Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Na Bazoš.sk cez WhatsApp operujú podvodníci, zneužívajú Packetu

Na Bazoš.sk cez WhatsApp operujú podvodníci, zneužívajú Packetu
Zdroj | Nokia
Števo Porubský
Na Bazoš.sk cez WhatsApp operujú podvodníci, zneužívajú Packetu
Zdroj | Nokia
Zdroj | Nokia

Možno sa to stalo i vám, možno ešte nie. Na Bazoš.sk ste publikovali inzerát na nepotrebnú vec a po pár hodinách sa vám cez WhatsApp ozve nejaká žena, že má o tovar záujem. Znie to fajn, veď veci sa predávajú neustále. Rozdiel je v tom, že táto žena vás chce obrať o veľmi cenné informácie.

A to konkrétne o kompletné dáta k platobnej či kreditnej karte. Pri tom zneužíva dnes už známe meno Packeta, no veľmi málo známe jej služby, keďže okrem Z Boxov má aj kuriérske služby. Ako to vyzerá?

Najskôr vám príde cez WhatsApp správa: „Dobry den , je vas inzerat stale aktualny ?“ a link na daný inzerát. Samozrejme je aktuálny, je on-line pár minút či hodín. Odpoveď je tiež takmer vždy rovnaká, no tentokrát už s diakritikou: „Dobre. Môžem zadať objednávku cez packeta? Viete, ako to funguje?“

Obsah pokračuje pod reklamou

Prvýkrát som na takúto správu odpovedal, že poznám služby Packety, ale neviem o tom, že sa dá objednávať z opačnej strany. Odvtedy som reakciu už nedostal. Preto som druhýkrát na iný inzerát reagoval inak, že to nepoznám.

Zlodej to využil a hneď som dostal screenshot tváriaci sa ako zo stránky Packety. Obsahoval nielen logo, ale bol v dizajne samotnej Packety a jej služieb, kde boli popísané kroky pri tzv. Kuriérskej službe.

Opäť správa s diakritikou: „Je to veľmi jednoduché, platím za tovar na packeta.sk , musíte dostať peniaze na svoju bankovú kartu, potom kuriér vyzdvihne balík priamo u Vás doma, pokryjem všetky náklady na kuriér. V poriadku?“

Samozrejme, to znie super, no takto služba určite nefunguje, jedine ak by dotyčná osoba bola firemný zákazník Packety, teda e-shop, určite nie bežný spotrebiteľ. Ale opäť moja odpoveď bola kladná, chcel som vedieť, kam sa až dostanem.

Po pár minútach prišla ďalšia pozitívna správa, no teraz opäť bez diakritiky: „Dobre, pokusom sa zadat a zaplatit objednavku do 10 minut.“ Neskôr omylom dotyčný poslal predošlý screenshot aj s okopírovanou správou, či je pre mňa ok poslať tovar na základe jeho objednávky.

Po 12 minútach prišla ďalšia kladná správa, podarilo sa objednávku zadať. Pre istotu s diakritikou, no opäť s chybami: „Objednávka je zadala. Stačí to len potvrdiť a získať peniaze za tovar. Ďakujeme.“ a link tváriaci sa na Packeta, no v skutočnosti je to link na doménu .shop.

Tu už skončila všetka sranda. Najskôr sa stránka tvárila ako stránka Pacekty, kde bol milý sumár objednávky a údajov, dokonca aj meno objednávateľa, Sandra Jánošíková. Hneď pod tým bolo tlačidlo, aké ste určite ešte nevideli: „Získať peniaze“.

Samozrejme, chcem získať peniaze za tovar. Hneď som bol presmerovaný do platobnej brány, kde stačilo zadať číslo karty, mesiac a rok jej platnosti. Akonáhle som zadal túto trojicu údajov, hneď sa objavilo 4. okienko, ktoré veľmi dobre poznáte z e-shopov, keď platíte za tovar – CSV číslo. Piata kolonka bolo už len meno.

Zadal som údaje a čakal. Samozrejme, zadal som iba „korektné“ dáta. Údaje sa overili. Po ich potvrdení ma prekvapilo ešte jedno okienko, a to, aby som zadal zostatok na účte. Jasné, veď peniaze z objednávky mi boli hneď pripísané na účet (neboli, to bol žart).

Opäť sa overovala transakcia, no niekoľko desiatok minút bez úspechu.

Obsah pokračuje pod reklamou

Dokonca som dostal aj správu od Sandry: „Technická podpora mi oznámila, že predajca uviedol nesprávne informácie“. No ale ja som zadal správne. „Kontaktujte technickú podporu online a zistite, v čom je problém“. U mňa veru nebol. Sandra: „Skontroloval som teraz, technická podpora uviedla, že predajca uviedol nesprávne údaje o karte“. No tak to je smola, to ma mrzí… Viac správ som už od Sandry nedostal.

Internetoví zlodeji neustále obmieňajú taktiky na vylákanie citlivých informácií o ľudoch. Jednou z tých najcitlivejších je určite číslo karty a jej CSV. Áno, mnohé banky dnes vyžadujú, aby na on-line platenie bol vyžadavaný aj kód, ktorý vám príde SMS-kou alebo do mobile bankingu.