Preto je hrdina v roku 1867 rovnaký ako Kazuma Kiryu v roku 2013 a pod. Táto verzia navyše doteraz nevyšla na Západe, iba v roku 2014 v Japonsku, takže dostávame aj remaster s lepšou grafikou.
Takže kto má záujem o japonský variant GTA, ale v starých reáliách, s parádnym príbehom, sčasti otvoreným svetom a kopou úloh, Like a Dragon: Ishin si určite užije.
PLUSY: skvelý príbeh v nevídanom období, japonské reálie a prostredia, kopa skvelých prepracovaných postáv, voľnosť a náplň aktivít, dobré minihry, variabilný súbojový systém
MÍNUSY: sčasti zastaraná technológia a ovládanie
Like a Dragon: Ishin! vyšla 21. februára 2023 na PS5, PS4, Xbox Series a PC.
Theatrhythm Final Bar Line – hudobná pocta legende
Theatrhythm je mimoriadne obľúbená hudobná hra, ktorá funguje tak, že si autori zoberú antológiu soundtrackov určitej japonskej série, umne pracujú s piesňami a dovolia vám ich hrať v inom štýle. Predstavte si, že by takto zobral niekto všetky albumy Queen a pretvoril videoklipy i audioklipy do vizuálnej podoby a pred vami by boli hudobné či notové osnovy, kde by ste raz za čas ťukli tlačidlom do rytmu. A ak by vám to správne išlo, skladba by sa odohrávala ako má. Ak by ste sa zle triafali, bola by falošná či rozladená.
Presne takto funguje Theatrhythm a zobral si do parády celú sériu Final Fantasy, čo je viac ako 20 hier za 30 rokov. Do hry sa dostalo 385 skladieb (plus ďalšia stovka bonusových), ktoré môžete absolvovať a Final Bar Line pôsobí ako ultimátna nostalgia. Väčšina hráčov má totiž celé hry odohrané niekoľko ráz, skladby si perfektne pamätá a teraz ich môže počúvať a ešte aj hrať v rytmickej podobe.
Existujú viaceré spôsoby, ako hráte skladbu – podľa hrateľných prvkov. V pravej časti obrazovky máte aktívnu plochu – keď sa k nej dostane akože farebná nota, resp. línia, vtedy ju musíte stlačiť, držať alebo posunúť. Napríklad červená guľka znamená stlačiť. Zelený slider znamená najprv stlačiť a držaaaaaať, kým línia neskončí – pokiaľ na jej konci nie je ešte ďalšia guľka, čo znamená ďalšie stlačenie alebo šípka. Žltá šípka od vás chce, aby ste páčku posunuli do nejakého smeru – nielen hore, dole, vľavo, vpravo, ale niekedy aj do medzistrán (diagonálne). Zložitejšie skladby pridávajú rozmanité kombinácie: napríklad držať dve tlačidlá naraz, kým línia neskončí. Alebo aj smerovať páčku nahor a nadol, triafať sa do presných pozícií nôt.
Znie to ako ľahká hrateľnosť, ale o všetkom rozhodne tempo. Pri nižších obtiažnostiach je relatívne pomalé a zvládate, no čím vyššia obtiažnosť (hra má štyri), tým náročnejšie a rytmickejšie búchanie, ťukanie a smerovanie vás čaká. Hodnotenie potom prebieha podľa triafaní sa do nôt: Critical, Great, Good sú hodnoty – kritické je najlepšie a najpresnejšie, výborné a dobré sú už slabšie, najhoršie je zlé (Bad) a beda ak sa netrafíte. Hra totiž spája vaše úsilie na reťaz a zlá či netrafená nota rovná sa zlyhanie, porušenie reťaze a tým pádom nižší počet bodov. Na konci každej skladby sa vám zráta presnosť nôt, dĺžka komba (ideálne mať perfektnú reťaz a nevynechať ani tón) a určia body. A podľa bodov výsledné skóre – pričom najlepšie sú tri S a top skóre je mať 9 999 999 bodov.
Každá skladba sa dá hrať aj v zjednodušenom móde či v páre. Plus spomínané druhy obtiažnosti, takže kto chce, môže sa snažiť odohrať ju čo najlepšie, dosiahnuť plné skóre či súperiť s inými hráčmi na svete, čo rozširuje hrateľnosť. Hravo sa dá stráviť pri skladbe 30, aj 60 minút. A je ich tu minimálne 385…
Skladby si pritom odkrývate postupne. Hra využíva tzv. systém sériových questov. Ponúkne vám dlhý zoznam titulov, najprv sa však dá odblokovať iba jedna hra, napríklad Final Fantasy VII. Tá má napríklad osemnásť skladieb – každá má istú úlohu a treba ju prejsť do konca. Teoreticky nemusíte splniť úlohu a vrátiť sa neskôr, preto hra odlišne ráta koľko skladieb ste zvládli a koľko úloh splnili. A to je ďalší výživný cyklus, lebo niekedy skladbu dokončíte efektne, ale úlohu stále nie.
Kde sú úlohy? Okrem triafania nôt treba počas skladby sledovať zdravie vašej skupiny hrdinov, zbierať truhlice či porážať súperov. Ak ste slabí, netriafate noty, skladbu ani nedokončíte. Naopak, keď máte silnú skupinu, darí sa vám lepšie aj tam dole na bojisku, môžete si aktivovať rôzne vlastnosti a byť efektívni. V tom smere je prejdenie skladieb ako by spojenie dvoch hier do jednej – hore riešite noty, dole rôzne úlohy. Napríklad aktivovať vlastnosť päť ráz, poraziť určitého nepriateľa alebo bossa. A aby sa vám toto darilo, musíte byť presní tam hore v notách. Veľa určí aj skupina – za úspešné absolvovanie získava skúsenosti, za tie sú vyššie levely a tie ponúknu schopnosti. Každá postava môže mať aktivované tri a treba si zvoliť, ktoré budú najefektívnejšie.
Keď sa vám v určitom titule podarí absolvovať aspoň tretinu či polovicu skladieb, dostanete kľúčik a za ten si otvoríte ďalšiu hru. Začnete hrať aj tú a získate ďalší. A týmto spôsobom sa vám hra postupne otvára – ale máte nad ňou kontrolu, sami si určíte, ktoré tituly chcete mať prístupné skôr a na ktoré si počkáte. Teoreticky platí, že prvou misiou je získať všetky piesne v hre – druhou ich úspešne absolvovať, treťou splniť všetky úlohy, štvrtou zvládnuť všetky obtiažnosti či S hodnotenia. Je na vás koľko času do hry investujete, ale netreba sa zľaknúť, keď zrazu na internete vidíte, že niekto nalial do hry 150 či 300 hodín. To sú ešte skromné hodnoty…
Ak milujete Final Fantasy hry a hudobné rytmické tituly, nemáte nad čím váhať a máte pred sebou jasnú hru roka. Toto je jasné skóre 95%. Hra plná top nápadov, herných mechanizmov, nostalgie i náročného sústredenia. Ale stojí za slzy, pot a triafanie nôt.
PLUSY: enormná knižnica skladieb, parádna hrateľnosť, kopa módov i obtiažnosti, štruktúra, šikovné RPG mechanizmy, prepojenie postáv, skóre i skúsenosti
MÍNUSY: spočiatku náročné ovládanie, na obrazovke sa deje veľa
Theatrhytm: Final Bar Line vyšla 16. februára 2023 na PS4, Switch a PC.