Elektromobil Mercedes-Benz EQS sme nabili za pár minút a bez kariet

V rámci týždňového testu elektromobilu Mercedes-Benz EQS sme vyskúšali možnosti a rýchlosť jeho nabíjania. Automobilka sa síce v čase nabitia nesnaží lámať rekordy, v reálnych podmienkach sa má však EQS aj tak radiť medzi špičku na trhu.

Mercedes sa v elektrifikácii svojej ponuky naozaj rozbehol, a to aj v najvyššej triede. Na týždňový test EQS sme si síce chvíľu museli počkať, no stálo to za to. Luxusná limuzína prináša najmodernejšie technológie, skvelý komfort a parádny dojazd, ktorý konkuruje aj autám so štandardným pohonom.

Plnohodnotný test, kde rozoberieme všetky aspekty vozidla do detailov, vám prinesieme už čoskoro, no ešte predtým sme sa rozhodli venovať samostatný článok veľmi dôležitému aspektu každého elektromobilu – nabíjaniu. Vzhľadom na kapacitu batérie sa EQS nenabíja až tak vysokým výkonom, no podporou protokolu plug & charge ho výrazne uľahčuje.

Pozrite siLucid Air prekonáva aj Teslu! Luxusom, doajzdom, ale aj cenou

Keď sa pozrieme do špecifikácií, maximálny nabíjací výkon elektromobilu Mercedes-Benz EQS je 200 kW. Ak to porovnáme s konkurenciou, naozaj nejde o až tak zaujímavé číslo. Využiteľná kapacita batérie je pritom až 107,8 kWh. Prémiové Porsche Taycan alebo Audi e-tron GT sa dokáže nabíjať výkonom až 270 kW. Tesla Model 3 vo verzii Long Range dosahuje 250 kW a elektromobily IONIQ 5 alebo EV6 sa nabíjajú výkonom 240 kW. Pritom, všetky spomenuté elektromobily majú menšiu batériu.

Pravdou ale je, že výkon nabíjania nie je až taký dôležitý – podstatný je skôr údaj o tom, aký počet kilometrov je možné nabiť za aký čas. Táto matematika je ale oveľa komplikovanejšia, keďže do vzorca treba dosadiť spotrebu, ktorá sa môže zásadné líšiť od štýlu jazdy. Každopádne, v tomto parametri je EQS na TOP priečkach vďaka dobrej efektivite.

My sme EQS testovali už v jarnom období pri vyšších teplotách, ktorá praje spotrebe, ale o tom viac až v spomínanom kompletnom teste. Aj vďaka týmto podmienkam som čakal, že dosiahnuť maximálny nabíjací výkon nebude problém. Pre optimálny výsledok je totiž nutné, aby batéria mala správnu teplotu. Mercedes sa ale na nabíjanie dokáže pripraviť, teda pri zadaní nabíjačky do navigácie začne batériu zohrievať podľa potreby.

S EQS sme za týždeň najazdili cez tisíc kilometrov, no aj napriek tomu sme auto nabíjali len párkrát. Najintenzívnejšie nabíjania sme absolvovali v Poprade a v Senci. Kľúčové pre test nabíjania bolo práve nabíjanie v Senci, keďže nabíjacia stanica Ionity podporuje funkciu plug & charge a zároveň výkon do 350 kW. Ako už názov funkcie napovedá, vďaka nej je možné nabíjanie aj bez toho, aby ste k nabíjačke prikladali fyzické karty, čipy alebo používali aplikáciu.

Mercedes-Benz EQS sa totiž dokáže nabíjačke overiť sám po pripojení. Zobrali sme preto iba kábel a zastrčili ho do auta. Nabíjačka po pár sekundách zareagovala, autorizáciu akceptovala a nabíjanie sa spustilo. Všetko fungovalo asi 30 sekúnd bez problémov, no následne sa nabíjanie prerušilo bez zjavného dôvodu. Kábel som teda odpojil a opätovne zapojil a nabíjanie sa opäť začalo korektne a tentokrát pokračovalo bez prerušenia.

Batéria bola po pripojení nabitá na 18 percent a nabíjací výkon okamžite narástol cez 200 kW. Už za 4 minúty sa do batérie dodalo 11 kWh, nabitá bola na 29 % a výkon sa držal stále na 206 kW. Postupne ale začal klesať, no nie zásadne. Po 15 minútach bolo dodaných už 43 kWh, batéria mala 56 % a nabíjací výkon bol stále solídnych 149 kW. Nabíjať som potreboval iba do 70 %, čo trvalo iba 22 minút. Nabíjací výkon bol dostatočne dobrý na to, aby sa ešte oplatilo zostať pri nabíjačke – 125 kW.

Nakoniec sme nabíjanie ukončili pri 74 percentách a dojazd nám za necelú pol hodinu stúpol zo 115 kilometrov na 464 kilometrov, čo je naozaj veľmi dobré a skutočne použiteľné v každodennom „bežnom“ jazdení. Čas strávený pri nabíjačke môže mierne natiahnuť absencia nabíjacích staníc s dostatočným výkonom na hlavných ťahoch v rámci Slovenska. Tie totiž vôbec nenájdete na diaľničných odpočívadlách. EQS však ponúka naozaj solídne parametre na komfortnú jazdu s elektrickým pohonom bez obmedzení. Mercedes si viditeľne dáva záležať na elektrifikácii svojich modelov.

 

Komentáre k článku