Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Jazdiť na energiu „z neba“? Lightyear 0 mieri do výroby

Jazdiť na energiu „z neba“? Lightyear 0 mieri do výroby
Zdroj | Lightyear
Juraj Procházka
Jazdiť na energiu „z neba“? Lightyear 0 mieri do výroby
Zdroj | Lightyear
Zdroj | Lightyear

Od predstavenia prototypu solárneho auta Lightyear One uplynuli tri roky a holandský startup Lightyear odhalil finálnu verziu svojho slnkom dobíjaného elektromobilu s dlhým dojazdom. Dostal pomenovanie Lightyear 0 (kvôli „nulovým“ emisiám CO2) a prvé vozy by sa mali na trhu objaviť už v novembri 2022.

Pozrite si

Solárny elektromobil Lightyear One ohúril neskutočným dojazdom

Bombastické parametre deklarované pri predstavení prototypu sa sériovo vyrábanej verzii celkom nepodarilo dosiahnuť, ale aj tak nie sú zlé. Pre pripomenutie, pri prezentácii Lightyear One v júni 2019 boli stanovené ciele v podobe dojazdu WLTP 725 kilometrov a spotreby len 8,3 kWh/100 km. Realita bude mierne … racionálnejšia: dojazd WLTP Lightyear 0 má byť s batériou o kapacite 60 kWh 625 kilometrov a spotreba je 10,5 kWh/100 km. Ak k energii v batérii pridáme denný príspevok až 70 kilometrov s elektrickou energiou zo solárnych článkov, teoretický dojazd sa zvýši na 695 kilometrov, čo je skvelé.

Zdroj | Lightyear

Nabíjací výkon solárnych článkov na streche a prednej kapote s plochou takmer 5 m2 je 1,05 kW, čo zodpovedá rýchlosti nabíjania asi 10 km za hodinu. Z domácej zásuvky batéria načerpá energiu na 32 km za hodinu a z rýchlonabíjačky až 520 km za hodinu nabíjania.

Tých 70 km, alebo asi 7 kWh, ktoré má auto získať v priebehu dňa „z neba“ však treba brať s triezvou rezervou. Výkon solárnych článkov totiž kolíše v závislosti od ročného obdobia, zemepisnej šírky, aj oblačnosti. Pokiaľ by však Lightyear 0 dokázal nabiť denne zo slnka napríklad energiu na dojazd 50 km, čo výrobca považuje, na rozdiel od autora tohto článku, za reálne, mnohí by mohli jazdiť do práce bez nabíjania zo siete aj celé leto. Ako by to mohlo vyzerať v skutočnosti, ukazuje graf konkurenčného startupu Sono Motors.

Zdroj | Sono Motors

Nový solárny elektromobil dosahuje svoj dlhý dojazd vďaka nízkemu aerodynamickému odporu, relatívne nízkej hmotnosti (1 575 kg) a efektívnemu pohonu. Výrobca udáva hodnotu cW menšiu ako 0,19, čím prekonáva vozidlá ako Mercedes EQS, či Tesla Model S. Pohon Lightyear 0 zaisťujú elektromotory v nábojoch kolies od Elaphe s účinnosťou až 97 percent. Má ísť údajne o najefektívnejší sériový pohon na svete. Časť energie ušetria aj špeciálne vyvinuté pneumatiky Bridgestone so zníženým valivým odporom.

Zdroj | Lightyear

Vďaka tejto efektivite sa spotreba Lightyear 0 pohybuje len na úrovni 10,5 kWh na 100 km pri diaľničnej rýchlosti 110 km/h. Daňou je však biedna akcelerácia – zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá až 10 s a maximálna rýchlosť je iba 160 km/h, čo by zas nebol problém. Pre porovnanie  Tesla Model 3 Long Range AWD je iné žihadlo – na stovku zrýchli za štyri sekundy a dosiahne maximálku až 233 km/h.

Pozrite si

Sono Motors získala obrovskú sumu na výrobu solárneho elektromobilu

Interiér auta z rastlinnej kože, recyklovaných PET fliaš a ratanovej palmy vyzerá solídne a obsahuje sedadlá pre päťčlennú posádku a dostatok batožinového priestoru (640 litrov so zdvihnutými operadlami zadných sedadiel). Na ovládanie navigácie a informačno-zábavného systému je k dispozícii 10,1-palcový dotykový displej.

Výroba u zmluvného partnera Valmet Automotive sa má začať túto jeseň, ale cenovka je iracionálna. V roku 2019 uvádzala spoločnosť Lightyear model One s prísľubom ceny 149 000 €. Cena Lightyear 0 sa však vyšplhala na 250 000 €. Svoju rolu tu zohráva aj exkluzivita, keďže z prvého sériovo vyrábaného solárneho elektromobilu poputuje na trh len 946 kusov.

Zdroj | Lightyear

Lightyear však očakáva, že dopyt porastie a pripravuje svoj „ľudový“ solárny elektromobil s predbežným názvom Lightyear Two, ktorý by sa mal objaviť už koncom roka 2024, alebo začiatkom roka 2025. S cenou od 30 000 € bude určený pre masový trh.

Zdroj