Americké žihadlo alebo nemecký športovec? – Tesla Model 3 vs. BMW i4

ZDROJ | Tesla

Legendárny elektromobil Tesla Model 3 je tu s nami už neuveriteľných 6 rokov. Po neustálych vylepšeniach je stále v ponuke v rovnakej podobe ako pri predstavení v roku 2016. Je však v danej cenovej kategórii najlepšou voľbou tento elektromobil? Vyzývateľom v tomto prípade je mníchovský športovec BMW i4.

Pozrite siBMW i4 M50 – vyskúšali sme M-kový bavorák bez výfuku

Tesla Model 3 je pre slovenský trh ponúkaná v troch výkonových variantoch. Základná verzia Standard Range Plus má poháňanú len zadnú nápravu, stredná verzia Long Range má pohon všetkých štyroch kolies a vrcholom je verzia Performance, ktorá zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy.

ZDROJ | BMW

BMW i4 je ponúkané v dvoch verziách, základná je označovaná ako BMW i4 eDrive40 a má poháňanú len zadnú nápravu. Výkonnejšia verzia BMW i4 M50 má poháňané obe nápravy. Pri priamom zrovnaní proti sebe stoja základné verzie a to Tesla Model 3 Standard Range Plus vs. BMW i4 eDrive40 a najvýkonnejšie verzie Tesla Model 3 Performance vs. BMW i4 M50.

Z hľadiska rozmerov sú si oba konkurenti veľmi podobný. Dĺžka Tesly Model 3 je 4 696 mm, BMW i4 je dlhšie má 4 783 mm, na šírku je to 1 849 vs. 1 852 mm v neprospech Tesly a výška je 1 443 mm pri Tesle a 1 448 mm pri BMW. Až na dĺžku ide rozmerovo o veľmi podobné vozidlá. Pri dĺžke rázvoru má navrch kalifornský Model 3, ktorý svojim rozmerom 2 875 mm prekonáva mníchovské i4 o takmer 2 centimetre. Skóre z hľadiska rozmerov je nerozhodné 1:1.

ZDROJ | Tesla

Ale späť k porovnaniu jednotlivých modelov. Tesla Model 3 Standard Range Plus je vybavená elektromotorom dosahujúcim výkon 239 kW 325 koní, ktorý prenáša 420 Nm na zadnú nápravu. V priamom porovnaní BMW i4 eDrive 40 prenáša na zadnú nápravu 250 kW 340 koní pri maximálnom krútiacom momente 430 Nm.

Pri dynamických parametroch víťazí BMW, ktoré aj napriek hmotnosti vyššej o 290 kg zrýchľuje z 0 – 100 km/h za 5,7 sekundy, Tesla to zvládne za 6,1 sekundy. Naopak vyššiu maximálnu rýchlosť dosahuje Model 3 a to 225 km/h, BMW i4 končí pri 190 km/h. V dynamických parametroch je to takmer vyrovnané, mierne navrch má BMW i4.

Pozrite siTesla presne pred 5. rokmi predstavila Model 3

Pozrime sa však na najdôležitejší parameter pri elektromobiloch a tým je elektrický pohon. Model 3 Standard Range Plus využíva akumulátor o celkovej kapacite 60 kWh, pričom využiteľných je 57,5 kWh. Podľa databázy elektromobilov ev-database.org je reálna priemerná spotreba tohto elektromobilu 15,1 kWh/100 km a dojazd je v tomto prípade 380 km.

BMW i4 eDrive 40 je vybavené akumulátorom o celkovej kapacite 83,9 kWh, využiteľných je 80,7 kWh. Podľa získaných údajov z predchádzajúcej databázy dosahuje BMW spotrebu 17,2 kWh a reálny dojazd v porovnaní s Teslou je o 90 km vyšší a dosahuje hodnotu 470 km. V tejto kapitole je víťazom BMW i4 eDrive 40. Ako sú na tom obe vozidlá z hľadiska ceny?

Tesla Model 3 Standard Range Plus je v čase písania tohto článku možné objednať v cene od 55044 €. Pri BMW i4 eDrive40 začína cena na úrovni 58 660 €. V základnej výbave sú obe vozidlá porovnateľné, pri BMW je potrebné si priplatiť za vyhrievané sedadlá.

ZDROJ | BMW

Čakajú nás najvýkonnejšie verzie. Tesla Model 3 Performance prenáša na všetky štyri kolesá maximálny výkon 413 kW a 562 koní pri maximálnom krútiacom momente 660 Nm. BMW i4 M50 dosahuje výkon 400 kW a 544 koní pri maximálnom krútiacom momente 795 Nm. Z hľadiska dynamiky je na tom lepšie Tesla Model 3, ktorá zrýchľuje z 0 – 100 km/h za 3,3 sekundy, BMW to zvláda za 3,9 sekundy. Veľké rozdiely sú však v maximálnej rýchlosti, BMW sa zastaví pri 225 km/h, Tesla končí až pri 261 km/h.

Akumulátor použitý v BMW i4 M50 je totožný s tým, ktorý je aj v slabšej verzii. V tomto prípade pri priemernej spotrebe 18,6 kWh predstavuje dojazd 435 km. Tesla Model 3 vo svojej najvýkonnejšej verzii využíva akumulátor o kapacite 82 kWh, z toho využiteľných je 75 kWh.

