Zo západu na východ s Mercedes-EQ EQB

Elektromobilom je často vyčítané, že v porovnaní so spaľovacími automobilmi sú v značnej nevýhode pri rýchlych presunoch na dlhých trasách. Kým natankovanie paliva trvá pár minút, nabíjanie elektromobilu naopak niekoľko desiatok. Odpoveď na túto otázku sa pokúsime nájsť spolu s Mercedes-EQ EQB, ktorý nám poslúži na presun medzi Bratislavou a Košicami.

Pozrite siElektrické Volvo XC40 sme zobrali na diaľnicu, čo to spravilo s dojazdom?

Mercedes-EQ EQB je predstaviteľom triedy rodinných elektrických SUV, ktorý je schopný prepraviť až 7 cestujúcich. Pri svojej dĺžke 4 684 mm ponúka nadštandardný rázvor 2 829 mm, čo umožňuje použitie tretej rady sedadiel. Dostatok miesta nad hlavami cestujúcich a príjemný posed zabezpečuje nadpriemerná výška 1 701 mm. V našom prípade nám spoločnosť robí verzia EQB 350 4MATIC, ktorá je vybavená pohonom všetkých štyroch kolies s maximálnym výkonom 215 kW. Vozidlo je vybavené akumulátorom, ktorého využiteľná kapacita je 65,5 kWh a umožňuje rýchle nabíjanie s maximálnym výkonom 100 kW.

Hlavnou ideou dnešného článku bude komfortný presun pasažierov elektromobilom EQB 350 4MATIC z hlavného mesta Bratislava na medzinárodné letisko v Košiciach. Pre poriadok by sa patrilo pred samotnou jazdou priblížiť podmienky a parametre jazdy. Dnešný výlet štartujeme z nabíjacej stanice umiestnenej v blízkosti nákupného centra paradoxne neďaleko ďalšieho letiska a to konkrétne M. R. Štefánika v Bratislave. Cesta povedie južnou trasou, kedy vo Zvolene zamierime na juh a cez Lučenec sa dostaneme v závere až do Košíc. V Košiciach však naša cesta neskončí. Mercedes EQB dnes plní úlohu taxi vozidla, a preto po dopravení cestujúcich na košické letisko absolvujeme cestu späť do miesta štartu v Bratislave.

Podľa plánovača ciest by prejdenie trasy dlhej 389 kilometrov malo trvať 4 hodiny a 30 minút. Tieto údaje však platia pre jazdu bez prestávky. V našom prípade absolvujeme jednu zastávku, ktorú zároveň využijeme na nabíjanie. Pred jazdou akumulátor Mercedes-EQ nabíjame na 100 % jeho kapacity. Približne polovica trasy je tvorená diaľnicami a rýchlostnými cestami, kde budeme udržiavať maximálnu dovolenú rýchlosť. Vysoké rýchlosti v kombinácii s vyššou stavbou karosérie výrazne znižujú dojazd elektromobilu.

Je krásne slnečné ráno, vonkajšia teplota dosahuje 20 stupňov Celzia. Po nabití akumulátora do 100 % ukazuje Mercedes-EQ EQB optimistický dojazd 360 kilometrov. Pre dosiahnutie príjemnej atmosféry na palube nastavujeme ventiláciu do automatického režimu s teplotou 21 stupňov Celzia a zapnutou klimatizáciou. EQB ponúka 4 jazdné režimy, pre naše potreby je najvhodnejšou voľbou režim COMFORT. Po opustení nabíjacej stanice prvé kilometre jazdy absolvujeme na diaľnici s asistentom rýchlosti nastaveným na maximálnu rýchlosť 110 km/h, ktorú si udržiavame až po zjazd diaľnice D1 v blízkosti obce Zeleneč. Rýchlosť 110 km/h je optimálna voľba pre dosiahnutie čo najlepšej spotreby na diaľnici. Krásne nám to potvrdzuje aj Mercedes EQB, ktorého priemerná spotreba je zatiaľ veľmi dobrých 19 kWh. Je tu však rýchlostná cesta R1 a maximálna rýchlosť sa zvyšuje na 130 km/h.

Pozrite siHyundai IONIQ 5 v zime – dojazd klesol, zamrzí aj pomalšie nabíjanie

Mercedes EQB 350 4MATIC

Zvuková izolácia kabíny EQB je na prvotriednej úrovni aj pri diaľničných rýchlostiach je v kabíne počuť len jemný aerodynamický hluk a odvaľovanie pneumatík. Vysoká stavba karosérie v kombinácii s veľkou čelnou plochou pri vyššej rýchlosti znamená pre Mercedes vyššiu spotrebu a rýchlejšie klesanie dojazdu. S pribúdajúcimi kilometrami nám postupne stúpa aj nadmorská výška. Pokiaľ štart jazdy bol vo výške 131 m.n.m., prvé nabíjanie absolvujeme v nadmorskej výške 311 m.n.m. S ohľadom na kapacitu akumulátora sme sa rozhodli prvé nabíjanie absolvovať po prejdení 184 kilometrov vo Zvolene. Len nedávno vo Zvolene v miestnom nákupnom centre pribudla nabíjacia stanica s výkonom 150 kW, ktorá je umiestená na prvom podzemnom podlaží. S kúpou nového Mercedesu EQB zákazník získava unikátnu nabíjaciu službu Mercedes me Charge, prostredníctvom ktorej môžu vodiči EQB využívať jednu z najväčších sietí nabíjacích staníc na svete, ktorá v súčasnosti disponuje 600 000 nabíjacími miestami. Pre spustenie nabíjania postačí priložiť dodávanú RFID kartu k čítačke a nabíjanie sa spustí. Čas potrebný na nabíjanie využijeme na menšie občerstvenie v priestoroch nákupného centra.

