Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Plug-in hybridy prinášajú ďalšie otázniky, nabíjajú sa príliš málo

Plug-in hybridy prinášajú ďalšie otázniky, nabíjajú sa príliš málo
Juraj Procházka
Plug-in hybridy prinášajú ďalšie otázniky, nabíjajú sa príliš málo

Podľa novej štúdie Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (International Council on Clean Transportation , ICCT) sa plug-in hybridy (PHEV) nenabíjajú tak často a v takej miere, aby dosahovali maximálnu úsporu emisií, s akou rátajú regulačné orgány tvoriace emisné pravidlá.

Na základe dát o spotrebe paliva z webovej stránky Fuelly.com a údajov o prejdených vzdialenostiach bez spaľovacieho motora zhromaždených Kalifornským úradom pre automobilové opravy (California Bureau of Automotive Repair, BAR) štúdia zistila, že skutočné „elektrické kilometre“ najazdené plug-in hybridmi môžu byť o 25 % až 65 % nižšie a spotreba paliva o 42 % až 67 % vyššia ako uvádzajú nálepky na oknách schválené agentúrou EPA.

Pozrite si

Plug-in hybridy sú spotrebiteľský podvod, tvrdia (nielen) Švajčiari

Obsah pokračuje pod reklamou

Majitelia plug-in hybridov môžu maximalizovať dojazd pravidelným nabíjaním batérie, ale na rozdiel od čistých elektromobilov nie sú na nabíjanie odkázaní. Ak nechcú nabíjať, stačí natankovať.

Štúdia dospela k záveru, že nadšenci plug-in hybridov majú pravdepodobne väčšiu snahu nabíjať batérie svojich vozidiel čo najčastejšie, kým mainstreamoví majitelia sú k tomu viac benevolentní. Kvôli náprave odporúča ICCT pozrieť sa na skutočne najazdené „elektrické kilometre“ pri tvorbe regulačných pravidiel.

Tvrdí, že EPA by mohla generovať tieto údaje prostredníctvom požiadaviek na reportovanie výsledkov z riadiacich jednotiek pri diagnostike (zrejme pri technických a emisných kontrolách). ICCT odporúča aj stanoviť minimálne požiadavky na elektrický dojazd pre plug-in hybridy.

Budúce kalifornské predpisy budú vyžadovať dojazd plug-in hybridov na 50 míľ (80 km), čo môže byť problém. Dnes by toto kritérium splnilo minimum modelov PHEV. Okolo 60 km na batériu ponúka napríklad Toyota RAV4 Prime.

Pozrite si

Záujem o plug-in hybridy sa v Nórsku prepadol, trhu kraľujú elektromobily

Analytici okrem toho navrhli požiadavky na minimálnu kapacitu energie a výkon v chladnom počasí, maximálne veľkosti palivových nádrží a povinnú schopnosť rýchlonabíjania, ktoré by plug-in hybridy posunuli viac smerom k elektrickému pohonu.

Toto nie je prvá analýza, ktorá spochybňuje prínos plug-in hybridov v oblasti emisií. V Spojenom kráľovstve štúdia Transport and Environment a Greenpeace ukázala, že PHEV vozidlá vypúšťajú v priemere 120 g CO2 / km v porovnaní s priemerom 44 g CO2 / km, ktorý sa uvádza v oficiálnych „laboratórnych“ testoch.

Aj to je jeden z dôvodov, prečo európski regulátori uvažujú o predčasnom ukončení plug-in hybridov a koncentrácii na čisto batériové elektromobily. Čo s trendom elektromobility urobia otrasy na trhu s energiami a problémy v dodávateľských reťazcoch výrobcov batérií, môžeme zatiaľ len odhadovať.