Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Skai: prvý lietajúci taxík poháňaný vodíkom

Skai: prvý lietajúci taxík poháňaný vodíkom
Zdroj | Alaka'i
Juraj Procházka
Skai: prvý lietajúci taxík poháňaný vodíkom
Zdroj | Alaka'i
Zdroj | Alaka'i

Elektromotory dokážu okamžite preniesť krútiaci moment na kolesá, alebo, v prípade lietajúcich strojov, na vrtule, navyše majú tichý chod a sú ekologické. Oproti spaľovacím motorom majú však jednu podstatnú nevýhodu – zatiaľ nie príliš veľké zásoby energie v batériách.

Pre veľkú kapacitu sú potrebné objemné batérie, ktoré ale majú veľkú hmotnosť. Pri lietajúcich strojoch robia pritom kilogramy navyše problémy a znižujú dolet. Zlepšia to časom nové batérie s vyššou energetickou hustotou, ale existuje aj iné východisko.

Nielen v autách

Tým môže byť vodík, ktorý vyrobí potrebnú elektrinu v palivových článkoch. Výhodou vodíka je jeho podstatne vyššia gravimetrická energetická hustota oproti Li-ion batériám a krátky čas tankovania, rádovo jednotky minút.

Aspekty vodíkového pohonu (v pozemnej doprave) sme nedávno rozoberali v samostatnom článku, ktorý nájdete v nasledujúcom odkaze.

Pozrite si

Čo je to vodíkový pohon? Ekológia s otáznikmi

Myšlienku využiť vodík a elektrinu z palivových článkov v aerotaxíkoch s kolmým štartom a pristávaním (vertical take-off and landing, VTOL), teraz rozvíja americká spoločnosť Alaka’i.

Zdroj | Alaka'i

Firma odhalila lietajúci taxík s názvom Skai, ktorý má byť podľa jej tvrdenia prvým lietajúcim vozidlom s vodíkovým pohonom. Technológia umožní Skai stráviť vo vzduchu až štyri hodiny a lietať na vzdialenosť až 640 km maximálnou rýchlosťou 190 km/hod. Stroj uvezie 5 osôb, alebo užitočný náklad zhruba 450 kg.

Pozrite si

Airbus Vahana úspešne zvládol testovací let

Myšlienka o využití vodíka na pohon dronov nie je celkom nová, aj keď projekt vodíkových aerotaxíkov možno unikátom je. Už vo februári 2017 sme písali o spoločnom projekte slovenskej spoločnosti Litech a ruskej AT Energy, ktoré podpísali memorandum o spolupráci pri výrobe vodíkových dronov.

Zdroj | Alaka'i

Odvtedy sa nové informácie neobjavili a stránka slovenskej firmy je nefunkčná, čo veľa dôvodov na optimizmus nedáva.

Vývoj v spolupráci s BMW

Alaka’i pri riešení konštrukcie šesťmotorového stroja spolupracovala s návrhármi z BMW a vznikla kabína, ktorá kladie dôraz na výborný výhľad cestujúcich.

Kvôli bezpečnosti sú niektoré prvky stroja zdvojené, alebo predimenzované, čo sa týka aj palivových článkov. Pre prípad núdzového pristátia je stroj vybavený záchranným padákovým systémom.

Zdroj | Alaka'i

Hoci má zabudovaný systém autopilota s trojnásobnou redundanciou, spočiatku bude stroj riadiť človek. V budúcnosti však firma počíta s autonómnymi letmi, podobne ako ďalšie subjekty, ktoré VTOL lietajúce stroje vyvíjajú.

Narozdiel od spoločností Lilium, Airbus, či slovenského Aeromobilu, ktoré už majú za sebou aj prvé testovacie lety, Skai na svoj oficiálny štart ešte len čaká.

Pozrite si

Upravené automobilové senzory Bosch pomôžu aerotaxíkom

Šéf Alaka’i Steve Hanvey vidí problém aj vo vodíkovej infraštruktúre. Skai síce natankuje plnú nádrž vodíka za menej ako 10 minút, ale čerpacie stanice, kde by tak mohol robiť zatiaľ nie sú. S. Hanvey si myslí, že skôr ako o 10 rokov lietajúce taxíky oblohu nad veľkomestami brázdiť nebudú. Iné firmy sú menej skeptické a očakávajú nasadenie týchto strojov – ale s batériovým elektrickým pohonom – už do polovice tretej dekády

Zdroj