Pandemické roky 2020 a 2021 boli pre e-commerce veľmi silné. Ľudia totiž z dôvodu strachu a tiež protipandemických opatrení, nenavštevovali kamenné obchody takmer vôbec. Najväčšie vlny pandémie sa však dúfajme už skončili a ľudia sa opäť vracajú do ulíc, a e-shopy do pôvodných čísel.
Podľa informácií spoločnosti Shoptet, je medziročný pokles v segmente e-commerce na úrovni 12 %. Zatiaľ čo v Q1 2021 Slováci nakúpili za približne 380,96 milióna eur, zatiaľ čo tento rok to bolo 336,76 milióna eur. V porovnaní s minulým rokom tiež míňame menej peňazí a celkovo nakupujeme opatrnejšie.
Výkyvy zažívajú aj veľkí hráči na trhu, ktorí majú problémy s veľkými skladovými zásobami a doplácajú aj na časté ohýbanie cien. Naopak malé a stredné e-shopy síce zaznamenávajú určitý pokles, no ten predstavuje len niečo okolo 5 %.
Znížil sa aj počet objednávok a cena priemerného nákupu o 9 % z 82,9 eur na 76 eur. Na tomto poklese má však svoj podiel viny aj inflácia.
V apríli a máji 2021 dávali ľudia stále prenosť online nakupovaniu pred tým klasickým. Tento rok je však situácia iná, preto je zaznamenaný pokles najmä v segmente reštauračných služieb alebo oblečenia a doplnkov. Situácia na Ukrajine však spôsobila nárast 67 % v oblasti vojenského segmentu.
Ešte výraznejšie stúpol záujem o cestovanie, čo je po dvoch rokoch pandémie viac ako pochopiteľné. Do nákupného správania však naďalej zasahuje inflácia, ktorá je najvyššia za posledné desaťročia. V apríli prekročila hranicu 11 % a v júni 13 %. Očakáva sa, že by to u ľudí opäť mohlo vyvolať záujem o online nakupovanie, najmä vďaka možnosti rýchlo porovnávať ceny z viacerých obchodov.