Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Svätý grál batérií je na dosah. Sakti3 zmenia svet

Svätý grál batérií je na dosah. Sakti3 zmenia svet
Juraj Procházka
Svätý grál batérií je na dosah. Sakti3 zmenia svet

O prevratné výsledky výskumu v oblasti batérií nie je núdza, ale má to pragmatické dôvody. Od batérií je závislá armáda prenosných prístrojov od IT, po ručné náradie, elektromobily a nakoniec aj skutočná armáda. Aby prúdili granty a peniaze, mnoho výskumných inštitúcií preto vykazuje výsledky, alebo aspoň „výsledky“.

Sakti3 baterie

Vďaka tejto informačnej inflácii už málokto verí v „zázraky“ spojené s novými batériami. Ale ak neveríte v zázraky, neznamená to, že neexistujú. Zdá sa totiž, že startup Sakti3 z amerického Michiganu objavil „svätý grál“ batérií. Lítium-iónové batérie s pevným elektrolytom sú také ľahké a tenké, že sa budú dať vyrábať aj vo forme čipov.

POZRITE SI: Superkapacitory – energia ľahko, rýchlo, ale nie lacno

Majú pritom dvojnásobnú energetickú hustotu ako bežné „Li-ionky“ a dajú sa vyrobiť za pätinu nákladov. Názov firmy aj technológie je príznačný. Ako dobre vedia jogíni, šakti v sanskrte znamená silu, alebo energiu (kundalíni šakti = hadia sila) a 3 vyjadruje protónové číslo lítia.

Cherchez la femme

Sakti3 pritom nie je len laboratórnym projektom, ale pripravuje výrobu batérií v pevnej fáze. Šéfkou a zakladateľkou Sakti3 je profesorka Ann Marie Sastry z University of Michigan a zjavne dokáže presvedčiť investorov. Na svoju činnosť získala 50 miliónov USD investícií od Kholsa Ventures, General Motors, Itochu, štátu Michigan a ďalších. Najnovšie sa injekciou 15 mil. USD pridal výrobca vysávačov a hľadač inovácií James Dyson, uviedol portál Wired.

ann-marie-sastry

Zakladateľka a CEO Sakti3 profesorka Ann Marie Sastry.

Prof. Sastry sa vývojom batérií zaoberá už dve desaťročia, od roku 2008 v Sakti3. S týmom odborníkov dospeli po analýze Li-ion batérií k záveru, že slabým miestom, na ktoré je potrebné sa zamerať, je elektrolyt. Dnes používaný tekutý elektrolyt síce dobre slúži na transport iónov medzi anódou a katódou, ale je aj najväčšou slabinou batérií. Môže za všetky tie požiare mobilov a notebookov, čo poznáme z médií a pri batériách elektromobilov vyžaduje zložité konštrukčné úpravy kvôli chladeniu a bezpečnosti.

POZRITE SI: Nemecko buduje najväčšiu továreň na batérie v Európe

Aj preto sú Li-ion batérie pomerne drahé. Investície do veľkých fabrík – Tesla v USA, alebo BMZ v Nemecku – síce stlačia náklady na 1 kWh energie v kapacite batérií zo súčasných 400 USD na 250 USD v roku 2020, ale Sakti3 je schopná vyrobiť batérie za cenu 100 USD/kWh. To by malo umožniť výrobu elektromobilov za cenu 25 tisíc USD (23 tisíc EUR) s dojazdom cez 300 míľ (483 km).

Veľká technologická výzva

Ako uviedla prof. Sastry, nová technológia s pevným elektrolytom umožňuje nasadiť podobné postupy, ako pri výrobe plochých LCD TV panelov, alebo fotovoltaických článkov, čo dramaticky zníži cenu.

Sakti3 zatiaľ vyrába batérie v rámci pilotného projektu na malej linke v Michigane a hromadná sériová výroba by sa mohla rozbehnúť v priebehu dvoch rokov. V prvej fáze sa budú vyrábať malé batérie pre spotrebnú elektroniku, silové batérie pre elektromobily budú nasledovať až neskôr. Pri ich vývoji a výrobe totiž treba riešiť omnoho viac prevádzkových a bezpečnostných problémov.

sakti-graf

Vývoj trhu batérií pre elektromobily. Zdroj: Luxresearch; Frost & Sullivan

Podľa magazínu Fortune je Vishal Sapru, výskumný manažér pre energetické a silové systémy z analytickej spoločnosti Frost & Sullivan, tiež opatrný. Oceňuje síce výborné parametre batérií Sakti3, ale kladie otázku, či budú v elektromobiloch rovnako dobre fungovať v tropických púštnych oblastiach, pri teplotách pod kapotou 100 stupňov Celsia a pri -400C kdesi na Aljaške.

POZRITE SI: Rozhodnuté: Tesla Motors postaví gigatováreň na batérie v Nevade

Laboratórne testy a praktické používanie sú dve rozdielne veci. Ak sa však nové batérie osvedčia, pôjde o technickú inováciu takého významu, že môže významne zmeniť naše používateľské návyky. Bezkáblové spotrebiče a elektrické náradie, tak ako elektromobily, dostanú silný impulz.

Foto: Wired, Sakti3, Fortune