Akumulátor Mercedes-EQ EQB bol dostatočne zohriaty, čo nám umožnilo dosiahnutie maximálneho výkonu 97 kW. Po 30 minútach nabíjanie ukončujeme a pokračujeme v ceste. Akumulátor sa za tento čas nabil na 80 % svojej kapacity, čo by nám malo postačovať až do cieľa. Pred sebou máme 206 kilometrov ciest 1. triedy, ktoré by mali mať pozitívny vplyv na spotrebu nášho Mercedesu. Po pravej strane míňame Lučenec a kvalita vozoviek sa postupne zhoršuje. Podvozok Mercedesu EQB je kompromisom medzi tuhším športovým a komfortnejším mäkkým nastavením a dokáže si poradiť aj s väčšími nerovnosťami na vozovke. Pri prejazde výmoľov sa do kabíny dostávajú tlmené nárazy, ktoré však nemajú výraznejší vplyv na komfort jazdy. 

Pozrite siZa snehom s elektromobilom? Prevetrali sme Citroën ë-C4 Electric

Práce na hrade Krásna Hôrka finišujú a čoskoro sa budeme môcť tešiť na jeho opätovné otvorenie. Za Krásnohorským Podhradím prichádza najťažšia časť trasy a to prejazd horským priechodom Soroška. Stúpanie nás dopravilo do nadmorskej výšky 554 m.n.m., ktoré výrazne ukrojili z dojazdu EQB. Sme na vrchole a čaká nás klesanie. Výkon rekuperácie prepíname do módu D-, čo predstavuje maximálny výkon, ktorý umožňuje jazdu len za použitia akceleračného pedálu. V diaľke sa týčia miestne oceliarne a už tušíme, že sa blížia Košice. Návestná tabuľka nás informuje o blížiacej sa odbočke na letisko.

Do Košíc prichádzame po 4 hodinách a 5 minútach jazdy. Nabíjanie nám trvalo 30 minút čo znamená celkový čas jazdy 4 hodiny a 35 minút. Ak si to porovnáme s predpokladaným časom podľa plánovača ciest ide o navýšenie len o 5 minút, ktoré sme využili na občerstvenie a nabíjanie elektromobilu. Veľmi dobré výsledky Mercedes-EQ EQB dosiahol aj z hľadiska spotreby, ktorej hodnota po prejdení 389 kilometrov bola 21,2 kWh. Parkovisko Medzinárodného Letiska Košice je vybavené rýchlo nabíjacou stanicou, ktorú opäť prostredníctvom služby Mercedes me Charge využívame na nabitie akumulátora na cestu späť. Na tejto nabíjacej stanici sme strávili približne 25 minút, dostatok času na dostavenie sa pasažierov do terminálu letiska a kontrolu batožiny pred odletom. Nabíjacia stanica na parkovisku pred letiskom je vybavená maximálnym výkonom len 50 kWh, nevyužijeme plný potenciál nabíjacieho výkonu EQB.

Pozrite siTo najlepšie z old school? Jazdili sme na poslednej Alhambre

Odpájame vozidlo od nabíjacieho stojanu a čaká nás rovnaká trasa späť. Cestou späť sme ľahší, profil trasy je priaznivejší, predpokladáme nižšiu spotrebu. Opäť zastavujeme vo Zvolene, kde nás čaká krátke nabíjanie. Teplotný manažment EQB funguje veľmi dobre a opäť dosahujeme veľmi dobré výkony nabíjania. Po 20 minútach nabíjanie ukončujeme a pokračujeme v ceste. Hustota premávky na rýchlostnej ceste R1 pomaly stúpa, je vidno, že sa blížime do hlavného mesta.

Opäť nás víta hlavné mesto Bratislava. Cesta späť prebehla bez problémov a môžeme sumarizovať výsledky dnešnej jazdy. Počas jedného dňa sme prešli 781 kilometrov od západu po východ a späť. Jazda nám trvala 8 hodín a 5 minút. Nabíjaním sme strávili 1 hodinu a 10 minút. Výsledná spotreba 20,2 kWh má veľmi dobrú hodnotu a potvrdzuje, že Mercedes-EQ EQB 350 4 MATIC je úsporné vozidlo aj na diaľnici.

Pozrite siZa termálnymi krásami v Jaguare I-Pace

Mercedes-EQ EQB 350 4MATIC nám ukázal, že aj elektromobil je schopný zvládať dlhé presuny v podobných časoch, ako dosahujú spaľovacie vozidlá. Podľa plánovača ciest naša jazda mala trvať presne 9 hodín v prípade jazdy bez prestávok, čo je v bežnej praxi nereálne. Nám sa podarilo dosiahnuť výsledný čas 9 hodín a 15 minút, čo je len o 15 minút viac. Tento čas je potrebný aj pri jazde s vozidlom so spaľovacím motorom, keďže na tak dlhej trase odporúčame absolvovať aspoň 3 prestávky.