Pri priemernej spotrebe 16,3 kWh je reálny dojazd 460 km. Rozdiely sú naozaj minimálne. A čo ceny, budú porovnateľné? Model 3 Performance aktuálne začína na cene 69444 €. Pri BMW i4 M50 štartujeme na 71600 €. Cenový rozdiel je ešte menší ako pri základných verziách.

ZDROJ | BMW

Ako vidíte z hľadiska parametrov a dojazdu sú si tieto vozidlá veľmi podobné a rozdiely sú minimálne až na základnú verziu Tesly, ktorá je vybavená akumulátorom s malou kapacitou. Aké však dosahujú výkony nabíjania? BMW i4 v oboch svojich výkonových verziách dosahuje maximálny výkon nabíjania 200 kW.

Model 3 v základnej verzii len 170 kW, takže nabíjanie bude trvať dlhšie. Najvýkonnejšia verzia Performance dosahuje síce maximálny výkon nabíjania 210 kW, ale krivka nabíjania je priaznivejšia pre BMW, ktoré pri nabíjaní z 10 na 80 % kapacity akumulátora dosahuje priemerný nabíjací výkon 120 kW, Model 3 len 110 kW.

Pozrite siNajpredávanejším autom v Európe v septembri je Tesla Model 3!

Máme za sebou porovnanie najdôležitejších parametrov, ktoré sú sledované pri elektromobiloch a to dojazd, spotreba a rýchlosť nabíjania. Rozdiely sú naozaj minimálne a môžeme zatiaľ hovoriť o remíze medzi Teslou a BMW.

ZDROJ | Tesla

Prichádzajú však kategórie, ktoré robia auto autom a to jazdný prejav, komfort, dielenské spracovanie a prístup k zákazníkovi. Tesla Model 3 v mnohých testoch je dlhodobo oceňovaná za ukážkové jazdné vlastnosti, ktoré sú veľmi dôležité z hľadiska bezpečnosti. Horšie je to však s komfortom jazdy. Naladenie podvozka je tvrdšie a predovšetkým na našich nekvalitných cestách sa do interiéru často prenášajú rázy od kolies a nepríjemné vibrácie.

Podvozok Tesly Model 3 si jednoducho nerozumie s nekvalitnými vozovkami, naopak na kvalitnom asfalte sú jazdné vlastnosti ukážkové. BMW i4 potvrdzuje, že svojmu majiteľovi zabezpečí radosť z jazdy. Podvozok je síce rovnako ako v Tesle športovejšie naladený, zvláda však veľmi dobre aj nekvalitný povrch.

ZDROJ | BMW

Samostatnou kapitolou je akustický prejav oboch vozidiel. Kým na palube BMW i4 panuje aj pri vyšších rýchlostiach ticho a karoséria je ukážkovo odhlučnená, tak Tesla Model 3 je presným opakom. Už pri zatváraní dverí počuť nepríjemný kovový zvuk, ktorí dáva tušiť, že tu výrobca výrazne šetril na tlmiacich materiáloch.

Zníženiu hlučnosti veľmi nepomáha ani presklená strecha, cez ktorú do kabíny preniká výrazný aerodynamický hluk. Porovnaniu hlučnosti Tesly a BMW sa venoval vo svojich videách aj známy Youtuber Tesla Bjorn. Model 3 dlhodobo obsadzuje posledné priečky z hľadiska merania hlučnosti. Viac informácií sa dozviete z priloženého videa.

A je tu dielenské spracovanie, dlhodobo ide o najčastejšiu slabinu kalifornského výrobcu. Model 3 má často problémy s toleranciou jednotlivých karosárskych dielov, časté sú chyby laku a vizuálne nedostatky v kabíne vozidla. So spustením výroby v Číne sa kvalita spracovania zlepšila a blíži sa európskemu priemeru.

Dúfajme, že spustením výroby v nemeckom závode sa časom kvalita spracovania postupne zlepší. Hodnotenie dielenského spracovania sa vo svojich videách venuje Youtuber Schwunkvoll, ktorý sa pozrel na jednotlivé detaily Modelu 3, ktorý v tejto kontrole nedopadol veľmi dobre. Viac sa dozviete v priloženom videu.

Je tu záver venovaný hodnotenie prístupu značky k zákazníkom. BMW ako tradičný výrobca automobilov na Slovensku prevádzkuje niekoľko autorizovaných predajní vrátane servisných stredísk. Tesla aj napriek veľkému počtu vozidiel, ktoré jazdia po našich cestách stále na Slovensku nezriadila oficiálne predajné a ani servisné stredisko.

V prípade kúpy novej Tesly Model 3 je budúci majiteľ nútený vozidlo vyzdvihnúť v Holandsku, prípadne si ho nechať individuálne doviezť na Slovensko. Najbližšie servisné stredisko sa nachádza vo Viedni, prípadne v Prahe. Budúci majiteľ Tesly Model 3 sa musí pripraviť na dlhšie čakacie termíny a nutnosť za servisom vycestovať.

Konkurencia Modelu 3 postupne pribúda. Tesla pri predstavovaní uvádzala, že pôjde o najdostupnejší elektromobil na trhu. Realita je však taká, že postupnými úpravami cien sa dostala na úroveň prémiových značiek ako je BMW so svojím modelom i4. Za veľmi malý príplatok dostane zákazník prémiový nemecký elektromobil, ktorý svojimi parametrami je veľmi dobrou alternatívou k Modelu 3 v mnohých parametroch má však nad Teslou výrazne navrch.

Komentáre k článku