Reklama

Microsoft buduje najväčšie herné impérium na planéte

Zdroj | Jose Gil / Usplash
TECHBOX
Zdroj | Jose Gil / Usplash
Zdroj | Jose Gil / Usplash

Akvizícia Activision Blizzard spoločnosťou Microsoft je tým najväčším, čo sa v poslednom čase v oblasti hier udialo, aj keď ešte prechádza veľmi prísnym procesom kontroly vo Federálnej obchodnej komisii (FTC).

Očakáva sa, že dohoda sa uzavrie do konca štvrtého štvrťroka fiškálneho roka 2023.

Microsoft v hernom priemysle pred akvizíciou Activision Blizzard

Obsah pokračuje pod reklamou

Spoločnosť Microsoft vydáva hry od 70. rokov minulého storočia, vrátane počítačových klasík ako Solitaire a Minesweeper, od roku 2000 už pod názvom Xbox Game Studios Publishing. V nultých rokoch založil Microsoft mnoho first-party štúdií, ktoré sa starali o produkciu jeho hlavnej série.

V roku 2001 založil Microsoft Turn 10 studios pre Forza Motorsport. 343 Industries, štúdio, ktoré vytvorilo Halo Infinite, bolo založené v roku 2007. Po tom, čo Microsoft v roku 2010 kúpil od Epic Games franšízu Gears of War, vznikla koalícia.

V roku 2018 najal Microsoft The Initiative, štúdio so sídlom v Santa Monica, aby pracovalo na novej hre Perfect Dark a na manažment značky Age of Empires bolo v roku 2019 založené štúdio World‘s Edge.

Svoju prvú veľkú akvizíciu uskutočnil Microsoft v roku 2002, keď kúpil britského vývojára Rare. Rare sa stal synonymom žánru maskotských plošinoviek v 90. rokoch a začiatkom 21. storočia, počnúc debutom Battletoads v roku 1991 a pokračujúc sériou Donkey Kong Country, Conker’s Bad Fur Day, Banjo-Kazooie a Donkey Kong 64.

Grabbed by the Ghoulies, prvá exkluzívna vec pre Xbox od Rare, bola hrozná akčná adventúra. Druhá, Viva Piata, sa stretla s oveľa nadšenejším ohlasom. Rare vytvoril veľa hier pre dnes už neexistujúce zariadenie Kinect a teraz vyvíja Sea of Thieves, populárnu kooperatívnu pirátsku hru.

Rare v roku 2019 oznámil, že vyvíja Everwild, novú akčnú dobrodružnú hru.

Ako je na tom herné impérium Microsoftu v porovnaní s inými zábavnými sektormi?

Podľa portálu Statista sa očakáva, že online kasínový priemysel s tisíckami online kasín, poskytovateľov softvéru a ďalšími spoločnosťami bude mať do roku 2023 hodnotu viac ako 92,9 miliardy dolárov. Trh má teraz hodnotu takmer 59 miliárd dolárov, no očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch porastie.

Predpokladá sa, že celosvetový filmový a video priemysel zaznamená kumulovanú ročnú mieru rastu (CAGR) 11,8 %, a narastie z 244,43 miliardy USD v roku 2021 na 273,35 miliardy USD v roku 2022. Pri CAGR 10,6 % sa odhaduje, že trh do roku 2026 dosiahne hodnotu 409,02 miliardy dolárov.

Podľa Fortune Business Insights celosvetový herný priemysel porastie medzi rokmi 2021 a 2028 s kumulovanou ročnou mierou rastu o 13,20 % a v konečnom dôsledku dosiahne 545,98 miliardy dolárov. Slovenský herný priemysel sa vyvíja podobným rastúcim trendom. Slovenská asociácia herných vývojárov očakávala medzi rokmi 2020 a 2021 rast o približne 17%, s podobným rastom aj naďalej v budúcnosti.

Vďaka pripravovanej akvizícii Activision Blizzard je teraz Microsoft tretím najväčším svetovým vydavateľom videohier podľa tržieb. Vlastní mnohé z najpopulárnejších herných značiek vrátane Minecraft, The Elder Scrolls a najnovšie aj Call of Duty a World of Warcraft.

Spoločnosť Microsoft od začiatku roku 2000 výrazne rozšírila svoj majetok, posilnila svoj zoznam first-party vývojárov a je na dobrej ceste stať sa v nasledujúcich rokoch kľúčovým hráčom v tomto odvetví.

