Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Najbelšia biela ochladí budovy, autá, lietadlá, aj kozmické lode

Najbelšia biela ochladí budovy, autá, lietadlá, aj kozmické lode
Zdroj | Purdue University
Juraj Procházka
Najbelšia biela ochladí budovy, autá, lietadlá, aj kozmické lode
Zdroj | Purdue University
Zdroj | Purdue University

Kým čierna farba by mohla v budovách a dopravných prostriedkoch ušetriť časť energie na vykurovanie v zimných mesiacoch, pretože absorbuje viac slnečného žiarenia, vrátane infračerveného, v letných horúčavách pôsobí naopak kontraproduktívne. Dosvedčí to nejeden majiteľ elegantného čierneho auta. Tu je, naopak, výhodou biela, ktorá veľkú časť dopadajúceho žiarenia odrazí. A čím viac, tým lepšie.

Pozrite si

Vedci z MIT vyrobili najčernejšiu čiernu

Aj to je dôvod, ktorý motivuje vedcov na hľadanie nových náterových technológií. Vlani vedci z Purdue University vyvinuli najbelšiu farbu na svete, ktorá dokázala odrážať 98,1%  dopadajúceho slnečného svetla. Materiál ďaleko prekročil odrazivosť komerčne dostupných farieb odrážajúcich teplo, ktoré dosahujú odrazivosť 80 až 90%. To z novej farby urobilo nádejného kandidáta na energeticky úsporné nátery budov a ďalších statických objektov.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | NASA

Pri testoch na vonkajších povrchoch sa ukázalo, že farba by mohla výrazne znížiť ich teplotu v porovnaní s okolitým prostredím a mohla by potenciálne vytvárať chladiace účinky, na rovnakej úrovni ako bežné klimatizácie. Problém bol, že farebný film s obsahom síranu bárnatého, aký sa požíva napríklad vo fotografickom papieri, pridaného vo forme častíc rôznych veľkostí s rôznou odrazivou schopnosťou, musel byť hrubý aspoň 400 mikrometrov (0,4 mm), čo je pomerne veľa.

Nevadí to pri povrchovej úprave budov, ale napríklad pri lietadlách, a tým skôr pri kozmických lodiach a raketách, sú kilogramy navyše nežiaducou príťažou. Výskumný tím však teraz vytvoril vylepšenú verziu najbelšej bielej, ktorá je tenšia a ľahšia a je údajne ideálna na použitie v autách, vlakoch a lietadlách.

Xiulin Ruan a jeho tím preto vyvinuli nové zloženie extrémnej bieloby na báze nitridu bóru vo forme šesťuholníkových nanodoštičiek. Jej odrazivosť slnečného žiarenia je 97,9 %.

Je to zanedbateľne menej, ako pri pôvodnej verzii bielej, ale stačí naniesť vrstvičku s hrúbkou len 150 mikrónov. Farba má navyše nižšiu hustotu, preto náter váži približne o 80 % menej, ako pri pôvodnej verzii farby.

Nová verzia najbelšej farby na svete (vpravo) v porovnaní s hrubším predchádzajúcim variantom vľavo. Zdroj: Purdue University foto/Andrea Felicelli

„Táto nízka hmotnosť otvára dvere všetkým druhom aplikácií,“ povedal Prof. George Chiu z Purdue University. Táto farba by dokázala lepšie ochladiť exteriér (a tým aj interiér) lietadiel, áut alebo vlakov pri znížení energetických nárokov na klimatizáciu.

Vedci v súčasnosti vedú diskusie o komercializácii najbelšej farby a podali niekoľko patentov na novú technológiu. Kým bude farba dostupná na praktické využitie, bude potrebné doriešiť údajne ešte pár detailov, ale vedci sú už teraz nadšení z potenciálu, ktorý prinesú jej budúce aplikácie. Výskum bol publikovaný v časopise Cell Reports Physical Science.