Ak si chcete kúpiť nové luxusné SUV a chcete sa odlíšiť, máme pre vás tip. Vstup Jaguaru do segmentu SUV sa vydaril, F-PACE má všetko, čo by ste od moderného SUV čakali. Štýl, kvalitu, jazdné vlastnosti, technológie i vychytávky, aké tu ešte neboli.
Dočkali sme sa. Aj Jaguar má svoje SUV. Pôsobí mohutne najmä vďaka typickej neprehliadnuteľnej mriežke chladiča, ale zároveň športovo vďaka dynamickým krivkám v zadnej časti a štíhlym svetlám á la F-TYPE.
Dizajn novinky je ukážkový a F-PACE si nepomýlite so žiadnym iným SUV na našich cestách. Výrobca sa chváli aj súčiniteľom odporu vzduchu na úrovni 0,34, čo je vynikajúci parameter. Predné LED svetlá grafikou síce neprekvapili, ale k F-PACE sa hodia. Najviac oceníte ich svietivosť v noci.
Pohľadný je aj interiér. Ihneď si všimnete kožené čalúnenie vrchnej časti palubnej dosky, ktoré v testovanej verzii zvýrazňuje viditeľné prešívanie červenou niťou. Celkovo vás interiér obklopí, stredový tunel však mohol byť užší.
Z toho, ako F-PACE pôsobí zvonku mohutne, by ste čakali priestrannejší interiér, ale i batožinový priestor. Nepoteší najmä priestor na zadných sedadlách. Testovanej R-Sport verzii však mimoriadne svedčí červené kožené čalúnenie časti sedadiel či použitie červenej farby aj na madlách dverí. Jedným slovom luxus.
Páčiť sa vám bude volič 8-stupňovej automatickej prevodovky, ktorý si pamätám z Range Rover Evoque. Po naštartovaní sa totiž kruhový volič efektne vysunie a jeho otáčanie je geniálne presné.
Naopak neprakticky vyriešili tvorcovia tlačidlá pre zmenu jazdného režimu, ktorý meníte funkčnými šípkami vedľa „akože veľkého tlačidla“ s ikonami jazdných režimov.
Klavírny lak mi v F-PACE vôbec nevadí, je použitý decentne a napríklad zobrazenie teploty klimatizácie pôsobí veľmi efektne.
Jaguar použil aj poslednú generáciu svojho multimediálneho systému, ktorý v testovanej vyššej verzii InControl Touch Pro ponúka aj 12,3-palcový displej namiesto analógového prístrojového panela. Displej je pritom väčší, ako hlavný displej v strede palubnej dosky, ten má 10,2-palcov a je dotykový.
Použitie oboch veľkých displejov prezrádza, že F-PACE patrí medzi najmodernejšie automobily súčasnosti. A čo mňa osobne teší, nielen grafikou, ale i ovládaním a možnosťami systém InControl Touch Pro prekvapil.
Začnem tým zaujímavejším displejom, ktorý vidíte pred sebou. Ten plne ovládate pomocou 5-smerového tlačidla v ľavej časti volantu. Grafika prístrojového panela sa mení podľa jazdného režimu, pri Dynamickom je v strede najväčší otáčkomer, zatiaľ čo rýchlomer sa presunie do pravej časti displeja.
Prekvapilo ma, ako sa tvorcovia vyhrali s detailmi grafiky a zobrazenia informácií, napríklad pri otáčkomere a rýchlomere aktuálne svietia len najbližšie hodnoty okolo graficky znázornenej ručičky ukazovateľov. Ostatné čísla sú stmavené. Meniť si môžete aj tzv. témy displeja.
Nastavenia displeja sú bohaté, napriek tomu si naraz nezobrazíte údaje o aktuálne prejdenej vzdialenosti (v km), priemernej a aktuálnej spotrebe. Jednoducho v modernom prostredí je stále zastaralý spôsob zobrazenia informácií palubného počítača.
Naopak, takú navigáciu si môžete zobraziť na celú plochu 12,3-palcového displeja, a to už je iná pecka. Navyše systém je tak dokonalý, že na veľkom displeji prístrojového panela vám nezobrazuje v okolí trasy zbytočné informácie, ako vidíte počas navigácie na displeji samotného navigačného systému.
A keďže si môžete priplatiť aj za HUD (Head-Up) displej, tak vlastne môžete navigačné pokyny prijímať až na trojici obrazoviek. Tá tretia je samozrejme projekčná, našťastie Jaguar použil laserovú projekciu na čelné sklo a nesiahol po nepraktickom výsuvnom sklíčku.
Head-Up displej je farebný a môžete si tu nechať zobraziť okrem navigácie aj údaje z tempomatu, rozpoznávanie dopravných značiek, rýchlosť či zaradený prevodový stupeň.
Nebude vám tak svietiť obmedzenie rýchlosti, ktoré už dávno skončilo, ako tomu býva u väčšiny konkurencie.
Hlavný multimediálny displej poteší možnosťou pridať si na tzv. MY HOME obrazovku aj vlastné widgety aplikácií a funkcií. Vidieť inšpiráciu v operačnom systéme Android, na ktorý je väčšina používateľov smartfónov zvyknutá.
Celkovo je menu prehľadné, odozvy na dotyk výborné (poslal by som inžinierov z Fordu, aby sa inšpirovali) a potešia vás aj také podrobnosti, ako je detailné sledovanie spotreby – Eco data, stopky či meranie G.
Najdôležitejšie funkcie menu máte vždy v spodnej časti obrazovky. Osobne ma prekvapil režim Obslužný personál, ktorý využijete v zahraničí, keď si dáte auto zaparkovať hotelovou službou. Jednoducho váš systém bude pre cudzieho šoféra zablokovaný pomocou PIN kódu.
Priplatiť si môžete aj za systém InControl Connect, kde F-PACE umožní využívať SIM kartu a aplikáciu pre smartfóny Remote Premium. V testovanej verzii táto výbava chýbala.
Jaguar F-PACE má aj ďalšiu zaujímavú vychytávku, tzv. funkciu Activity Key. Môžete si totiž priplatiť za gumený náramok, s ktorým môžete zabudnúť na kľúče.
Funguje to tak, že ak idete napríklad plávať či behať a štandardný kľúč by vám zbytočne prekážal, zoberiete si len náramok a ním zamknete a odomknete auto v zadnej časti kufra. Váš bežný kľúč môže zostať vo vnútri, Activity Key ho totiž deaktivuje. Výhodou je, že náramok je vodeodolný. Praktické, nemyslíte?
Ak vás zaujímajú jazdné vlastnosti, tak vás poteším. F-PACE je výborne odhlučnený a na ceste sedí ako pribitý. Testovaná motorizácia však ponúkala 4-valcový dvojliter diesel s výkonom 180 koní a pohon všetkých kolies.
S ňou bol F-PACE akýsi lenivý, pričom ani 8-stupňová automatická prevodovka neradila tak plynule, ako by som si predstavoval. Odporúčam siahnuť po výkonnejšom trojlitri. Priemerná reálna spotreba na úrovni 7,5 l/100 km je však vynikajúca.
Jaguar F-PACE nesklamal. Očakávania, že dostanete výnimočné, kvalitne spracované SUV s prémiovými prvkami naplní, navyše prekvapí niektorými modernými riešeniami, ako je napríklad funkcia Activity Key. Cena však nie je najnižšia, za testovaný model by ste zaplatili 69 462 €. Jaguar F-PACE si od nás vyslúžil ocenenie TIP REDAKCIE.