Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Každodenný život s Peugeot e-208. Spĺňa podmienky dokonalého mestského auta?

Každodenný život s Peugeot e-208. Spĺňa podmienky dokonalého mestského auta?
Tomáš Šmidák
Každodenný život s Peugeot e-208. Spĺňa podmienky dokonalého mestského auta?

Ak ste mladý environmentálne uvažujúci človek, ktorý rozmýšľa nad kúpou svojho prvého auta alebo rodina hľadajúca druhé auto na každodenné jazdy po meste, pravdepodobne sa vo vašom hľadáčiku objavili aj malé mestské elektromobily.

Ideálne by malo ísť o vozidlo, ktoré dobre vyzerá, komfortne a lacno jazdí, má dostatočný dojazd a disponuje aj dávkou praktickosti. Peugeot e-208, s ktorým som mal možnosť stráviť týždeň v Bratislave, spája všetky tieto aspekty do jedného podareného celku. Aký je teda život každodenný život s najmenším elektrickým Peugeotom? To sa vám pokúsim v nasledujúcich riadkoch opísať.

Obsah pokračuje pod reklamou

Poďme teda postupne, malý mestský elektromobil, by sa so svojim dizajnom nemal v záplave iných áut stratiť. To Peugeot e-208 spĺňa na výbornú. Nový dizajnový jazyk značky Peugeot je naozaj veľmi sympatický a platí to aj pri najmenšom modeli. Predné LED svetlá v tvare tigrích zubov, maska vo farbe karosérie, efektné ostré línie, zadné 3D svetlá a červená perleťová farba ELIXIR z neho robia naozaj krásny kus auta.

Vďaka jeho malým rozmerom je parkovanie doslova hračkou a nakoľko ide o elektromobil, máte k dispozícií aj vyhradené miesta od ZSE, kde môžete parkovať a nabíjať zároveň. Vždy si však skontrolujte, či máte v aute káble na nabíjanie, nakoľko niektoré nabíjačky sú čisto len stojany so vstupmi.

Pekný dizajn však vonku nekončí. V interiéri sa mi v našom prípade páčili sedadlá s vkusným modrým prešívaním a pekný farebný detail na dverách. Okrem neho, znaku „e“ na C stĺpiku, chýbajúceho výfuku, označenia modelu na kufri, iného zafarbenia predného loga, zelených ŠPZ a niekoľkých ďalších detailov, by ste totiž ani nemali šancu spoznať, že nejde o spaľovaciu verziu. Tento prístup mnohým ľuďom vyhovuje, nakoľko nie každý chce jazdiť v aute, ktoré doslova kričí „som elektromobil“.

Sedačky sú veľmi komfortné aj keď by som ocenil lepšiu podporu v oblasti zadných stehien. Pred vodičom sa potom nachádza dobre známy i-Cockpit, ktorý stále rozdeľuje spoločnosť na dva tábory. Ja však patrím medzi tých šťastných, ktorým toto riešenie neprekáža a veľmi rýchlo som si naň zvykol.

Kožený multifunkčný volant má na sebe niekoľko ovládacích prvkov. Na pravej strane sa nachádza bežec na prepínanie skladieb, tlačidlo na zdvihnutie či položenie hovoru a tlačidlo na listovanie položkami menu. Na ľavej strane nájdete tlačidlá na ovládanie hlasitosti, tlačidlo na vyvolanie hlasového asistenta a bežca, ktorý prepína zobrazenie digitálneho prístrojového panelu.

Ten ponúka ostré zobrazenie, príjemné animácie a tiež 3D efekt, ktorý mi prišiel ako zaujímavý a oživujúci prvok. Neponúka síce vyslovene nič prelomové, no nejakým spôsobom ma nevyrušoval a preto som si ho nechal zapnutý. Jeho ovládanie potom prebieha prostredníctvom vyššie spomínaných tlačidiel. Na výber máte niekoľko rôznych položiek menu vrátane navigácie, zobrazenia asistentov alebo ukážku aktuálneho využívania energie.

Hlavný dotykový displej má veľkosť 10″ a HD rozlíšenie. Pod ním nájdete aj niekoľko „klavírových“ tlačidiel, ktoré slúžia ako rýchle skratky. Či už ide o ovládanie klimatizácie, vyhrievanie predného a zadné okna či rýchle otvorenie panelu multimédií. Práve ovládanie klimatizácie, ktoré je možné len cez displej je podľa mňa pomerne nepraktické a zaslúžilo by si vlastný analógový panel. Systém tiež podporuje drôtový Android Auto a Apple Carplay, ktoré fungujú dobre a spoľahlivo.

