Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Tesla razantne zvýši výrobu legendárnych elektromobilov

Tesla razantne zvýši výrobu legendárnych elektromobilov
Juraj Procházka
Tesla razantne zvýši výrobu legendárnych elektromobilov

Panasonic je už od roku 2010 desaťpercentným akcionárom americkej automobilky Tesla Motors, ktorá vyrába elektromobily snov. Šéf fabriky a vizionár, miliardár Elon Musk ide na vec rozumne a súbežne s výrobou vozidiel s exkluzívnym dojazdom buduje aj infraštruktúru. Po USA prichádza na rad už aj Európa.

tesla-panasonic

Elektromobily Tesla poháňajú batérie Panasonic. Foto: Panasonic

Tip: Sieť „supernabíjacích staníc“ Tesla Motors a jazdenie navždy zadarmo!

Panasonic síce nie je jediným podieľnikom v Tesla Motors – ďalšími sú napríklad Toyota, alebo Daimler – ale je zároveň (zrejme) exkluzívnym dodávateľom lítium-iónových batérií pre automobily Tesla. Tieto batérie sú kľúčovým komponentom, pretože výrazne ovplyvňujú tak cenu, ako aj dojazd vozidla a ďalšie parametre. Keď pred troma rokmi podpísal Panasonic s Teslou zmluvu na dodávku batérií pre 80 000 ks vozidiel počas štyroch rokov, išlo o slušnú zákazku, ktorá objemom zodpovedala reálnej produkcii.

Tesla doteraz vyrobila vyše 15 000 automobilov a tento rok chce vyrobiť viac ako 20 000 áut, pričom prevažuje Model S. Výroba sa má postupne zvyšovať na 40 000 kusov elektromobilov ročne a nový kontrakt na dodávku batérií s Panasonicom naznačuje, že expanzia bude pokračovať.

Elon Musk

Šéf Tesla Motors a SpaceX Elon Musk má dôvod na úsmev – práca sa darí. Foto: Wired

Panasonic má počas štyroch rokov dodať do USA viac než 2 miliardy Li-ion článkov. Keďže v jednom vozidle (Model S) môže batéria obsahovať až 8 000 článkov, z jednoduchej aritmetiky vyplýva predpokladaný výrazný nárast výroby, sumárne na 250 000 vozidiel za štyri roky. Aby to Tesla stihla, bude musieť v ďalších rokoch podstatne zvýšiť ročnú produkciu oproti avizovaným 40 000 kusom.

Stále pritom ide o nízke počty v porovnaní s miliónovými sériami vozidiel so spaľovacími motormi, ale všetko má svoj čas. Tesla je stále v štartovacej fáze, ale dôležité je, že rastie kontinuálne a veľmi rýchlo. Mimochodom, vedeli ste, že Tesla Model S je momentálne najpredávanejším vozidlom v Nórsku? Čítate správne, nie najpredávanejším elektromobilom, ale najpredávanejším autom spomedzi všetkých značiek. Nuž, Nóri isto nemajú tak hlboko do vrecka, ako našinec, pretože limuzína Model S nepatrí medzi ľudové vozítka. V USA sa po odpočítaní štátnej dotácie (7500 USD) cena pohybuje na úrovni 50 tisíc USD (asi 36,4 tisíc EUR). Našťastie, zhruba o rok by sa mal začať vyrábať podstatne lacnejší Model E s cenou 30 000 USD (21 800 EUR).

Pozrite si: Česko bude mať sieť rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily. Od Nissanu

Zdroj: Hybrid.cz, Wired