Renault ZOE prepadol v teste bezpečnosti Euro NCAP, predbehla ho aj Dacia

Známa ratingová spoločnosť Euro NCAP zverejnila nové výsledky testov bezpečnosti áut. Oproti stene pustili aktuálnu verziu Renault ZOE, ale aj elektrickú novinku Dacia Spring Electric. Výsledok všetkých prekvapil. ZOE nula, Dacia jeden bod.

Testy Euro NCAP sú dlhodobo rešpektované. Vďaka nim si každý dokáže pozrieť, ako autá zvládajú kolízie v rôznych situáciách. Pri testoch sa hladí na bezpečnosť dospelých pasažierov, detí, chodcov a pozerá sa aj na softvérové bezpečnostné prvky, takzvaných jazdných asistentov.

Proces hodnotenia sa priebežne mení a nároky sú čoraz vyššie. V poslednom období sa kladie veľký dôraz práve na asistenčné systémy, ktoré sa stávajú v mnohých prípadoch štandardom aj v nižších kategóriách áut. Vidieť to pri rôznych medzi-generačných testoch áut, ktoré sa síce počas rokov veľmi nezmenili, aj napriek tomu získali menší počet hviezd kvôli vyšším štandardom.

Tentokrát sa terčom kritiky stáva aktuálna generácia Renault ZOE, ktoré v teste Euro NCAP absolútne prepadlo. Test je dostupný vo forme videa, kde sú zachytené rôzne nárazy. Síce na pohľad prvé nárazy nevyzerajú zle, od prvej minúty je možné vidieť bočný náraz, kde ZOE fatálne zlyháva. V testovanej verzii totiž nie sú bočné hlavové airbagy, čo je pre auto predávané v roku 2021 naozaj zvláštne.

Naozaj výrazný prepad v hodnotení je aj v už viackrát spomínaných jazdných / bezpečnostných asistentoch. ZOE tu získalo iba 14 percent, nakoľko v testovacej verzii neboli žiadny aktívni asistenti. Auto dostali iba s tempomatom, respektíve obmedzovačom rýchlosti a bežným senzorom zapnutých pásov. Rozpoznávanie chodcov, cyklistov, núdzové brzdenie, sledovanie pruhov či aktívne zásahy do riadenia tu celkom absentovali.

Spolu s novým testom ZOE sme sa dočkali aj očakávaného testu Dacia Spring Electric, pre ktorý sme nedávno zverejnili plnohodnotný týždňový test. Naše predpoklady boli skeptické, čo sa v praxi aj potvrdilo, nakoľko Dacia získala iba jednu hviezdu z piatich. Aj to však stačilo na to, aby porazila jeden z najpredávanejších európskych elektromobilov, Renault ZOE.

Dacia vyhrala v ochrane dospelých osôb, detí na zadných sedadlách, chodcov a výrazným rozdielom aj v bezpečnostných systémoch. Zatiaľ čo ZOE tu získalo iba 14 percent, Spring Electric sa môže pochváliť až 32 percentami. Dacia má totiž aspoň aktívne núdzové brzdenie pred zrážkou s autom.

Pozrite siDacia Spring Electric – konečne elektromobil dostupný (takmer) pre každého

Je niekde háčik?

Nie ste sami, komu sa takýto záver nezdá, no pravdou je, že výsledky sú skutočne relevantné. Ak vám nestačí video, môžete si dokonca pozrieť podrobné analýzy jednotlivých testov v PDF (test ZOE a test Spring Electric). Keď sa ZOE objavilo v teste Euro NCAP pred ôsmimi rokmi, získalo všetkých päť hviezd. Od roku 2013 sa pochopiteľne zvýšili nároky na bezpečnosť, no je možné, že je rozdiel až taký dramatický?

To je nepravdepodobné. Ak si pozriete test ZOE z roku 2013, je jasne vidieť, že táto verzia bola vybavená aj bočnými hlavovými airbagmi. V ZOE z roku 2021 z nejakého nepochopiteľného dôvodu chýbajú. Dacia Spring Electric je výrazne lacnejšie a jednoduchšie auto, no tieto airbagy tu nechýbajú.

Keď sa pozrieme do aktuálneho slovenského cenníka, všetky verzie ZOE sú z pohľadu airbagov vybavené rovnako. Spoľahnúť sa môžete na: „predné airbagy na strane vodiča a spolujazdca (s možnosťou deaktivácie airbagu spolujazdca), bočné airbagy chrániace hlavu a hrudník na strane vodiča a spolujazdca.

Pozrite siDovolenka na juhu s Renault ZOE? Nabíjačky tu chýbajú, problém to však nebol

renault zoeAk Renault plánuje pre nový facelift takúto zmenu, je to minimálne nešťastné rozhodnutie. Pravdou však je, že základná verzia LIFE nemá systém aktívneho núdzového brzdenia s detekciou chodcov a cyklistov, chýba tiež systém varovania pred opustením jazdného pruhu s aktívnou korekciou jazdnej dráhy alebo detekcia mŕtveho uhla.

Systém núdzového brzdenia pre základnú verziu ani nie je dostupný. Ak by ste túto funkciu chceli, musíte siahnuť po strednej výbave Zen, kde je možné dokúpiť paket park city, ktorý ho obsahuje. Stredná výbava Zen však už má v štandarde systém varovania pred opustením jazdného pruhu s aktívnou korekciou jazdnej dráhy a detekciu mŕtveho uhla. Najvyššia výbava Intens má všetky systémy v cene.

O prípadné vyjadrenie k tomuto testu sme už oslovili aj slovenské zastúpenie Renault.

Komentáre k článku