Doména Xbox

V roku 2014 zrealizoval Microsoft najväčší nákup všetkých čias, keď za 2,5 miliardy dolárov získal od štúdia Mojang mimoriadne populárnu sandboxovú hru Minecraft, ktorá sa tak stala členom rodiny Xbox.

Zdroj | wu yi / Unsplash
Obsah pokračuje pod reklamou

Xbox zas mal mimoriadne úspešný rok 2018, keď kúpil šesť štúdií, medzi ktoré patrili:

  • Compulsion Games, tvorca We Happy Few, ktorý v súčasnosti pracuje na nemenovanej príbehovej hre z pohľadu tretej osoby.
  • Ninja Theory, štúdio stojace franšízou Hellblade, ktorú kritika prijala veľmi pozitívne.
  • Wasteland 3, vývojár inXile Entertainment, ktorý sa zameriava na RPG hry.
  • Obsidian Entertainment, štúdio stojace za The Outer Worlds a Avowed, pripravovanou hrou na hranie rolí z pohľadu prvej osoby.
  • Playground Games, tvorca série videohier Forza Horizon.
  • Undead Labs, štúdio stojace za hrami State of Decay.

V roku 2019 nákupná horúčka pokračovala akvizíciou Double Fine Productions, tvorcu Psychonauts 2.

Akvizícia štúdia Bethesda

V roku 2021 Microsoft kúpil ZeniMax Media/Bethesda Softworks, čím zdanlivo upustil od svojej politiky kupovania jednotlivých firiem v prospech získania jedného veľkého vydavateľa a všetkých jeho štúdií naraz. Microsoft zaplatil za Bethesdu 7,5 miliardy dolárov a získal jej osem dcérskych spoločností:

  • Arkane Studios a Alpha Dog Games (obaja sa nachádzajú vo Francúzsku), tvorcov Dishonored a Deathloop.
  • Bethesda Game Studios, tvorcu franšízy Wolfenstein, ako aj Starfield, Fallout a The Elder Scrolls.
  • Id Software, známi vývojári Doom a Quake. 
  • Tango Gameworks, tvorca hororovej série The Evil Within, ako aj pripravovaného Ghostwire: Tokyo.
  • Roundhouse Studios, predtým známe ako Human Head Studios, ktoré vyvinulo Prey (vydané v roku 2006).
  • The Elder Scrolls Online, ktorý spravuje ZeniMax Online Studios.

Takže, čo bude ďalej?

Po akvizícii Activision Blizzard

Ak prebehne plánovaná akvizícia Activision Blizzard King, pripojí sa k Microsoftu ďalších deväť štúdií, čím by sa celkový počet ovládaných vývojárov zvýšil na 32.

Treyarch Games a Infinity Ward, tvorcovia Call of Duty, ako aj Blizzard Entertainment, tvorcovia hier Overwatch, Diablo a World of Warcraft, patria k hlavným štúdiám zapojeným do transakcie.

Microsoft bude ovládať produkty, ktoré boli doteraz exkluzívne pre PlayStation, ako Spyro the Dragon a Crash Bandicoot, a vďaka predchádzajúcim akvizíciám a fúziám Activision aj franšízu Tony Hawk.

Beenox, Toys for Bob, High Moon Studios, Sledgehammer Games a Raven Software patria medzi menšie štúdiá, ktoré v rámci dohody slúžia ako spoluvývojári alebo podpora pre väčšie hry Activision Blizzard.

S tvorcom hry Candy Crush King získa spoločnosť Microsoft veľkého účastníka v sektore mobilných hier.

Akvizícia Activision Blizzard spoločnosťou Microsoft dáva Xbox Game Pass výborné vyhliadky na rozšírenie knižnice a tu uvedené tituly v žiadnom prípade nie sú vyčerpávajúcim zoznamom všetkého, k čomu bude mať čoskoro prístup.

Softvérový gigant sa však bude musieť vysporiadať s históriou Activision Blizzard, kde dochádzalo k sexuálnemu obťažovaniu a diskriminácii na pracovisku, pričom generálny riaditeľ to údajne povoľoval a tieto praktiky kryl, a rastúcimi snahami o zjednotenie mnohých štúdií vo vlastníctve ABK. A hoci nevieme predpovedať budúcnosť, vieme, že vízia Microsoftu ovládnuť herný sektor je teraz bližšie k naplneniu ako kedykoľvek predtým.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.