Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

S IONIQ 5 do ZV s vybitou batériou? Ako veľmi sme sa zdržali?

S IONIQ 5 do ZV s vybitou batériou? Ako veľmi sme sa zdržali?
Tomáš Kuník
S IONIQ 5 do ZV s vybitou batériou? Ako veľmi sme sa zdržali?

Počas týždňového testu Hyundai IONIQ 5 som chcel auto vyskúšať aj na južnej trase rýchlostnej cesty. Približne 300 kilometrov dlhý úsek z Trnavy do Zvolena a naspäť by pre IONIQ 5 nebol žiadnou výzvou, a tak som sa rozhodol vyraziť s veľmi slabo nabitou batériou.

Určite nejde o dobrý nápad a rád by som zdôraznil, že toto doma neskúšajte. V princípe by to síce nemal byť problém so žiadnym elektromobilom, no s ohľadom na šetrenie času je určite lepšie vyrážať na dlhšie trasy s čo najviac nabitou batériou. Skrátka, môže sa zdať, že v tomto teste som išiel hlavou proti múru, no malo to zmysel. Týmto spôsobom som chcel otestovať rýchlosť nabíjania IONIQ 5.

Hyundai sa totiž chváli výkonom nabíjania až 225 kW. Vďaka tomu sa z 10 na 80 percent dokáže nabiť len za 18 minút. To je skutočne veľmi dobré a práve toto by mohol byť zlomový bod pre tých, ktorí sú k elektromobilom stále skeptickí. Súčasné elektromobily zvládnu nabiť totožný rozsah percent za približne 30 minút, čo taktiež nie je zlé, no dostať sa dokonca pod 20 minút môže byť pre mnohých moment, kedy sa nad alternatívou zamyslia.

Pozrite si

Hyundai IONIQ 5 – takmer dokonalý príklad moderného elektromobilu

Nabíjanie som bližšie rozobral v plnohodnotnom teste, kde sa mi podarilo dosiahnuť takmer maximálny výkon. Na ceste z Trnavy do Zvolena sú k dispozícii dve odpočívadlá s rýchlymi nabíjacími stanicami. Bližšie k Trnave, kúsok za Nitrou, sa nachádzajú Beladice. Druhé odpočívadlo je pár kilometrov pred Zvolenom. Na oboch odpočívadlách má nabíjačky ZSE Drive, pričom v Beladiciach je k dispozícii výkon 175 kW a v Budči plných 350 kW.

V Trnave nie je žiadna nabíjačka s výkonom nad 100 kW, takže som nechcel strácať čas zbytočne zdĺhavým nabíjaním na pomalšej nabíjačke. V batérii som mal 27 percent a vyrazil som do 64 kilometrov vzdialených Beladíc. Síce bolo vonku 13 stupňov, ale svietilo slnko, takže tepelné čerpadlo takmer vôbec nebežalo. Rýchlosť 130 km/h si po pár desiatkach kilometrov začala brať svoju daň, no stále som dúfal, že by to auto mohlo zvládnuť.

Rýchlostná cesta je najmä v okolí Nitry dosť kopcovitá, čo sa ešte viac prejavovalo na spotrebe. Práve z tohto dôvodu som to už nechcel riskovať ani s nižšou rýchlosťou a odbočil som do Nitry k 50 kW nabíjačke. Už tu sa teda začala cestu predlžovať a na vine bol môj príliš veľký optimizmus. Stačilo, ak by som pár percent dobil ešte v Trnave a nemusel som sa zdržať zachádzaním do Nitry. Auto som pripájal k nabíjačke s 9 percentami a strávil som tu 10 minút.

