Prvá jazda s Mercedes-Benz EQE – elektrická Trieda E odštartovala veľkolepo

Mercedes-Benz nás zobral na cestu po západnom Slovensku s absolútnou novinkou v ponuke, modelom EQE. Plne elektrická Trieda E sa ukazuje v tom najlepšom, s TOP parametrami, skvelými technológiami a luxusom, na ktorý sme zvyknutí.

Z Bratislavy cez Čičmany, Bojnice a späť. Ak ste v utorok (7. júna) išli po diaľnici medzi Bratislavou a Ilavou, mohli ste naraziť na kolónu siedmich naleštených modelov Mercedes-Benz. Tú najväčšiu pozornosť však na seba pútala pätica nových elektromobilov EQE, ktoré sa takto dostali prvýkrát do rúk slovenským novinárom.

Súčasťou kolóny elektromobilov EQE bolo niekoľko konfigurácií, pričom každý z nás sa mohol dostať k dvom konfiguráciám. Jednotlivé modely sa líšili rôznymi detailmi interiéru a exteriéru, ale aj viac funkčnými prvkami ako napríklad hyperscreen. Najdôležitejšie rozdiely medzi autami však boli vo výkone. K dispozícii boli základné verzie s označením 350+ a taktiež športovejšie AMG verzie s označením 43 4MATIC.

Vozový park pripravený na malý roadtrip po západnom Slovensku kopíroval ponuku na našom trhu. Presne tieto dva modely sú totiž aj v súčasnosti dostupné u predajcov vozidiel Mercedes. Parametre oboch verzií sú veľmi zaujímavé, no rozhodne nejde o posledné konfigurácie, ktoré automobilka pripravuje. V priebehu nasledujúcich mesiacov by sa do ponuky mali dostať aj verzie 350+ 4MATIC a aj 53 4MATIC+ v dvoch výkonových verziách.

  • 350+ | 215 kW / 565 Nm | 210 km/h | 6,4 s | 660 km
  • 43 4MATIC | 350 kW / 858 Nm | 210 km/h | 4,2 s | 533 km
  • 53 4MATIC+ | 460 kW (505 kW) / 950 Nm (1 000 Nm) | 220 km/h (240 km/h) | 3,5 s (3,3 s) | 518 km

Jazdný prejav štandardnej 350+ a AMG 43 4MATIC skutočne razantne odlišný. Aj 350+ je stále veľmi výkonná verzia, ktorá ponúka veľmi dobré zrýchlenie a istotu pri predbiehaní. Ak by som sa mal rozhodovať z praktického hľadiska, určite by som šiel do tejto verzie, a to najmä kvôli citeľne lepšej spotrebe, teda vyššiemu dojazdu.

Po presadnutí do AMG 43 4MATIC sme okamžite pocítili prítomnosť dvojice motorov, nárast výkonu o 135 kW a krútiaceho momentu o 320 Nm. Dynamika dramaticky narástla a zároveň sme dostali lepšie možnosti ovládania jazdného prejavu. Priamo na volante je ovládač jazdných režimov s displejom, nastavenie tuhosti tlmičov a taktiež režim umelého zvuku motora.

Síce je zvuk naozaj zaujímavý, najmä pri zrýchlení s launch control, no nie som fanúšikom týchto umelých zvukov a preferujem ticho. Výkonná verzia teda určite je zábavnejšia a atraktívnejšia, pri pohľade na spotrebu a odhadovaný dojazd si musíte položiť otázku, čo od auta očakávate. Ak chcete auto na zábavu, zvoľte AMG, ak komfortnejšiu a efektívnu jazdu, berte 350+.

Nepredpokladám ale, že s výkonnejšou verziou je jazda na dlhé trasy zásadne komplikovanejšia, no rozdiel pocítite. Dizajnová príbuznosť k EQS je zjavná už od prvého pohľadu, no vzhľadom na rozdiely v triede je nutné počítať s istými kompromismi a nutne odlišnými parametrami. EQE má na dĺžku 4 964 milimetrov, na šírku 1 906 milimetrov a na výšku 1 492 milimetrov. Ide teda o menšie auto, ktoré ale stále ponúka veľmi dobrý vnútorný priestor.

Ešte pred vstupom do interiéru by som určite nechcel vynechať zmeny, ktoré odlišujú EQE od EQS práve v exteriéri. Možno sa to nezdá, ale EQE má predsa len o niečo inak tvarovanú prednú masku. Pri bližšom porovnaní zistíte, že je viditeľne viac tvarovaná a zároveň mierne inak skosená. Čo je tiež podstatné, chýba tu LED pás, ktorý prepája oba svetlomety. Tie môžu byť vysokovýkonné LED alebo príplatkové Digital Light.

