Vieme ako nakupovať on-line a bezpečne. Aj pred Vianocami

ZDROJ | Pixabay

On-line nakupovaniu prišli za posledný rok na chuť aj tí, ktorí sa tomu doteraz bránili. Ako to už v živote býva, všetko za má aj svoje proti. Výhody sú zjavné – pohodlie, takmer nekonečná ponuka, ale i okamžité cenové porovnania. O rizikách, ktoré na vás číhajú na internete vás pravidelne informujeme, ale určite nezaškodí si ich v krátkosti pripomenúť.

Mali by ste sa naučiť nakupovať vždy z takého zariadenia, ktoré je zabezpečené bezpečnostným softvérom a z bezpečného internetového pripojenia. Adresa e-shopu, na ktorú sa pripájate, by sa mala začínať „https //“. Symbol zámky, ktorý vidíte v paneli hneď vedľa webovej adresy, by mal mať zelenú farbu.

ZDROJ | ESET

Určite vám neuškodí overiť si nového predávajúceho. Niečo napovie sídlo spoločnosti, fakturačné údaje, podmienky nákupu a najmä spôsob prípadnej reklamácie. Nezabúdajte, že na Slovensku je možné vrátiť tovar v lehote 14 dní bez udania dôvodu. Podozrivé môžu byť aj samé pozitívne recenzie a komentáre.

Akýkoľvek obchod, ktorý ponúka príliš lacný tovar či služby, je podozrivý a veľmi pravdepodobne falošný.

Ak máte stále pochybnosti, nevyberte si platbu platobnou kartou, ale zvoľte nákup na dobierku. Po ukončení prehliadania, resp. objednávky sa nezabudnite odhlásiť z vášho konta.

ZDROJ | Towfiqu barbhuiya

Ako spoznáte podvodníkov? Aby sa im podarilo získať vašu dôveru, bývajú priateľskí. Často vystupujú ako osoby, resp. spoločnosti, ktoré poznáte a veríte im. V ďalších prípadoch používajú podvodníci nástroje, ktoré vo vás vyvolávajú strach. Hrajú na vaše emócie tak, aby vás prinútili konať okamžite a bez premýšľania.

Pozrite siAko ľahko a účinne ochránite svoju domácu kanceláriu?

Podvody majú rôzne formy – podvodný e-mail, reklama, príspevok na sociálnej sieti, SMS správa, telefonát, pracovný inzerát či dokonca inzerát na zoznamke. Útočníci sa snažia získať citlivé informácie, ako sú prihlasovacie údaje, alebo číslo platobnej karty, no pokojne aj financie.

Medzi najbežnejšie typy podvodov, s ktorými sa môžete pri on-line nakupovaní stretnúť, sú podvodné reklamy, falošné webstránky, podvodné aplikácie, phishingové útoky, falošné darčekové karty a kupóny.

ZDROJ | ESET

Ako sa chrániť? Overte si odosielateľa správy. Rozkliknite napríklad e-mailovú adresu odosielateľa a overte ju s oficiálnou e-mailovou adresou e-shopu. Neposkytujte vaše osobné údaje cez e-mailovú komunikáciu. Veľkú pozornosť venujte skráteným odkazom či už v správach, ale aj v statusoch na sociálnych sieťach. Za žiadnych okolností na ne neklikajte! Pokiaľ ide o overený e-shop, vždy si preventívne skontrolujte pripojený odkaz, jeho správnosť a či URL adresa používa protokol HTTPS a bezpečnostný certifikát.

Samozrejmosťou by mali byť nastavené notifikácie na prevody z účtu. Pokiaľ sa niečo podozrivé stane, okamžite ste upozornení a môžete sa takmer bez čakania spojiť s bankou. V určitých prípadoch a do istého času sa dá transakcia dokonca zastaviť. Na záver obligátne upozornenie – neotvárajte a nesťahujte prílohy z podozrivých e-mailov.

ZDROJ | Pixabay

Máte podozrenie, že ste sa stali pri on-line shoppingu obeťou podvodu?

Pripravili sme 9 scenárov, ktoré ste mohli zažiť a riešenia, ktoré by mali zmierniť následky. Takmer vo všetkých prípadoch platí zásada, že musíte konať veľmi rýchlo.

1. Poskytli ste prihlasovacie údaje?

Ak ste podvodníkom poskytli citlivé osobné informácie (prihlasovacie údaje), okamžite zmeňte heslá na všetkých účtoch vrátane e-mailu. Zmenu robte vždy na zabezpečenom zariadení a z bezpečného internetového pripojenia, určite nie z verejne prístupnej Wi-Fi. Uistite sa, že používate jedinečné heslá pre každý účet a máte aktivované dvojfaktorové overenie.

ZDROJ | ESET

2. Poskytli ste platobné informácie?

Ak ste sa stali obeťou finančného podvodu, neváhajte a okamžite sa spojte s vašou bankou. Pokiaľ ste už zaplatili za tovar a platba už prebehla, bezodkladne zablokujte platobnú kartu v banke, aby nebola opakovane zneužitá. Ak ste poslali peniaze cez internetový platobný systém, je dobré obrátiť sa na službu, ktorú ste použili.

