Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Prevetrali sme nové BMW iX3, elektromobil v konzervatívnom kabáte

Prevetrali sme nové BMW iX3, elektromobil v konzervatívnom kabáte
Igor Neštrák
Prevetrali sme nové BMW iX3, elektromobil v konzervatívnom kabáte
95 %

Výhody

  • dojazd
  • rýchlosť nabíjania
  • jazdné vlastnosti
  • akustika

Nevýhody

  • len zadný pohon
  • chýbajúci predný batožinový priestor

Mníchovský výrobca v roku 2013 započal svoju elektrickú budúcnosť špecifickým mestským elektromobilom i3. Po úspešnom spustení výroby a predaja i3 sa výrobca na dlhší čas odmlčal a neprichádzali žiadne nové elektrické modely. Doba sa však postupne mení a BMW nás postupne zaplavuje elektrickými novinkami, ktorou je aj prezentované BMW iX3.

Pozrite si

BMW iX 50 – parádny dojazd pretkaný TOP technológiami

Model Ix3 má svoje základy v spaľovacej verzii BMW X3. Pri dĺžke 4734 mm sa s rázvorom 2864 mm radí medzi väčšie rodinné SUV. BMW netradične zvolilo pohon len zadnej nápravy, na ktorú sa prenáša výkon 210 kW a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Miestom produkcie modelu iX3 je Čína.

Exteriér

Hlavným vizuálnym prvkom prednej časti vozidla sú charakteristické, kompletne uzavreté obličky BMW i. Charakter elektrického BMW podčiarkujú vzduchové vstupy v prednom nárazníku v tvare L prevedené v BMW i Blue farbe. Prednú časť vozidla dotvárajú adaptívne laserové svetlomety. Bočná línia karosérie je v elektrickej verzie doplnená výduchmi Breathe Air vyvedenými za prednými kolesami v dizajne BMW M. Proporcie bočnej siluety vizuálne dopĺňajú 20 palcové disky kolies. V zadnej časti vozidla sa nachádza upravený difúzor zadného nárazníka, kde koncovky výfukov sú nahradené modrým difúzorom.

Interiér

Kabína vozidla sa nesie tradične v duchu BMW, moderné dotykové displeje sú doplnené tradičnými mechanickými tlačidlami. Použitými materiálmi a dielenským spracovaním patrí interiér BMW Ix3 medzi prémiové, mäkčené plasty sú vo veľkej miere použité na prístrojovej dosky a bočných výplniach dverí. Súčasťou testovanej verzie je panoramatická strecha, ktorú je možné otvoriť aj na diaľku prostredníctvom kľúča od vozidla.

Športové sedadlá čalúnené perforovaným jemným materiálom Sensatec ponúkajú vynikajúce bočné vedenie, zároveň sú však komfortné aj pri dlhších cestách. Interiér BMW iX3 je doplnený decentnými hliníkovými lištami Aluminium Rhombicle Dark, ktoré pridávajú kabíne športový akcent.

Priestor

Koncepčne vychádza iX3 z hľadiska priestorových pomerov zo svojho spaľovacieho súrodenca X3. Zodpovedá tomu aj priestor v kabíne. Do zadnej časti vozidla sa bez problémov usadí osoba vysoká 185 cm, sedadlá sú komfortné a zabezpečujú dostatočnú oporu stehnám pasažierov. Vzhľadom na výšku vozidla 1668 mm je dostatok priestoru aj nad hlavami pasažierov.

Batožinový priestor má objem 510 l. Dlhá predná kapota zostala nevyužitá a po jej otvorení je celý priestor prekrytý plastovým krytom. Problémom môže byť aj tunel na podlahe v zadnej časti kabíny, ktorý je taktiež pozostatkom zo spaľovacej verzie X3.

Infotainment

Model iX3 využíva 12,3 palcový plne digitálny prístrojový panel pred vodičom, ktorý je doplnený o rovnako veľký dotykový displej v stredovej časti prístrojovej dosky. Digitálny panel pred vodičom vo svojej ľavej časti zobrazuje rýchlosť vozidla a stav akumulátora, ta pravá slúži zobrazovanie údajov o jazde a výkone elektrickej sústavy. Strednej časti dominuje asistent jazdy.

Odozva dotykového 12,3 palcového iDrive displeja je rýchla, spomalenia boli badateľné hlavne pri prvom spustení počas jazdy. Vybrané úkony je možné ovládať gestami. Z ergonomického hľadiska je veľmi dobrým prvkom ovládanie ventilácie vozidla prostredníctvom mechanických tlačidiel. Elektrickému pohonu je venovaná samostatná časť infotainmentu, BMW iX3 informuje o aktuálnom toku energie, výkone, krútiacom momente, preťažení, ale napr. aj teplote elektromotora.

Pozrite si

VIDEO: 5 funkcií elektromobilu BMW iX 50, o ktorých určite chcete vedieť

Jazda

BMW je známe svojimi excelentnými jazdnými vlastnosťami a výnimkou nie je ani elektrické SUV iX3. Testované vozidlo bolo vybavené adaptívnym podvozkom, ktorý aj napriek 20 palcovým kolesá s prehľadom filtroval nekvalitný povrch našich ciest. Hmotnosť iX3ky nie je zanedbateľná, ale 2 265 kg dokáže podvozok aj vďaka ťažisku ktoré znižujú akumulátory veľmi dobre zvládať. Výraznejšie nakláňanie sa začína dostavovať až pri jazdách blížiacich sa k limitu podvozku. Okrem štandardného režimu COMFORT, ponúka adaptívny podvozok aj režim SPORT s tuhším nastavením tlmičov. Samostatnou kapitolou je odhlučnenie kabíny, ktoré je ukážkové.

