Tak, ako väčšina renomovaných spoločností, aj švédsky Ericsson sa rozhodol spísať zaujímavosti zo svojho oboru, ktoré si nás v roku 2013 chytia ešte výraznejšie ako doteraz. Oddelenie Ericssonu, ktoré skúma správanie spotrebiteľov vraj totiž odhalilo niektoré z najdôležitejších spotrebiteľských trendov pre tento rok. Toto oddelenie už viac než 15 rokov robí výskum hodnôt a správania ľudí a spôsobov, ako ľudia využívajú produkty a služby informačných a komunikačných technológii. Nájde sa v nich aj vy?
Michael Björn, riaditeľ výskumu vyššie spomínaného oddelenia, uvádza: „Náš celosvetový výskumný program vychádza z rozhovorov, ktoré sú každoročne vedené so 100 000 respondentami vo viac než 40 krajinách a viac než 15 megapoliach. Počas rokov sme zhromaždili obrovskú databázu informácií o spotrebiteľských trendoch a pozorujeme, že tempo zmien je teraz rýchlejšie než kedykoľvek predtým.“
1. Dôvera v cloudy mení požiadavky na počítačové zariadenia
Viac než 50% užívateľov tabletov a viac ako 40% užívateľov smartfónov v USA, Japonsku, Austrálii a Švédsku oceňuje ďalšie zjednodušenie práce s týmito zariadeniami – rovnaké aplikácie a dáta sú prostredníctvom cloudu ľahko dostupné na viacerých zariadeniach.
2. Decentralizovaná práca s počítačom
Od stolných počítačov, súborov a adresárov prechádzame k dotykovým displejom, aplikáciám a cloudovým službám – spotrebitelia sa stále častejšie odvracajú od tradičnej centralizovanej práci s počítačom. Úlohy sa riešia na základe momentálnej potreby – pri státí v nákupnom rade alebo počas rozhovoru v kaviarni. Nakupujúci viac pýtajú tablety, ako stolné počítače, a smartfóny viac, ako notebooky.
3. Využívanie vlastného vysokorýchlostného pripojenia k práci
Celkom 57% užívateľov smartfónov vraj využíva svoje vlastné mobilné pripojenie v práci. Vlastné smartfóny sa stále častejšie využívajú k práci, odosielaniu e-mailov, plánovaniu pracovných ciest, vyhľadávaniu rôznych miest a k iným činnostiam.
4. Obyvatelia miest začínajú využívať nepretržitého pripojenia k internetu
Nepretržitým prístupom k internetu kdekoľvek a kedykoľvek sa dnes spotrebitelia stali nezastaviteľnou silou, vďaka ktorej sa internet stáva skutočne mobilnou službou. Do roku 2018 dosiahne podľa Ericssonu celkový počet užívateľov smartfónov 3,3 miliardy, pričom jednou z najdôležitejších podmienok spokojnosti so životom v meste je pokrytie mobilnou sieťou.
5. Osobné siete vytvárajúce sociálne istoty
V dôsledku ekonomických turbolencií klesá dôvera v tradičné štruktúry a úrady a spotrebitelia stále častejšie dôverujú svojim vlastným komunitám. Vlastné siete na internete fungujú ako sieť bezpečia a sociálne médiá sa stávajú vážnym konkurentom tradičných úradov práce.
6. Ženy sú hlavnými zákazníkmi trhu so smartfónmi
Nové údaje jasne ukazujú, že za masové šírenie smartfónov nesú hlavnú zásluhu ženy. Približné 97% žien vlastniacich smartfón využíva SMS správy, 77% z nich odosiela a prijíma fotografie, 59% komunikuje na sociálnych sieťach, 24% ich využíva na miestne vybavenie a 17% uplatňuje zľavové kupóny.
7. Mestá sa stávajú strediskami spoločenskej tvorivosti
Obyvatelia centier miest majú na internete omnoho viac priateľov, ako ľudia v prímestských oblastiach. 12% ľudí žijúcich v mestách prehlasuje, že hlavným dôvodom, prečo používajú sociálne siete je spojenie a výmena myšlienok s ostatnými. To predstavuje tretí najčastejší dôvod pre komunikáciu na sociálnych sieťach, hneď za sledovaním aktuálneho diania u priateľov a hovorenia najnovších informácií priateľom.
8. Nakupovanie v kamenných obchodoch s pomocou internetu
Celkom 32% používateľov smartfónov už nakupuje pomocou týchto telefónov a teraz začínajú kombinovať výhody nakupovania v kamenných obchodoch s nakupovaním cez internet. Chcú si produkty prezrieť, získať viac informácií, porovnať ceny a nakúpiť okamžite bez toho, aby museli stáť v rade.
9. Televízia preniká do sociálnych médií
Celkom 62% divákov pri sledovaní videa a televízie komunikuje na sociálnych sieťach, 42% účastníkov fór alebo chatov na týchto sieťach, do ktorých sa zapojujú pri sledovaní televízie diskutuje o programoch, ktoré v danom čase každý týždeň sledujú. U viac ako 30% z nich je vyššia pravdepodobnosť, že budú ochotní platiť za obsah, ktorý sledujú priatelia na sociálnych sieťach. Väčšina videí a televíznych programov sa na mobilných zariadeniach sleduje doma.
10. Transformácia učenia
Učenie sa vraj transformuje pod vplyvom vnútorných a vonkajších síl: mladí ľudia prinášajú do tried svoje osobné skúsenosti s technológiami a zospodu tak vytvárajú tlak na zmenu. Súbežne s tým vlády a iné inštitúcie hľadajú nové informačné a komunikačné riešenia, ktoré by zefektívnili ich fungovanie. Konektivita mení vyhliadky detí v celosvetovom meradle. V Indii však vlastní mobil približné 30 zo 69 miliónov detí vo veku 9-18 rokov žijúcich v mestách.
Zdroj a foto: Ericsson