Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Prečo nás elektrický Megane na Slovensku prekvapil? PS: Má aj Android

Prečo nás elektrický Megane na Slovensku prekvapil? PS: Má aj Android
Roman Calík
Prečo nás elektrický Megane na Slovensku prekvapil? PS: Má aj Android

Po tom, ako sme v slnečnej španielskej Marbelle mali možnosť vidieť a jazdiť nový Renault Megane E-Tech Electric, zostali v nás len dobré spomienky. Teraz sme si ich osviežili a dojmy sú ešte lepšie. Čím nás tento plne elektrický Megane stále ohuruje?

Megane v novej generácii príde už len ako elektrický model. Je to dobre alebo…? Povieme vám to takto, ak má byť toto elektrický hathback pre masy, tak berieme – všetkými desiatimi. Prečo? Vyskúšali sme si ho opäť už aj na slovenských cestách. A dojmy sú stále vynikajúce. Tentoraz sme siahli po čiernej verzii novinky, ktorá síce tak nežiari ako červená metalíza, no i tak ide o veľmi peknú kombináciu, ktorá sa elektrickému modelu mimoriadne hodí.

Vďaka batérii umiestnenej v podlahe má Megane E-Tech široký rázvor a napriek kompaktným rozmerom je vo vnútri dostatok miesta. Mimochodom batéria má na výšku „len“ 11 centimetrov a model EV60 s najväčšou batériou (60 kWh) váži 1 624 kg. To sú na elektromobil veľmi slušné hodnoty. Nižšia hmotnosť pomáha nižšej spotrebe, no nechýbajú ani funkčné detaily ako predné difúzory či zapustené kľučky dverí do karosérie.

Pozrite si

Renault Megane E-Tech Electric – takto má vyzerať elektromobil s Androidom!

Síce sme na našej takmer 200 km trase nabíjanie nepotrebovali, no tu treba spomenúť, že Megane E-TECH patrí k tým lepším elektromobilom. Pri DC nabíjaní môžete dosiahnuť výkon až 130 kW, no to lepšie je v prípade palubnej nabíjačky. Tá vám umožní pri AC nabíjaní využiť výkon až 22 kW! Takýchto áut je na trhu tak málo, že ich spočítate na prstoch jednej ruky. Napríklad v našej redakcii by sme batériu elektromobilu nabili z wallboxu ZSE Drive s výkonom 22 kW do 3 hodín, čo je skvelé. Výhodou je to i pri verejných. nabíjacích staniciach, väčšina elektromobilov totiž využíva na AC nabíjanie maximálne výkon 11 kW.

Pri najväčšej batérii by ste mali prejsť podľa metodiky WLTP do 454 km. Povedzme si to teraz a na rovinu. Je to reálne, dokonca si myslíme, že tento údaj dokážete aj presiahnuť. Prečo si to myslíme? Keď sme preberali Megane E-Tech v Bratislave, na palubnom počítači svietil dojazd 374 km. Áno, to menej ako uvádza WLTP… ale počkajte.

Naša trasa viedla najskôr do Smoleníc, kde sme dorazili s priemernou spotrebou 16,5 kWh – bez toho, aby sme sa akokoľvek snažili jazdiť úsporne. Náš stav batérie v Smoleniciach ukázal 85 %.

V Smoleniciach to začalo. Mali sme totiž súťaž, kto prejde 38 km trasu k nádhernému miestu Elektrárňa Piešťany s najnižšou spotrebou. Bola to výzva, pritom trasa nebola jednoduchá, okresné cesty s množstvom stúpania, ale samozrejme aj zjazdu z kopca urobili svoje v dobrom i zlom. TECHBOX dorazil so spotrebou 11,8 kWh/100 km. Skvelé, lenže nevyhrali sme. Iné redakcie dokázali túto trasu jazdiť aj na úrovni 10,4 kWh/100 km. Perfektné. Už chápete, koľko sa dá prejsť, keď sa snažíte jazdiť úsporne? Ak máte 60 kWh batériu, reálne viete v meste a okolí prejsť pokojne i 500 km. Reálne, bez toho aby ste si dávali akokoľvek pozor na spotrebu energie, to bude 300-400 km, dá sa povedať vždy.

Celkovo sme prešli od štartu 86 km a v batérii máme stále 78% kapacity s odhadovaným dojazdom 339 km. Čaká nás cesta späť, kde ideme diaľnicou. Priznáme sa, užívali sme si to a tentokrát sme naopak išli naplno, dokonca kúsok nad povolený limit. Cesta z Piešťan do Bratislavy mala 70 km. A naša spotreba? 19,9 kWh/100 km! Výborná hodnota.

Po našom celodennom výlete s prejdenými 156 km sme mali stále 47 % batérie a odhadovaný dojazd 179 km. Spotreba je tak pre nás príjemným prekvapením, no z verzií 40 kWh alebo 60 kWh batérii by sme si rozhodne vybrali tú väčšiu, ak plánujete aj dlhšie trasy mimo svojho bydliska. Cenový rozdiel je 4 800 eur, lenže okrem väčšej batérie dostanete aj väčší výkon, namiesto 130 koní krásnych 220 koní. A to už je na takýto malý elektromobil veľmi slušná hodnota.