Za tento čas som dobil 8,3 kWh, respektíve 11 percent. Do Beladíc som teda odchádzal s 20 percentami a istotou, že bez problémov prídem. O pár minút neskôr som bol nabíjačke ZSE Drive s 11 percentami. Cesta z Trnavy do Beladíc má trvať do 40 minút, no ja som prišiel o celú pol hodinu neskôr. Bolo to však iba mojou vinou a zlým rozhodnutím pred štartom. Teraz bolo kľúčové nabíjanie, ktoré bolo našťastie ukážkové!

ioniq 5

Po pripojení auta k nabíjačke sa výkon vyšplhal do jednej minúty na maximálnych 175 kW a na tejto hodnote sa držal celých 12 minút, teda do dosiahnutia 60 percent. Následne sa výkon postupne prepadol na 121 kW, kde však bol iba pár sekúnd a následne opäť vyskočil nad 150 kW. Tam sa síce tiež neudržal dlho, no prepad bol iba na 143 kW pri 70 percentách, čo je stále výborné. Po 18 minútach som mal v batérii 75 percent, no kvôli prepadu výkonu trvalo nabiť ďalších 5 percent necelé 2 minúty.

Celé nabíjanie teda trvalo skoro 20 minút, čo je skvelý výkon. Zároveň takto vidíme, koľko minút stratíte nabíjaním na 175 kW stojane bez možnosti využitia plného nabíjacieho výkonu 225 kW. Rozdiel medzi 175 kW a 350 kW stojanom je teda presne dve minúty. Každopádne, skvelý výkon a po krátkej zastávke som mohol vyraziť rovno do Zvolena. Samozrejme po diaľnici s rýchlosťou 130 km/h na tempomate.

Priemerná spotreba z Beladíc až do centra Zvolena bola rovných 28 kWh / 100 km. V batérii mi zostávalo 48 percent a mne bolo jasné, že ďalšiemu nabíjaniu sa nevyhnem. Riskovať a ísť opäť na doraz sa mi už nechcelo, preto som sa pri ceste späť radšej zastavil ešte na odpočívadle Budča. K nabíjačke som auto pripájal so 46 percentami a do minúty bol výkon na parádnych 185 kW.

Tento výkon si ale batéria ani nedokázala poriadne vychutnať a manažment batérie ho veľmi rýchlo zrazil na 140 kW. V tej chvíli som nabíjal 90 sekúnd a v batérii bolo už 50 percent. Po 4 minútach sa výkon prepadol na 120 kW a v batérii bolo 56 percent. Po ďalších troch minútach som nabíjanie vypínal so stavom 63 percent. Za sedem minút som dobil 17 percent, čiže 15,7 kWh a pokračoval som už priamo do Trnavy.

Naspäť do Trnavy som sa dostal po ničím nerušenej ceste so 14 percentami, príjemnou spotrebou 25,3 kWh / 100 km a priemernou rýchlosťou 125 km/h. Nebiť zlého rozhodnutia pred samotnou cestou, celkové zdržanie spojené s nabíjaním by bolo iba 33 minút! To je veľmi dobrý výsledok, vzhľadom na fakt, že by som vyrážal s batériou nabitou na približne tretinu celkovej kapacity. Nakoľko ale bola nutná odbočka do Nitry, celá cesta sa pretiahla o hodinu.

Tou dobrou správou je, že som sa mohol plne spoľahnúť na nabíjací výkon, ktorý Hyundai IONIQ 5 ponúka. Aj keď nabíjacie stanice v Beladiciach nedokázali poskytnúť dostatok výkonu, ide o zanedbateľnú stratu. Ako som uvádzal na začiatku, tento test prebiehal ešte počas jesene, keď boli teploty pomerne vysoko nad nulou. Ak by sme ho absolvovali v zime so studenou batériou, pravdepodobne by dopadol celkom inak.

Pozrite si

Hyundai IONIQ 5 – Elektromobil, ktorý vám „usmaží“ aj hranolky?!

Nedávno sme vydali video test IONIQ 5, ktorý sme už natáčali v chladnejšom období, kedy sa teploty pohybovali tesne nad nulou. Už počas neho sme narazili na podchladenú batériu a výrazne nižšie výkony nabíjania. Práve z tohto dôvodu pred dlhou cestou v zime určite odporúčame vyrážať čo najviac nabití. Aby sme vám mohli priniesť ešte podrobnejšie informácie o tom, ako sa IONIQ 5 správa v chladnom období a ako využiť nabíjací výkon na maximum, chystáme sa aj na jeho zimný test.

Ak vás IONIQ 5 zaujíma, určite si pozrite aj náš videotest od kolegu Romana.