Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Northrop Grumman hľadá náhradu za ukrajinský stupeň rakety Antares

Northrop Grumman hľadá náhradu za ukrajinský stupeň rakety Antares
Zdroj | Northrop Grumman
Juraj Procházka
Northrop Grumman hľadá náhradu za ukrajinský stupeň rakety Antares
Zdroj | Northrop Grumman
Zdroj | Northrop Grumman

Koniec studenej vojny naštartoval intenzívnu ekonomickú spoluprácu v globálnom meradle a výnimkou nebol ani letecký a kozmický priemysel. Viaceré spoločnosti v USA začali vynášať satelity pomocou ruských nosných rakiet, alebo dokonca kupovali raketové motory, či celé raketové stupne ako komponenty na stavbu vlastných nosičov z Ruska, alebo postsovietskych republík. Týka sa to aj spoločností Northrop Grumman, alebo United Launch Alliance (ULA).

Pozrite si

K ISS mieri loď Cygnus, vracať sa má s požiarom na palube

ULA, ktorá je spoločným podnikom Boeingu a Lockheed Martin, vo svojich raketách Atlas III a Atlas V používa raketové motory RD-180 od ruskej NPO Energomaš. To by sa ale malo čoskoro stať minulosťou, pretože ULA plánuje svoju súčasnú radu nosičov Atlas a Delta nahradiť raketou Vulcan Centaur. Tá by mala používať motory BE-4 vyvinuté spoločnosťou Blue Origin. Americká firma Jeffa Bezosa bude motory BE-4 vyrábať vo svojom závode v Alabame a použije ich aj v prvom stupni svojej vlastnej rakety New Glenn.  

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Wikipedia
Atlas V

Ďalšou kozmickou spoločnosťou, na ktorú negatívne dopadli protiruské sankcie a konflikt na Ukrajine, je Northrop Grumman. Tá kupovala prvý stupeň svojej nosnej rakety Antares 200 od  ukrajinských spoločností Južnoe SDO a Južmaš. Stupeň je navyše poháňaný motormi RD-181 z dielne NPO Energomaš, čo je v súčasnosti problém.

Výsledkom je, že Northrop Grumman hľadá náhradu za Antares 200 a zároveň bezpečnejší domáci zdroj na jej vývoj a výrobu. Týmto partnerom sa stala americká Firefly Aerospace, s ktorou  Northrop Grumman vyvíja nový variant prvého stupňa nosnej rakety Antares 300.

Antares 300 z uhlíkového kompozitu nahrádza dva motory RD-181 siedmimi motormi Miranda na kvapalné palivo, ktoré umožnia dopraviť na orbitu väčšie užitočné zaťaženie ako Antares 200.

Zdroj | NASA
Motor RD-181
Zdroj | NASA
Motor RD-181

Aj Antares 300, podobne ako variant 200, spaľuje letecký petrolej RP-1 a tekutý kyslík, takže budú potrebné minimálne úpravy odpaľovacích zariadení. Firefly dodá motory, kompozitné konštrukcie a nádrže, kým Northrop Grumman sa sústredí na avioniku, softvér, konštrukciu horného stupňa s motorom Castor 30XL, integráciu nákladov a operácie na odpaľovacej rampe.

Zdroj | Northrop Grumman

V prvej etape spolupráce vyvinú partneri najprv domácu verziu rakety označovanú Antares 330. Určená má byť pre komerčné lety nákladnej lode Cygnus k ISS. Potom bude nasledovať úplne nová nosná raketa strednej triedy, uviedol Scott Lehr, viceprezident a generálny riaditeľ pre odpaľovacie a protiraketové obranné systémy v Northrop Grumman.

Pozrite si

Šťastné číslo: Crew-4 je siedmou pilotovanou misiou SpaceX

Medzitým zo zákulisia tieto trampoty konkurencie sleduje SpaceX, ktorá vďaka rekordnej kadencii štartov nosných rakiet Falcon 9 stíha popri vynášaní stoviek svojich satelitov Starlink aj vychytávať množstvo komerčných zákaziek.