Pozrite siBMW iX 50 – parádny dojazd pretkaný TOP technológiami

Interiér EQE je naozaj veľmi komfortný, priestranný a skvele spracovaný aj vo verzii so slabšou konfiguráciou, ktorá ale stále lezie do vysokých súm. Ako prvé sme otestovali modré EQE 350+, ktorej finálna cena s príplatkovou výbavou prekročila hranicu 100 tisíc eur. Decentný obklad palubnej dosky s dizajnovým a kvalitným plastom síce trochu vyčnieva, ale do interiéru zapadá. Opierka rúk či plochy na uchopenie dverí boli osadené kovovou úpravou.

Až na výnimku otvárania dverí, reproduktora a ovládačov elektronického ovládania sedadiel boli dvere obložené kožou a kvalitnou látkou s veľmi precíznym prešívaním. Všetky časti, ktorých sme sa potenciálne často dotýkali boli precízne spracované. Skrátka, štandard Mercedes-Benz. Samozrejme, prítomné je tu aj klavírne lakovanie v čiernej, ktoré je doslova magnetom na jemné škrabance, odtlačky prstov a prach.

S ním sme teda bojovali rovnako ako v iných autách, no cvičná plocha pre skautov FBI je aj dotyková plocha infotainmentu. Klasický menší displej známy z bežnej S-klasy zbiera odtlačky prstov ako suveníry, ale to je jeho jediná nevýhoda. Systém beží ako hodinky, ponúka všetko podstatné v tej najvyššej obrazovej kvalite s TOP grafikou. Opäť teda štandard, ktorý poznáme, a to isté platí aj pre navigáciu.

Za volantom sa rovnako neskrývalo žiadne veľké prekvapenie, štandardný displej so skvelým rozlíšením a parádnou vizualizáciou. Z pohľadu displejov bola nami druhá testovaná AMG verzia totožná, no zatiaľ čo 350+ mala vo výbave klasický volant, AMG už dostala modernejší s väčšou porciou dotykových plôch. Mne osobne ani novšia verzia neprekáža, keďže sa na ňu dá rýchlo zvyknúť. Sedačky boli športové a odvetrávané / vyhrievané. S miestom je to veľmi dobré aj vzadu a rovnako s komfortom sedenia.

O teplotnú pohodu sa v aute stará štvorzónová klimatizácia, ktorú si aj pasažieri vzadu môžu ovládať individuálne cez fyzické tlačidlá. Kde sa z miesta uberalo najviac je kufor, ktorý je oproti EQS naozaj kompaktnejší. Stále ale ide o veľmi slušný priestor s objemom 430 litrov. Po zložení zadných sedadiel sa rozšíri na 895 litrov. Mimochodom, predný kufor tu opäť nie je, nakoľko predná kapota sa ani nedá otvoriť. Podobne ako v EQS je tu teda z boku prístupný otvor na dolievanie kvapaliny do ostrekovačov.

Ako som spomínal na začiatku, s EQE sme vyrážali z Bratislavy po diaľnici až do Ilavy, odkiaľ sme pokračovali po okresných cestách cez Čičmany až do Bojníc. Tu sme si menili autá a presadali sme z 350+ do AMG 43 4MATIC. Pred jazdou sme boli samozrejme nabití na 100 percent a auto ukazovalo dojazd približne 600 kilometrov.

Pozrite siAudi e-tron S Sportback: Športové SUV, aj rodinné auto

Po diaľnici sme išli dynamicky, to čo pravidlá dovoľujú, ale určite sme auto nešetrili. Po prejdení 215 kilometrov sme dorazili do Bojníc s 53 percentami batérie a spotrebou 19,4 kWh / 100 km. To považujem za dobrý výsledok vzhľadom na profil trate a tempo jazdy. Na základe týchto čísiel by bol reálny dojazd EQE 350+ cez 460 kilometrov, čo je veľmi dobré. Síce to nie je sľubovaných takmer 600 kilometrov, ale ide o použiteľné číslo v bežnej praxi.

Pre porovnanie, posádky s AMG verziami mali spotrebu 25 až 28 kWh / 100 km. My sme však v Bojniciach presadli do AMG a pustili sa trasou cez Zlaté Moravce, za ktorými sme nastúpili na R1 a zastavili sa z dôvodu prestávky na odpočívadle Beladice. Síce sme nabíjať nemuseli, auto sme skúsili pripojiť k nabíjačke. S batériou nabitou na 65 % sa nabíjací výkon stále dostal na 117 kW. Všetky verzie EQE majú batériu s využiteľnou kapacitou 90,6 kWh, pričom maximálny nabíjací výkon je 170 kW.

Následne sme sa odpojili, aby sme neblokovali nabíjacie stanice. Počkali sme ostatných členov našej elektrickej kolóny a pokračovali pohodlne až do Bratislavy. Jazdu sme si opäť užívali, auto vôbec nešetrili a na pedál akcelerátora sme rozhodne neboli milí. Do Bratislavy sme ale prišli bez problémov a so spotrebou 24,7 kWh / 100 km, 27 percentami a dojazdom 112 kilometrov. Naše dojmy sú teda rozhodne pozitívne a tešíme sa na plnohodnotný test.

Komentáre k článku