Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.
  • #TV
  • 3 min.
  • 14.10.2013

Plazmová TV príde o svojho lídra. Panasonic chce ukončiť výrobu PDP obrazoviek

Plazmová TV príde o svojho lídra. Panasonic chce ukončiť výrobu PDP obrazoviek
Juraj Procházka
Plazmová TV príde o svojho lídra. Panasonic chce ukončiť výrobu PDP obrazoviek

Zabijakom plazmových obrazoviek sa nestane OLED technológia, ako sa ešte donedávna predpokladalo, ale jeho odveký rival a technologický hegemón v TV obrazovkách – LCD. Dôvodov je niekoľko. LCD, najmä jeho najlepšia časť s priamym LED podsvietením, prekonáva plazmu štíhlosťou dizajnu (a tým aj hmotnosťou), nízkou spotrebou, aj nižšou cenou, pritom sa však v kvalite obrazu v podstate dotiahlo na plazmové panely. Veľký tromf má LCD v 4K rozlíšení, ktoré je v prevedení s plazmovou obrazovkou mimoriadne náročné na výrobu.

panasonic-zt65

Toto sa dlhodobo odráža aj na trhových podieloch, kde plazmové panely (PDP) ťahajú za kratší koniec, aj keď treba povedať, že vďaka vyššej cene a exkluzívnym veľkým uhlopriečkam plazmové TV nikdy nepatrili k masovému tovaru. Znalci určite oželejú aj dnes o čosi vyššiu spotrebu a nedajú dopustiť na kvalitu čiernej, či farebná kontrast plazmových obrazoviek. Ekonomika je však niekedy krutá a jej zákony sa podpísali aj pod postupnú rezignáciu výrobcov plazmových obrazoviek.

Ich výrobu opustilo napr. LG, alebo Pioneer, ktorý patril v tejto oblasti ku kvalitatívnej špičke. Veľký obhajca a inovátor plazmovej technológie Panasonic je zdá sa na rade. Nebude to celkom prekvapivé, pretože svoj zámer utlmiť výrobu plazmových obrazoviek naznačil japonský výrobca už v marci 2013.

Prečítajte si: Panasonic plánuje ukončenie výroby plazmových TV do 3 rokov

Čo však prekvapí, je, že Panasonic by mohol definitívne skončiť s plazmovými obrazovkami podľa agentúry Reuters už v marci budúceho roku. Firma tento deadline síce oficiálne nepotvrdila, ale sú náznaky o jeho reálnosti. Celkovo podľa NPD DisplaySearch dosahoval podiel predaja PDP TV v 2. štvrťroku 2013 len 5,1% a medziročne objem predaja poklesol o 19%, kým LCD televízory mali v rovnakom období podiel až 91% (medziročný rast objemu o 4%). Necelé 4 percentá stále patrili CRT obrazovkám, ktorých predaj však medziročne prepadol o 54%.

Panasonic pritom len nedávno investoval do vylepšení plazmovej technológie v rade Neo PDP, pričom sa mu podarilo výrazne znížiť aj spotrebu a predstavil také skvosty ako Viera TX-P60ZT65B. Tento plazmový TV, ktorý Panasonic uviedol v limitovanej sérii v lete 2013 mnohí odborníci označujú za televízor s najlepším obrazom na svete.

panasonic-wt600

Ekonomika však hovorí jasnou rečou. Televízna divízia Panasonic za posledné dva fiškálne roky prispela svojou hrivnou k čistej strate firmy dosahujúcej zhruba 15 miliárd USD. V poslednom finančnom roku pripadla na TV biznis podľa Reuters prevádzková strata 913 miliónov USD. Aj preto sa výroba televízorov v Panasonicu nevyhne ozdravnému procesu.

Našťastie, aj po utlmení výroby PDP má Panasonic čo ponúknuť, keďže patrí k svetovej špičke aj v oblasti LED LCD. Dosvedčil to aj na IFA 2013 predstavením ohromujúcej pikantérie so 4K rozlíšením a rozsiahlou užívateľsky priateľskou výbavičkou, o ktorej sme vás informovali v priamej reportáži z výstavy: IFA 2013 | Panasonic predstavil svoj prvý Ultra HD televízor!

Panasonic sa chce tiež intenzívne venovať vývoju a výrobe OLED TV a v tejto oblasti spolupracuje s priekopníkom OLED panelov, spoločnosťou Sony.

Foto: Panasonic, TECHBOX