Akvizícia Activision Blizzard spoločnosťou Microsoft je tým najväčším, čo sa v poslednom čase v oblasti hier udialo, aj keď ešte prechádza veľmi prísnym procesom kontroly vo Federálnej obchodnej komisii (FTC).
Očakáva sa, že dohoda sa uzavrie do konca štvrtého štvrťroka fiškálneho roka 2023.
Microsoft v hernom priemysle pred akvizíciou Activision Blizzard
Spoločnosť Microsoft vydáva hry od 70. rokov minulého storočia, vrátane počítačových klasík ako Solitaire a Minesweeper, od roku 2000 už pod názvom Xbox Game Studios Publishing. V nultých rokoch založil Microsoft mnoho first-party štúdií, ktoré sa starali o produkciu jeho hlavnej série.
V roku 2001 založil Microsoft Turn 10 studios pre Forza Motorsport. 343 Industries, štúdio, ktoré vytvorilo Halo Infinite, bolo založené v roku 2007. Po tom, čo Microsoft v roku 2010 kúpil od Epic Games franšízu Gears of War, vznikla koalícia.
V roku 2018 najal Microsoft The Initiative, štúdio so sídlom v Santa Monica, aby pracovalo na novej hre Perfect Dark a na manažment značky Age of Empires bolo v roku 2019 založené štúdio World‘s Edge.
Svoju prvú veľkú akvizíciu uskutočnil Microsoft v roku 2002, keď kúpil britského vývojára Rare. Rare sa stal synonymom žánru maskotských plošinoviek v 90. rokoch a začiatkom 21. storočia, počnúc debutom Battletoads v roku 1991 a pokračujúc sériou Donkey Kong Country, Conker’s Bad Fur Day, Banjo-Kazooie a Donkey Kong 64.
Grabbed by the Ghoulies, prvá exkluzívna vec pre Xbox od Rare, bola hrozná akčná adventúra. Druhá, Viva Piata, sa stretla s oveľa nadšenejším ohlasom. Rare vytvoril veľa hier pre dnes už neexistujúce zariadenie Kinect a teraz vyvíja Sea of Thieves, populárnu kooperatívnu pirátsku hru.
Rare v roku 2019 oznámil, že vyvíja Everwild, novú akčnú dobrodružnú hru.
Ako je na tom herné impérium Microsoftu v porovnaní s inými zábavnými sektormi?
Podľa portálu Statista sa očakáva, že online kasínový priemysel s tisíckami online kasín, poskytovateľov softvéru a ďalšími spoločnosťami bude mať do roku 2023 hodnotu viac ako 92,9 miliardy dolárov. Trh má teraz hodnotu takmer 59 miliárd dolárov, no očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch porastie.
Predpokladá sa, že celosvetový filmový a video priemysel zaznamená kumulovanú ročnú mieru rastu (CAGR) 11,8 %, a narastie z 244,43 miliardy USD v roku 2021 na 273,35 miliardy USD v roku 2022. Pri CAGR 10,6 % sa odhaduje, že trh do roku 2026 dosiahne hodnotu 409,02 miliardy dolárov.
Podľa Fortune Business Insights celosvetový herný priemysel porastie medzi rokmi 2021 a 2028 s kumulovanou ročnou mierou rastu o 13,20 % a v konečnom dôsledku dosiahne 545,98 miliardy dolárov. Slovenský herný priemysel sa vyvíja podobným rastúcim trendom. Slovenská asociácia herných vývojárov očakávala medzi rokmi 2020 a 2021 rast o približne 17%, s podobným rastom aj naďalej v budúcnosti.
Vďaka pripravovanej akvizícii Activision Blizzard je teraz Microsoft tretím najväčším svetovým vydavateľom videohier podľa tržieb. Vlastní mnohé z najpopulárnejších herných značiek vrátane Minecraft, The Elder Scrolls a najnovšie aj Call of Duty a World of Warcraft.
Spoločnosť Microsoft od začiatku roku 2000 výrazne rozšírila svoj majetok, posilnila svoj zoznam first-party vývojárov a je na dobrej ceste stať sa v nasledujúcich rokoch kľúčovým hráčom v tomto odvetví.
