Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Slováci si eCall mýlia s kontaktom na servis či odťahovku, má slúžiť pri nehode

Slováci si eCall mýlia s kontaktom na servis či odťahovku, má slúžiť pri nehode
Zdroj | Ministerstvo vnútra SR
Stanislav Vinc
Slováci si eCall mýlia s kontaktom na servis či odťahovku, má slúžiť pri nehode
Zdroj | Ministerstvo vnútra SR
Zdroj | Ministerstvo vnútra SR

Počet tiesňových volaní vyvolaných prostredníctvom systému eCall zabudovaného do novších vozidiel stúpa. Kým v roku 2020 bolo takýchto volaní spustených automaticky pri nehode 463 a manuálne 1 860, v minulom roku to už bolo 508, resp. 2 566 volaní. Často však malo ísť o nesprávne využitie tohto systému.

Tiesňové volanie eCall je v podstate skratkou pre spojenie sa s najbližším koordinačným centrom linky 112, ktorému vozidlo počas hovoru zároveň odošle viaceré informácie, vrátane informácií o mieste a čase nehody, smere vozidla v čase nárazu, type vozidla či jeho VIN čísla a typu pohonu. V niektorých prípadoch sú tieto informácie podľa Ministerstva vnútra doplnené aj o počet pasažierov a polohu vozidla 1-2 sekundy pred nárazom.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Rodičia môžu v četovacej aplikácii vidieť, s kým komunikujú ich deti

Hovor eCall sa dokáže spustiť automaticky v prípade, že senzory vo vozidle zaznamenajú nehodu, resp. silnejší náraz. Výhodou tohto systému je, že záchranné zložky môžu prísť na miesto nehody čo najskôr po náraze aj v prípade, že je posádka v bezvedomí, resp. si nie je schopná privolať pomoc sama.

Manuálne je možné eCall vyvolať stlačením tlačidla „SOS“ umiestneného na strope vozidla v blízkosti stredového spätného zrkadla. Mnohí Slovenskí vodiči však zjavne ani netušia, na čo vlastne toto tlačidlo slúži.

„Stáva sa, že ľudia toto tlačidlo stlačia napríklad, keď majú poruchu vozidla a chcú si zavolať odťahovú službu, alebo sa objednať do servisu, preto by sme v týchto prípadoch privítali lepšiu osvetu zo strany predajcov automobilov – na privolanie odťahovej služby e-call neslúži. Má pomôcť primárne v prípade ohrozenia zdravia či života,“ vysvetlil minister vnútra SR Roman Mikulec. Rovnako sa stáva, že tlačidlo je použité omylom.

K júnu tohto roka zaznamenalo Ministerstvo vnútra celkovo 347 automaticky vyvolaných hovorov cez eCall a 1 812 hovorov, ktoré boli spustené manuálne. Systém eCall je do novo schválených áut do 3,5 tony montovaný automaticky od 31. marca 2018.