Samotné vypracovanie interiéru je veľmi dobré, aj keď z veľkej časti ide len o mäkčené plasty. Čo by som však ihneď vymenil, je lesklý čierny lak, ktorý sa poškriabe ešte skôr, ako do auta vôbec nastúpite. Viem, že ide o dizajnový prvok, no určite existuje lepší spôsob ako dosiahnuť podobný dojem luxusu bez toho, aby ste mali v interiéri permanentné zrkadlo.

Máme teda auto, ktoré zvonka aj zvnútra dobre vyzerá. Presuňme sa teda k druhému bodu, ktorý je komfortná a lacná jazda. Tá sa začína už pri samotnom nastúpení. Náš model bol vo výbave Allure a disponoval tak funkciou bezkľúčového odomykania a štartovania. Stačilo mi teda len sadnúť, stlačiť tlačidlo štartovania, zaradiť a ísť.

Nakoľko ide o elektromobil netreba ani čakať na zohriatie motora. Kúrenie a klimatizácia tiež funguje okamžite, čo som počas teplých letných dní veľmi ocenil. Peugeot e-208 má jeden elektromotor na prednej náprave s výkonom 136 koní a krútiacim momentom 260 Nm. Okamžitá reakcia na pedál a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,1 s robí z tohto drobca doslova malé mestské žihadlo. V športovom režime mi pri každej prudšej akcelerácii z miesta zahrabali predné kolesá, čo sa časom môže stať pomerne otravným.

Inak som si ale jazdu doslova užíval, nakoľko som sa nemusel starať o nič iné len zrýchľovanie, brzdenie a zatáčanie. Túto jednoduchosť používania beriem ako jednu z hlavných výhod používania elektromobilu v meste a v každodennom živote je to naozaj neoceniteľná vec. Podvozok berie jamy s prehľadom a ticho v kabíne je na výbornej úrovni aj pri maximálnej rýchlosti 150 km/h.

Obsah pokračuje pod reklamou

Batéria má kapacitu 50 kWh a ponúkne dojazd na úrovni 320 km. Ak budete jazdiť v športovom režime, podobne ako ja, tak počítajte s dojazdom 280 – 300 km. Samozrejme závisieť to bude aj od počasia, úrovne klimatizácie a podobne. V prípade, že budete používať normálny alebo ECO režim, bude situácia iná a spoľahnúť sa môžete na spomínaných 320 km.

Pri nájazde bežného Európana (a teda aj mňa) približne 33 km denne by to znamenalo, že budete nabíjať raz za 10 dní. Ja som za celý týždeň nabíjal raz a to som jazdil štýlom brzda/plyn. Nabíjať môžete výkonom maximálne 100 kW, čo znamená, že by ste mali auto doplna nabiť za približne 30 minút.

Nakoľko však postupným nabíjaním výkon klesá, túto hodnotu nemáte šancu dosiahnuť. Za spomínaný čas však auto nabijete z 0 na približne 80 % čo je okrem ideálnej hodnoty pre batériu aj dostatočný dojazd na ďalších pár dní. Samozrejme odporúčame najviac nabíjať doma alebo v práci prostredníctvom wallboxu.

Posledným bodom je praktickosť. Peugeot e-208 má batožinový priestor o veľkosti 311 litrov. Nejde ani zďaleka o najväčšiu hodnotu, no aj väčšie nákupy do neho bez problémov zmestíte. Netreba však zabúdať na tašku s káblami, ktorá z neho ešte nejakých pár litrov zoberie.

Vodič aj spolujazdec majú okolo seba dosť miesta. Nechýbajú ani držiaky na poháre, lakťová opierka či niekoľko praktických odkladacích priestorov. V zadnej časti je situácia horšia. S mojou výškou 186 cm by som na zadných sedadlách určite nechcel absolvovať dlhšie trasy. Miesta na hlavu je pomerne málo a tri dospelé osoby by sa na lavici cítili dosť stiesnene. Pre deti alebo osoby menšieho vzrastu bude však sedenie bezproblémové.

Peugeot e-208 teda za mňa spĺňa všetky podmienky dokonalého mestského auta. Je štýlový, výborne jazdí, jeho prevádzka je šetrná k životnému prostrediu aj k vašej peňaženke a je tiež dostatočne praktické.

Jediným problémom by mohla byť cena, ktorá sa pohybuje na úrovni 30 000 €, čo je za takto malé auto naozaj veľa peňazí. Treba si preto spočítať, či sa vám táto investícia oplatí a či sa radšej nepozrieť po inej alternatíve.

Ak ale pre vás peniaze nie sú problém, môžem vám s čistým svedomím e-208 doporučiť. Pri pohľade naň k nemu totiž budete každý deň chodiť s úsmevom, podobne ako aj ja.