Ak si chcete Renault E-Tech pozrieť aj prostredníctvom videa, rozhodne odporúčame naše prvé dojmy zo slnečného Španielska.

Lenže, my sme sa v redakcii tešili na nový Renault Megane E-Tech a prvú jazdu na Slovensku aj z iného dôvodu, ako vyskúšať si reálnu spotrebu v našich končinách, ktorá je milým prekvapením. Totiž, tento elektromobil má nový systém openR link s integrovanými službami Google, inak povedané je tu operačný systém Android!

A otázka je, či je to dobrá alebo zlá správa? Prikláňame sa k prvej verzii, a to dobrá… no čakali sme viac. Systém beží na OS Android 10, ktorý je však upravený pre potreby automobilky. Na prezentácii sme sa nedozvedeli, aký presne procesor je použitý, len vieme, že ide o Snapdragon z novšej generácie. Dobré je, že systém je v slovenskom jazyku. Zlé zase, že Google Assistant s vami v slovenskom jazyku nekomunikuje. Dá sa to však obísť cez funkciu Prevod reči na text.

Ale nie je to to pravé orechové. Auto vám síce bude rozumieť, no Prevod reči na text si nevyvoláte hláškou Hej Google… škoda. Na otázku, prečo to tak je, sme odpoveď nenašli a nedostali.

Výhodou celého systému je, že podporuje aktualizácie FOTA, pričom aktualizujú sa aj riadiace jednotky. Samozrejmosťou je neustála aktualizácia aplikácií, pričom súčasťou kúpy elektromobilu je aj zmluva na 5 rokov používania dát bez príplatkov v rámci Európskej únie. Poskytovateľom e-SIM karty je francúzsky operátor Orange. Dáta potrebujete napríklad aj pri navigácii, kde sa zobrazuje samozrejme i doprava.

Výhodou je, že navigácia cez Google Mapy je prepojená s elektromobilom. Ak si napríklad zadáte cieľovú destináciu, priamo počas navigácie vidíte s akým stavom batérie do cieľa dorazíte. Výpočet odhadovaného dojazdu je dosť presný.

A čo je absolútne skvelé, viete sa do vášho Renaultu Megane E-Tech prihlásiť s vaším Google účtom. Máte tak k dispozícii vaše predplatené aplikácie. Prihlásenie s telefónom Android nám nefungovalo, tak sme sa prihlásili priamo cez obrazovku elektromobilu.

Ak sa tešíte, že si počas jazdy pozriete aj YouTube video alebo odpoviete na notifikácie z aplikácií sociálnych sietí, sklameme vás. Samozrejme by to nebolo bezpečné, a tak takéto aplikácie v Obchode Play ani nenájdete. Je to však škoda, mohli by fungovať aspoň počas státia, ak na niekoho čakáte, bolo by fajn pozrieť si obľúbený videopodcast alebo videoklip na veľkej obrazovke. Mimochodom displej má 12-palcov (v základnej verzii 9-palcov) a má vynikajúce rozlíšenie ako aj odozvu.

Ako sme tak prechádzali množstvo aplikácií, ktoré sú k dispozícii, prichádzalo sklamanie. Napočítali sme po prihlásení sa do nášho účtu 34 dostupných aplikácií, zväčša len audio aplikácie. Napríklad chýbal aj taký Waze, internetový prehliadač či akákoľvek appka sociálnej siete. Vlastne, máme pocit, že to čo dostanete v tomto systéme je veľmi podobné ponuke aplikácií, ktoré viete ovládať cez Android Auto.

A ako je to s aplikáciou My Renault? Tá by mala zobraziť všetky potrebné informácie vrátane stavu nabitia batérie, čo je pri elektromobiloch veľmi dôležité.

Napriek viacerým pokusom sa nám však aplikáciu s automobilom nepodarilo prepojiť. Veríme, že po kúpe Megane E-Tech budete mať viac šťastia. My si to rozhodne ešte vyskúšame pri ostrej recenzii.

Ak sa vám Renault Megane E-Tech páči, objednať si ho môžete už teraz. Prvé kusy by mali na Slovensko doraziť majiteľom už počas augusta 2022. A ak ste zvedaví na tento elektromobil a radi by ste si ho vyskúšali, chystá sa E-Tech tour po Slovensku už od 10.6.2022.

Renault Megane E-Tech nás v redakcii milo prekvapil. Jazdí výborne, má veľmi dobrú spotrebu a vďaka nej poteší dojazdom pokojne aj 500 km. Navyše ponúkne Android. Škoda len, že Android tu nedostanete v plnej sile, podobne ako vo vašom smartfóne. Aj keď samotné rozhranie a rýchlosť systému OpenR je vďaka spolupráci s Google veľmi príjemným benefitom v porovnaní s tým, čo dostanete od väčšiny výrobcov v rámci svojich uzavretých systémov.