Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

K Jadranskému moru s elektromobilom Citroën ë-C4 - utrpenie, či pohoda?

K Jadranskému moru s elektromobilom Citroën ë-C4 - utrpenie, či pohoda?
Igor Neštrák
K Jadranskému moru s elektromobilom Citroën ë-C4 - utrpenie, či pohoda?

Je tu opäť leto. Po dvoch rokoch obmedzení a rôznych zákazov máme opäť možnosť slobodné sa vybrať k moru. Rozhodli sme sa, že preveríme akým spôsobom a za akých možnosti sa možno dopraviť k Jadranskému moru elektromobilom s malým akumulátorom. Pre našu konkrétnu jazdu sme si po mnohých skúsenostiach vybrali vydarený francúzsky hatchback Citroën ë-C4.

Pozrite si

Za snehom s elektromobilom? Prevetrali sme Citroën ë-C4 Electric

Pozrime sa spolu ako bude naša jazda prebiehať. Na internete nájdete mnoho návodov a rád, ktorá trasa je najvhodnejšia pre cestu do Chorvátska. My sme sa rozhodli, že našu cestu odštartujeme v meste Trnava a cez Maďarsko sa dostaneme do nášho cieľa, ktorým je krásny Zadar.

Pred cestou sme Citroën štandardne pripravili, tak ako sa patrí pri dlhých jazdách s elektromobilom, ktorý disponuje akumulátorom s malou kapacitou. Citroën ë-C4 je vybavený akumulátorom o celkovej kapacite 50 kWh, z toho využiteľných je 45 kWh. To bol hlavný dôvod, prečo sme pred jazdou akumulátor nabili na 100 % jeho kapacity. Je štvrtok večer, 20 hodín a my opúšťame Trnavu.

Po rýchlostnej ceste R1 sa dostávame do Galanty, kde začínajú naše slovenské jazdy po cestách prvej triedy. Opúšťame Veľký Meder, odkiaľ sa následne dostávame na slovensko – maďarský hraničný priechod Medveďov.

Po niekoľkých kilometroch za hraničným prechodom vchádzame do mesta Győr. Za Győrom začína diaľnica M86, ktorá nás povedie až do mesta som Szombathely. Pre náš pobyt sme si zakúpili 10 dňovú elektronickú diaľničnú známku, ktorá nás v prepočte stála 9,7 €. Táto diaľnica je svojím charakterom špecifická, pripomína skôr cestu prvej triedy čoho dôkazom je aj obmedzenie maximálnej rýchlosti na 110 km/h.

Po približne 2 h a 15 minútach jazdy prichádzame do mesta som Szombathely. V tomto meste zároveň absolvujeme aj s naše prvé nabíjanie. Keďže na začiatku sme mali akumulátor nabitý na 100 % po 190 km jazdy zostáva v akumulátore 35 % jeho kapacity. Pre účely našej jazdy sme sa rozhodli využiť roamingové služby spoločnosti Greenway.

Pozrite si

BMW i4 M50: Elektromobil, ktorý vám garantuje skvelý zážitok z jazdy

Nabíjacia stanica v meste som Szombathely, ktorá je súčasťou roamingu sa nachádza v blízkosti športového nákupného strediska. Tvar a ovládanie konkrétneho stoja na naše pomery pôsobí netradične. Jednoduchý číselný displej je doplnený samostatnými dotykovými tlačidlami. Nabíjanie spúšťame RFID kartou, ktorú používame aj na Slovensku. Alternatívne možno nabíjanie spustiť cez aplikáciu GreenWay. Po približne 45 minútach nabíjania opúšťame Szombathely. Čaká nás najnudnejšia časť cesty a to cesty prvej triedy maďarským vidiekom.

