Kia: chce to menej dotácií na elektromobily a viac nabíjacích staníc

Podľa šéfa britskej pobočky Kia sú dotácie na kúpu elektromobilu viac-menej zbytočné a peniaze by mali prúdiť na iné miesta. Rezervy vidí najmä v nabíjacej sieti, ktorú by mala vláda výraznejším spôsobom podporovať a rozširovať.

Vozidlá Kia, ako aj sesterskej automobilky Hyundai, patria medzi najpredávanejšie aj u nás na Slovensku. Dobrú pozíciu má však aj vo svete a s pohľadom do budúcnosti o ňu rozhodne nechcú prísť. Na ceste za elektrifikáciou patria medzi lídrov, nakoľko majú v ponuke jedny z najpredávanejších elektromobilov. Kia e-Niro nedávno doplnila absolútna novinka Kia EV6.

Plnohodnotný test elektromobilu Kia EV6 sme vám priniesli hneď začiatkom roka a na nás urobil veľmi dobrý dojem. Pri rozhodovaní o kúpe nového auta určite zaváži aj cena, ktorá pri elektromobiloch nie je nízka. Vozidlá s výhradne elektrickým pohonom sú štandardne drahšie ako klasické autá so spaľovacím motorom, avšak to je spôsobené aj vyššou výbavou a parametrami takýchto áut.

V súčasnosti u nás síce žiadne dotácie na nákup elektromobilu nie sú, v iných krajinách Európy je situácia odlišná. Niektoré vlády podporujú nákup elektromobilu a medzi ne sa zaraďuje aj Spojené Kráľovstvo. Na druhú stranu, nie každému sa takáto podpora pozdáva a najnovšie sa voči nej ohradil aj šéf britskej pobočky Kia, Paul Philpott. Podľa jeho slov už takéto dotácie nie sú potrebné a skôr by mali peniaze tiecť iným smerom.

ZDROJ | Kia

Napríklad, v UK sú dotácie na kúpu elektromobilu obmedzené do sumy 32 000 libier, čo je asi 38 000 eur. Elektromobily Kia z podpory teda vypadávajú, no podľa slov automobilky to žiadnym spôsobom neovplyvňuje dopyt. Kia e-Niro je najpredávanejší elektromobil v UK a Kia EV6 sa predáva dvakrát lepšie ako očakávali. Philpott aj preto zdôrazňuje, že ľudia sa už zjavne o dojazd až tak neboja.

Problém vidím skôr inde: „Myslím si, že majú strach z nabíjania a to je niečo, čomu je potrebné venovať pozornosť. Musia mať absolútnu dôveru v nabíjaciu infraštruktúru. A to je dôvod, prečo musí vláda skončiť s investíciami do dotácií na kúpu elektromobilu a presunúť ich do skutočných investícií do nabíjacej infraštruktúry tak, aby bol každý zákazník v UK spokojný.

Na Slovensku sa s dotáciami na výstavbu nabíjacích staníc počíta vďaka plánu obnovy. Pribudnúť má viac ako 200 ultra-rýchlych nabíjacích bodov na diaľniciach a ďalšie stovky bodov po mestách a obciach na celom Slovensku. Kedy sa však plán obnovy spustí je zatiaľ otázne. Navyše, nabíjacie stanice na diaľničných odpočívadlách už mali byť minimálne vo výstavbe. Prvú obchodnú súťaž na ich realizáciu a následnú správu spustila NDS ešte v auguste 2016, ale bez výsledku.

 

Komentáre k článku