V prípade, že vás podvodníci začnú vydierať a budú od vás požadovať peniaze, určite nič neplaťte. Nesmiete vykonať ďalšie platby! Ak by ste podvodníkom zaplatili, šanca na vrátenie vašich peňazí je mimoriadne nízka. Pokiaľ sa už podvodníci dostali k vašim platobným informáciám, viete okamžitým spojením s bankou alebo internetovým platobným systémom minimalizovať následky.

Pozrite siPoužívate tieto príšerné heslá? Dnes je ideálna príležitosť zmeniť si ich

3. Stiahli ste si do zariadenia malvér?

Bez ohľadu na to, či ste si stiahli prílohu z podozrivého e-mailu, alebo klikli na neoverený odkaz, alebo falošnú reklamu, skontrolujte vaše zariadenie na prítomnosť škodlivého kódu. Mohli ste si totiž stiahnuť advér, spyvér alebo iný škodlivý kód. Takáto malvérová infekcia môže znamenať obťažujúce reklamy a vyskakovacie okná, ale aj ukradnuté osobné údaje, či dokonca stratu prístupu ku všetkým dôležitým dátam.

ZDROJ | ESET

4. Registrovali ste sa na podvodnom e-shope?

V prípade, že ste vytvorili konto a potom zistili, že ide o podvodný e-shop, odstráňte tento účet. Ak ste použili heslo, ktoré používate aj do iných účtov, okamžite ho zmeňte vo všetkých účtoch! Nové heslo by malo byť jedinečné pre každý účet, je to otravné, ale k dispozícii je množstvo aplikácií a nástrojov, ktoré si ho zapamätajú za vás. Ak ste sa prihlásili na odoberanie newslettra, zrušte odber, resp. požiadajte o odstránenie e-mailovej adresy.

5. Odpovedali ste na podvodnú ponuku?

Prišla vám cez Messenger dobre znejúca ponuka na lacný tovar a prejavili ste záujem? Ak ste odpovedali, mali by ste okamžite ukončiť konverzáciu a ignorovať nové správy. Zablokujte odosielateľa, aby sa s vami už nemohol spojiť. Odporúča sa zablokovať účet na sociálnej sieti, e-mailovú adresu, prípadne telefónne číslo, ak sa s vami spojili telefonicky.

ZDROJ | ESET

6. Stiahli ste si podvodnú aplikáciu?

Ak ste si stiahli podvodnú appku v nádeji, že je to legitímna aplikácia e-shopu, odstráňte ju z vášho zariadenia. Následne skontrolujte zariadenia na prítomnosť malvéru. Pokiaľ ste k prihláseniu do aplikácie použili rovnaké heslo, ktoré používate do iných účtov,  zmeňte ho. Aplikácie sťahujte z oficiálnych obchodov, ako je Google Play či App Store. Pri sťahovaní aplikácií sledujte počet stiahnutí, hodnotenia, ale aj recenzie používateľov. Svoje citlivé informácie ukladajte do aplikácie len v prípade, ak ste si skutočne istí, že je legitímna a bezpečná.

Pozrite siAj vy nechávate zlodejom otvorené dokorán?

8. Objednali ste si tovar, ale nebol doručený?

Ide o najbežnejší podvod pri on-line nakupovaní. V prípade, že ani po opätovnom spojení s internetovým obchodom nie je situácia vyriešená, môžete sa obrátiť so žiadosťou o pomoc na spotrebiteľské centrá, alebo podať trestné oznámenie. Spojte sa s vašou bankou, aby vám poskytla informácie, na aký účet peniaze odišli. Je žiadúce, aby ste si každú komunikáciu s obchodom uchovávali pre prípadné dokazovanie.

9. Klikli ste na falošný e-shop alebo reklamu?

Ocitli ste sa na stránkach internetového obchodu a máte podozrenie, že ide o podvodný web? Zbytočne neklikajte na odkazy a stránku okamžite opustite. Ak sa podvodný -eshop „tvári“  ako niektorý zo známych obchodov, informujte o tom daný obchod. Pomôžete tak minimalizovať ďalšie podvody.

ZDROJ | ESET

Nezabúdajte…

podvodníci často používajú techniky sociálneho inžinierstva. Prostredníctvom manipulácie docielia u používateľa želanú zmenu jeho správania v prospech útočníka. Výsledkom tejto manipulácie je získanie osobných informácii, ktoré im obeť poskytne dobrovoľne.

Nie ste si istí, na ktorú tému bezpečnosti by ste sa mali zamerať? Portál Bezpečne na nete ponúka veľké množstvo praktických informácií, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v lákavom, no stále nebezpečnom svete internetu.

Článok sme pripravili v spolupráci so spoločnosťou ESET.

ZdrojESET