Úsek cesty číslo 86 medzi Szombathely a chorvátskymi hranicami je primerane značený, prináša však nástrahy v podobe vysokej zvery, ktorá sa často vyskytuje v blízkosti vozovky. Na tomto úseku sú veľmi časté strety so zverou. Po približne 1,5 hodine jazdy prichádzame na maďarsko – chorvátske hraničný priechod Leteney – Goričan. Po kontrole cestovných dokladov vchádzame cez mýtnu bránu na chorvátsku diaľnicu. Diaľnica vedúca od hraničného priechodu do hlavného mesta je v mnohých miestach rýchlostne obmedzená z dôvodu opravy povrchu. Aj z tohto dôvodu volíme ako najoptimálnejšiu rýchlosť 110 km/h.

Ďalšie nabíjanie absolvujeme v hlavnom meste Chorvátska v Záhrebe. Pre nabíjanie sme si vybrali nabíjaciu stanicu miestneho poskytovateľa Hrvatski Telekom, ktorý má svoju nabíjaciu stanicu umiestnenú v blízkosti švédskeho nábytkárskeho koncernu IKEA.

Nabíjanie na tejto nabíjacej stanici je po zaregistrovaní sa v sieti Hrvatski Telekom bezplatné. Značenie nabíjacej stanice je prehľadné, nachádzame ju bez problémov. V tomto prípade v akumulátore zostalo už len necelých 15 % jeho kapacity. Nabíjanie ukončujeme po 35 minútach, kedy je v akumulátore 80 % jeho kapacity.

Pozrite si

SEAT Arona FR – nenápadná šelma, ktorú neradno podceňovať

Cesta od Záhrebu smerom na juh má tendenciu stúpať, postupne nám stúpa aj priemerná spotreba. Kým do Szombathely sme prišli s priemernou spotrebou 13,1 kWh, jazda po diaľnici do Záhrebu nám priemernú spotrebu zdvihla na 14,7 kWh.

Po približne 1 hodine a 15 minútach jazdy prichádzame na odpočívadlo Brinje, kde opäť absolvujeme nabíjanie. Nabíjacia stanica je umiestnená na parkovisku v blízkosti čerpacej stanice. Na tomto odpočívadle, resp. čerpacej stanici využijeme služby spoločnosti Elen, ktorý patrí medzi najrozšírenejších poskytovateľov nabíjania elektromobilov v Chorvátsku. Do Brinje sme prišli so zostatkom 20 % kapacity akumulátora a keďže do cieľa je to ešte 153 kilometrov nabíjanie ukončujeme po dosiahnutí 70 % kapacity akumulátora.

Nabíjanie nám trvalo presne 30 minút, kedy si Citroën ë-C4 udržiaval maximálny nabíjací výkon atakujúc 50 kW. Bohužiaľ väčšina nabíjacích staníc či už na maďarských alebo chorvátskych diaľniciach je vybavená nižším nabíjacím výkonom 50 kW, čo predlžuje celkový čas jazdy do cieľa. Čas strávený nabíjaním využívame na odpočinok a prípadné občerstvenie pred ďalšou jazdou.

Pozrite si

Nabíjanie elektromobilu na staniciach GreenWay už spustíte aj cez Sygic

Noc sa mení na deň a v diaľke sa nám v plnej kráse odhaľuje jadranské more. Posledné kilometre jazdy prebiehajú v relatívne prudkom stúpaní, nadmorská výška atakuje viac ako 600 metrov nad morom. Je ráno, niekoľko desiatok minút pred šiestou hodinou a my už brázdime ulice Zadaru.  V akumulátore zostáva približne 10 % a vozidlo pripájame k nabíjaciemu stojanu pred miestnym nákupným centrom.

Citroën ë-C4 zvládol cestu zo Slovenska do chorvátskeho Zadaru v celkovom čase 9 hodín 40 minút. Pri tejto jazde sme dosiahli priemernú rýchlosť 73 km/h pri celkovej spotrebe 15,2 kWh. Elektromobil sme nabíjali 3 krát, čas potrebný na nabíjanie predstavoval 1 hodinu a 50 minút. Dôkladnejším plánovaním je však možné skrátiť celkový čas nabíjania s ohľadom na čo najvyšší nabíjací výkon. Postupne sa rúca ďalší mýtus a elektromobil možno využívať aj pri cestách za morom bez výraznejších obmedzení.