Toyota Hilux – ikonický pick-up aj pre technologických nadšencov

Legendárny pick-up s viac ako 50-ročnou históriou sme mali možnosť testovať v jeho najnovšej generácii. Motoricky a konštrukčne je to stále pracant pripravený na ťažký terén a serióznu prácu, no v interiéri prekvapí technologickými vychytávkami, ktoré by ste od neho určite nečakali.

Pick-upy už dávno nie sú určené iba pre rurálne cesty, komplikovaný terén a prevoz ťažkého nákladu. Automobilky si uvedomujú, že už ide aj o lifestylové auto, ktoré sa v rukách mnohých majiteľov ani nikdy nedostane mimo asfalt. Konštruktéri pri mnohých modeloch preto v posledných generáciách ubrali plyn a viac ako na ich odolnosti a výkone zapracovali skôr na ich dizajne a výbave.

Toyota si však zachovala chladnú hlavu a svoj legendárny Hilux nepriškrtila, práve naopak. Hneď na prvý pohľad je jasné, že ani v novej generácii sa tento model nezľakne žiadnej off-roadovej výzvy. Zároveň sa však do jeho interiéru a výbavy nenápadne dostali funkcie a technológie, ktoré nás milo prekvapili.

Po nastúpení do nového Hiluxu je hneď na prvý pohľad jasné, že prím pri jeho návrhu hrala praktickosť. Väčšina povrchov je preto plastová, jednoducho umývateľná a teda perfektná pre tých, ktorí pri plnom využití jeho potenciálu očakávajú špinu nielen v exteriéri. Je preto úplne logické, že USB-A konektor v jeho stredovej konzole prekrýva gumená záslepka, aby sa do portu nedostala voda a špina.

Keď už spomínam USB port, je vám už určite jasné, čo nechýba vo výbave nového Hiluxu. Hoci na to stredový infotainment displej podľa môjho názoru na prvý pohľad nevyzerá, vo výbave mu nechýba podpora pre Apple CarPlay a Android Auto, no konektivitu zvláda Hilux aj opačne prostredníctvom bezdrôtovej platformy a teda aj mobilnej aplikácie MyT.

Tieto funkcie sú ale po šoférskej stránke samozrejme sekundárne, až terciálne. Hoci ma pri plánovaní najbližšej cesty s ním potešilo, že sa budem môcť prostredníctvom jeho infotainment systému spoľahnúť na navigáciu Waze z môjho smartfónu, oveľa dôležitejšia bola pre mňa dostupnosť viacerých asistenčných systémov.

Úprimne povedané, Hilux nie je žiaden drobec a to už vôbec nie vo verzii Double Cab (5-dverová verzia s plnohodnotným sedením vzadu), ktorú sme mali možnosť testovať. Keďže autá testujeme primárne v Bratislave a blízkom okolí, hneď pri prebraní nového Hiluxu som ocenil prítomnosť parkovacej kamery, ktorá je súčasťou jeho verzie už od druhej najnižšej výbavy Active.

Pozrite siLegenda úplne inak – vyskúšali sme si nový elektrický Ford Mustang Mach-E GT

Hilux som tak nemal problém nacúvať ani do užších parkovacích miest, aj keď musím povedať, že ma trošku sklamala kvalita obrazu zadnej kamery. Pri tak veľkom aute by som navyše očakával dostupnosť 360° záberu z viacerých kamier, čo by sa určite hodilo nielen v meste, ale aj pri prejazde úzkym a ťažkým terénom.

Vďaka kamere a radaru v prednej časti vozidla je navyše nový Hilux vybavený aj predkolíznym bezpečnostným systémom s rozpoznávaním chodcov a podporou brzdenia v prípade, že auto rozpozná prekážku vpredu a zo strany vodiča nezaregistruje reakciu. Rovnaké senzory Toyota Hilux pod záštitou platformy Toyota Safety Sense využíva aj v rámci ďalších bezpečnostných funkcií, vrátane rozpoznávania dopravných značiek, ktoré vám zobrazí na 4,2“ TFT displeji za volantom.

Keďže v tak veľkých pick-upoch človek nejazdí (pokiaľ nie je ich majiteľom) každý deň, v oku nemusí mať od prvého momentu úplne ich rozmery. Hilux som z času na čas musel preštrikovať aj užšími mestskými a diaľničnými pruhmi, kedy som si nebol na sto percent istý, kde presne začína a končí moje auto. Systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu to však presne vedel.

Systém LDA v tomto prípade nezasahuje priamo do riadenia prosterdníctvom volantu, ale bŕzd. Najmä pri diaľničných rýchlostiach tak auto v prípade vychýlenia sa z jazdného pruhu jemne pribrzdilo jednu stranu vozidla, čím Hilux dostalo späť do stredu jazdného pruhu.

Čím ma ale napokon nový Hilux prekvapil najviac, bol adaptívny tempomat. Do tohto momentu som si nevedel úplne dobre predstaviť, ako môže byť tak rozmerné auto s 2,8-litrovým motorom s výkonom 204 koní vhodné na dlhšie cesty. Okrem toho, že je ale vybavený aj úsporným režimom Eco, dokáže Hilux takéto cesty spríjemniť aj automatickou úpravou vašej rýchlosti.

Pozrite siLexus ES je modernejší a bezpečnejší – vyskúšali sme si ho na Malorke

Adaptívny tempomat sa dokáže postarať o udržiavanie konštantnej rýchlosti, čo prospieva aj dlhodobej priemernej spotrebe, ako aj o prispôsobenie rýchlosti podľa rýchlosti vozidla pred vami. K dokonalosti tomuto systému chýba už iba rozšírenie o IACC, teda inteligentný adaptívny tempomat, ktorý sa dokáže postarať o úpravu rýchlosti aj podľa uhla prechádzanej zákruty. Tento systém však má Toyota v portfóliu, je preto zrejme iba otázkou času, kedy sa dostane aj do Hiluxu.

Novú Toyotu Hilux sme napokon po mestských, okresných i diaľničných cestách vracali späť s kombinovanou priemernou spotrebou 9,3 litra/100 kilometrov, čo je na takéto auto naozaj slušný údaj. Aj tak sa ale tešíme, kedy tento model uvidíme aj v elektrifikovanej verzii, minimálne ako mild-hybrid.

Komentáre k článku