Spaľovák si už od roku 2035 zrejme nekúpite, EÚ sprísni regulácie

ZDROJ | Alexander Popov

Európska komisia pripravuje nové regulácie, ktoré budú požadovať zníženie emisií novo predaných áut do roku 2030 o 65 % a od roku 2035 až o 100 %. Plug-in hybridy už teda stačiť nebudú, reguláciou prejdú iba elektromobily.

Európska komisia by mala už v priebehu tohto týždňa predstaviť komplexný súbor opatrení, ktoré majú z Európy urobiť do roku 2050 prvý uhlíkovo neutrálny kontinent na svete. Do roku 2030 chce EÚ znížiť produkciu skleníkových plynov oproti úrovniam z roku 1990 minimálne o 55 %.

Rapídne znižovanie produkcie skleníkových plynov preto neobíde ani osobnú prepravu, ktorá tvorí zhruba 12 % emisií v EÚ. Automobilky budú musieť v najbližších rokoch rapídne presedlať z modelov so spaľovacími motormi na plne elektrické (alebo vodíkové) modely. Plug-in hybridné modely nemusia automobilkám postačovať ani pre dosiahnutie prvého limitu pre rok 2030.

Mnohé európske automobilky sú ale tomuto smeru naklonené. Volkswagen plánuje ukončiť predaj spaľovacích áut medzi rokmi 2033 až 2035, Audi bude svoj posledný spaľovací motor vyrábať do roku 2033 a Renault plánuje pokryť do roku 2030 plne elektrickými modelmi až 90 % svojho modelového portfólia.

Problémom zostáva v mnohých regiónoch Európskej únie slabá infraštruktúra nabíjacích staníc pre elektromobily a to nielen v rurálnych oblastiach, ale aj v mestách, kde chýbajúce nabíjačky pri parkovacích miestach chýbajú trápia najmä obyvateľov bytových domov na väčších sídliskách.

Nová emisná regulácia počíta s podporou výstavby nových nabíjacích staníc, zároveň ale ďalej podrezáva konár pod fosílnymi palivami. Súčasťou regulácií má byť totiž aj zavedenie systému obchodovania s emisiami (ETS) pre dopravu a vykurovanie, ktorý sa vo výsledku podpíše pod rast cien fosílnych palív.

Pozrite siEÚ: Od roku 2022 budú v autách povinné čierne skrinky, zbierať budú kvantum dát

Experti sa v prípade tohto kroku obávajú vlny odporu od najchudobnejších regiónov EÚ, ktoré doplatia na zvyšovanie cien fosílnych palív najviac. Európska komisia ale sľubuje, že spolu s týmto obmedzením vstúpia do platnosti aj nové sociálne ochranné prostriedky, vrátane priameho smerovania výnosov z ETS do sociálneho fondu na podporu ľudí v núdzi.

ZdrojBloomberg

Komentáre k článku