Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Spotreba elektromobilov? Je to zložitejšie

Spotreba elektromobilov? Je to zložitejšie
Zdroj | Online EV
Juraj Procházka
Spotreba elektromobilov? Je to zložitejšie
Zdroj | Online EV
Zdroj | Online EV

Elektrina nie je ako benzín, nafta, LPG, či vodík. Do 60l nádrže vozidla natankujeme presne 60l paliva a toľko môžeme aj prejazdiť. Na nabitie napríklad 60 kWh batérie elektromobilu nám ale 60 kWh elektrickej energie v žiadnom prípade stačiť nebude.

Príčinou sú straty pri nabíjaní, ktoré majú viacero položiek a energetické výdaje, ktoré zaťažujú počas nabíjania samotný elektromobil. Tie kolíšu podľa vonkajších podmienok, ale v zásade platí, že elektrické vozidlo (EV) spotrebuje o 12 až 15 percent viac energie oproti množstvu, ktoré sa uloží v batérii. Vodíkový pohon má tiež svoje „muchy“ a straty, ale tu je situácia ešte komplikovanejšia.

Pozrite si

Namiesto benzínu vodík – Toyota skúša najčistejší „spaľovák“

Batéria je podstatne komplikovanejší systém ako palivová nádrž. Pri nabíjaní nastáva konverzia elektrickej energie na chemickú a tento proces sprevádzajú straty. Časť energie sa stráca už pri prenose, ďalšia sa mení na teplo v samotnej batérii a EV musí investovať určité množstvo energie na chladenie, alebo naopak ohrievanie batérie počas nabíjania. To závisí od vonkajšej teploty.

Zdroj | TeknoDate

Efektívnosť nabíjania závisí aj od druhu nabíjačky, s čím súvisí prevádzkové napätie a typ prúdu (jednosmerný, alebo striedavý). Pri nabíjaní striedavým prúdom sa musí elektrina najskôr usmerniť, čo sprevádzajú ďalšie straty. V USA potom záleží, či napríklad domáca nabíjačka pracuje s napätím 120V, alebo 240V. Nižšie napätie znamená aj nižšiu účinnosť nabíjania. Najefektívnejšie sú jednosmerné nabíjačky pracujúce s vyšším napätím (400V alebo 800V).

Straty nabíjania ilustrujú údaje, ktoré uvádza Tesla Model Y pre verzie z roku 2021  pre agentúru EPA. Nabitie 77,702 kWh do batérie pre verziu Long Range spotrebuje 87,868 kWh, teda asi o 13 percent navyše. Pri verzii Model Y Performance si nabitie 81,052 kWh do batérie vyžiada 92,213 kWh, čo je o 14 percent viac.

Zdroj | Tesla

Údaje platia pre nabíjanie 240 voltovým nabíjacím zariadením úrovne 2 z rozvodnej siete. Batérie sa však nabíjali z nuly na 100 percent, čo je náročnejšie ako bežné použitie. Blízko maximálnej kapacity batérie stúpa jej teplota, čo znižuje účinnosť nabíjania.

Testy v klimatizovanej komore ale objektívne nezodpovedajú reálnym podmienkam, ktoré výrazne kolíšu podľa počasia a ročného obdobia.

Pozrite si

Čína a WiTricity: nabíjanie elektromobilov bez káblov čoskoro

Rýchlonabíjačky pracujúce s jednosmerným prúdom a vyšším napätím eliminujú straty pri usmerňovaní striedavého prúdu na jednosmerný a sú efektívnejšie. Podľa údajov magazínu CAR AND DRIVER dosahuje Tesla Model 3 pri nabíjaní na 400V nabíjačke Supercharger priemernú účinnosť až 99-percent a u iných rýchlonabíjačiek je efektivita tiež vyše 90%.

Veľkým nepriateľom elektromobilov sú však extrémne teploty. Elektromobil sa pri nabíjaní snaží udržiavať teplotu batérie na optimálnej úrovni, čo si však vyžaduje aktívne chladenie – vzduchom, alebo chladiacou kvapalinou. Oboje spotrebúva časť energie. Rovnaký problém, ale s opačným znamienkom nastáva v chladnom, či dokonca mrazivom počasí. Aby sa batéria mohla rýchlejšie nabíjať, musí sa opäť zahriať na primeranú teplotu.

Zdroj | Home Office Toolsdaily

Nabíjanie elektromobilov sa bez energetických strát neobíde. Tie sú však na rýchlonabíjačkách nízke a pri domácom nabíjaní zas relatívne malé sumy za stratené kilowatthodiny ľahko oželiete.

Pri účinnosti nabíjania 85% bude potrebné na nabitie 60 kWh batérie 9 kWh navyše na pokrytie strát. CAR AND DRIVER uvádza, že ročné náklady z titulu energetických strát pri 15 000 najazdených kilometroch ročne a pri priemerných amerických nákladoch na elektrinu pre domácnosti (0,127 USD / kWh) nedosiahnu ani 100 dolárov.