Doména Xbox
V roku 2014 zrealizoval Microsoft najväčší nákup všetkých čias, keď za 2,5 miliardy dolárov získal od štúdia Mojang mimoriadne populárnu sandboxovú hru Minecraft, ktorá sa tak stala členom rodiny Xbox.
Xbox zas mal mimoriadne úspešný rok 2018, keď kúpil šesť štúdií, medzi ktoré patrili:
- Compulsion Games, tvorca We Happy Few, ktorý v súčasnosti pracuje na nemenovanej príbehovej hre z pohľadu tretej osoby.
- Ninja Theory, štúdio stojace franšízou Hellblade, ktorú kritika prijala veľmi pozitívne.
- Wasteland 3, vývojár inXile Entertainment, ktorý sa zameriava na RPG hry.
- Obsidian Entertainment, štúdio stojace za The Outer Worlds a Avowed, pripravovanou hrou na hranie rolí z pohľadu prvej osoby.
- Playground Games, tvorca série videohier Forza Horizon.
- Undead Labs, štúdio stojace za hrami State of Decay.
V roku 2019 nákupná horúčka pokračovala akvizíciou Double Fine Productions, tvorcu Psychonauts 2.
Akvizícia štúdia Bethesda
V roku 2021 Microsoft kúpil ZeniMax Media/Bethesda Softworks, čím zdanlivo upustil od svojej politiky kupovania jednotlivých firiem v prospech získania jedného veľkého vydavateľa a všetkých jeho štúdií naraz. Microsoft zaplatil za Bethesdu 7,5 miliardy dolárov a získal jej osem dcérskych spoločností:
- Arkane Studios a Alpha Dog Games (obaja sa nachádzajú vo Francúzsku), tvorcov Dishonored a Deathloop.
- Bethesda Game Studios, tvorcu franšízy Wolfenstein, ako aj Starfield, Fallout a The Elder Scrolls.
- Id Software, známi vývojári Doom a Quake.
- Tango Gameworks, tvorca hororovej série The Evil Within, ako aj pripravovaného Ghostwire: Tokyo.
- Roundhouse Studios, predtým známe ako Human Head Studios, ktoré vyvinulo Prey (vydané v roku 2006).
- The Elder Scrolls Online, ktorý spravuje ZeniMax Online Studios.
Takže, čo bude ďalej?
Po akvizícii Activision Blizzard
Ak prebehne plánovaná akvizícia Activision Blizzard King, pripojí sa k Microsoftu ďalších deväť štúdií, čím by sa celkový počet ovládaných vývojárov zvýšil na 32.
Treyarch Games a Infinity Ward, tvorcovia Call of Duty, ako aj Blizzard Entertainment, tvorcovia hier Overwatch, Diablo a World of Warcraft, patria k hlavným štúdiám zapojeným do transakcie.
Microsoft bude ovládať produkty, ktoré boli doteraz exkluzívne pre PlayStation, ako Spyro the Dragon a Crash Bandicoot, a vďaka predchádzajúcim akvizíciám a fúziám Activision aj franšízu Tony Hawk.
Beenox, Toys for Bob, High Moon Studios, Sledgehammer Games a Raven Software patria medzi menšie štúdiá, ktoré v rámci dohody slúžia ako spoluvývojári alebo podpora pre väčšie hry Activision Blizzard.
S tvorcom hry Candy Crush King získa spoločnosť Microsoft veľkého účastníka v sektore mobilných hier.
Akvizícia Activision Blizzard spoločnosťou Microsoft dáva Xbox Game Pass výborné vyhliadky na rozšírenie knižnice a tu uvedené tituly v žiadnom prípade nie sú vyčerpávajúcim zoznamom všetkého, k čomu bude mať čoskoro prístup.
Softvérový gigant sa však bude musieť vysporiadať s históriou Activision Blizzard, kde dochádzalo k sexuálnemu obťažovaniu a diskriminácii na pracovisku, pričom generálny riaditeľ to údajne povoľoval a tieto praktiky kryl, a rastúcimi snahami o zjednotenie mnohých štúdií vo vlastníctve ABK. A hoci nevieme predpovedať budúcnosť, vieme, že vízia Microsoftu ovládnuť herný sektor je teraz bližšie k naplneniu ako kedykoľvek predtým.