Tvar karosérie z hľadiska aerodynamického hluku nie je pri BMW iX3 ideálny, konštruktérom sa však podarilo utlmiť vonkajšie hluky prenikajúce do kabíny. Brzdová sústava má postupný nábeh a vo veľkej miere jej pomáha rekuperácia, ktorá umožňuje nastaviť 4 stupne. Pri maximálnom stupni v režime B je možná jazda len za použitia akceleračného pedálu.

BMW iX3 je vybavené systémom BMW IconicSounds Electric, ktorého zvuková produkcia posádke zabezpečí okamžitú akustickú spätnú väzbu pre akýkoľvek jazdný manéver. Testované vozidlo sme podrobili dynamickým meraniam, pri zrýchlení z 0 – 100 km/h sme dosiahli rovnaký údaj ako uvádza výrobca. Výkon 210 kW je dostatočný na bezpečné predbiehanie, aj vzhľadom len na pohon zadnej nápravy nejde o vyslovene športové SUV.

Spotreba a dojazd

Na úvod sme mníchovské SUV podrobili meraniu využiteľnej kapacity akumulátora. Výrobca uvádza kapacitu 80 kWh, využiteľných pre vodiča je 74 kWh. Počas merania sme dosiahli hodnotu 73,8 kWh, rozdiely sú naozaj minimálne a môžu byť spôsobené odchýlkou pri meraní. Už po prvých kilometroch jazdy po meste bolo zrejmé, že BMW iX3 bude extrémne úsporne SUV. Vzhľadom na tvar karosérie, rozmery a hlavne hmotnosť elektromobilu je to nečakané zistenie.

S BMW sme zrealizovali štandardné meranie spotreby, ktoré na trati rovnakej pre všetky elektromobily simuluje jazdu v bežnej premávke. Trasa je rozdelená na 3 rovnako dlhé úseky, ktoré simulujú jazdu v meste, na diaľnici pri 130 km/h a mimo mesta pri 90 km/h. Počas merania panovalo ideálne počasie, bezvetrie a vonkajšia teplota 24 °C. Výsledná dosiahnutá spotreba 17,2 kWh umožňuje reálny dojazd v letných podmienkach viac ako 425 kilometrov.

Pre porovnanie pripájame tabuľku okamžitej spotreby pri jednotlivých rýchlostiach na diaľnici.

Na základe týždňového testovania môžem potvrdiť, že pri bežnom jazdení možno takúto spotrebu a dojazd dosiahnuť. Na diaľnici pri maximálnej dovolenej rýchlosti je reálny dojazd viac ako 300 kilometrov.

Skúsili sme aj ekonomickú jazdu v mestskej premávke. Jazdou v najúspornejšom režime ECO COMFORT sme pri priemernej rýchlosti 40 km/h dosiahli spotrebu 9,4 kWh. Teoreticky dojazd pri takomto jazdnom štýle vychádza na 785 km v mestských podmienkach.

 

BMW iX3 ukazuje, že aj ťažké SUV dokáže dosahovať spotreby, ktoré sú skôr typické pre menšie elektrické hatchbacky.

Nabíjanie

Akumulátor v BMW iX3 umožňuje nabíjanie maximálnym výkonom 150 kW. Najlepším miestom ako otestovať tento výkon je na nabíjacom stojane s výkonom 350 kW. BMW iX3 ako jeden z mála elektromobilov ponúka možnosť predohrevu akumulátora s cieľom dosiahnuť čo najlepší výkon nabíjania.

Vzhľadom na letné podmienky, ktoré počas testu prevládali sme neboli nútený túto funkciu využiť. Nabíjacia krivka v BMW iX3 má skokový charakter. Po pripojení vybitého akumulátora k nabíjačke výkon postupne stúpol až na 150 kW, ktoré si BMW držalo až do 15 %, kedy výkon poklesol na približne 140 kW. Prvý výraznejší pokles nastal približne pri 30 %, výkon v tomto momente dosahoval hodnotu 117 kW.

Po 53 % výkon klesol na 75 kW, a tento si BMW iX3 udržiavalo až do takmer 70 % kapacity akumulátora. Zaujímavosťou je, že aj pri 90 % kapacity akumulátora nabíjací výkon dosahoval stále 42 kW. Nabitie akumulátora z 10 na 80 % za ideálnych podmienok trvá necelých 35 minút. 100 km jazdy na diaľnici znamená približne 13 minútové nabíjanie.

Záver

BMW s modelom iX3 sa netradične rozhodlo pre použitie platformy zo spaľovacieho modelu. Takéto riešenie prináša značné obmedzenia a nedokáže naplno využiť potenciál elektrického pohonu. BMW však ukazuje, že aj v takejto verzii dokáže plnohodnotne konkurovať elektromobilom na samostatnej platforme. V kategórii SUV by bolo vhodnejšie použitie pohonu všetkých kolies a výrobca mohol zapracovať pod prednú kapotu batožinový priestor. BMW IX3 ako elektromobil ponúka priaznivý dojazd, rýchle nabíjanie a primeraný výkon. Tradične pripája precízne dielenské spracovanie a ukážkové jazdné vlastnosti.