- #E-mobilita
- 4 min.
- 10.1.2023
Hybrid, ktorý má šancu. Horizon Aircraft spustil letové testy Cavorite X5
Lietajúce prostriedky s vertikálnym štartom a pristátím (VTOL) majú s čisto elektrickým pohonom obmedzený dolet, aj výkon, kvôli obmedzenej zásobe energie v batériách. Preto niektorí výrobcovia veria skôr vodíku a palivovým článkom. To je síce možná, ale tiež nie jednoduchá cesta. Východiskom, minimálne v prechodnom období, budú pravdepodobne hybridné pohony.
Kombinácia elektrického a spaľovacieho motora dáva zmysel. Takéto VTOL lietadlá by mohli v meste štartovať a pristávať v tichšom, čistom, elektrickom režime, a na trase by mohli zapojiť klasický spaľovací motor poháňaný benzínom, čo by výrazne predĺžilo dolet. S takýmto konceptom pracuje viacero firiem a jednou z tých, čo pristúpili k letovým testom takéhoto stroja je aj kanadská spoločnosť Horizon Aircraft so svojím hybridným eVTOL Cavorite X5.
Cavorite X5 je aerotaxi so zaujímavým dizajnom. Je schopný roztvoriť kryty krídel, čím odhalí vrtule vertikálneho vztlaku, alebo ich zatvoriť pre vysokorýchlostný let na dlhé vzdialenosti. Horizon Aircraft teraz začal letové testovanie prototypu stroja, ktorý bude (vo finálnej verzii) schopný odviezť pilota a štvoricu pasažierov až na vzdialenosť 500 km. Ide teda o dolet výrazne presahujúci mestské a prímestské dimenzie.
Desať zdvíhacích rotorov Cavorite X5 má pomerne malý priemer, takže sa rýchlo otáčajú pri vznášaní. Stroj, podobne ako Lilium jet , pôsobí ako efektívne hybridné elektrické lietadlo. Testy so zmenšeným prototypom stroja v mierke 1:2 skutočnej veľkosti však majú mierny sklz.
Pôvodne mali byť kompletne ukončené ešte v decembri minulého roku. V tejto fáze ale spoločnosť oznámila, že počiatočné testy upútaného vznášania sa sú dokončené a Cavorite X5 čoskoro začne testovať aerodynamicky náročný prechod medzi režimom vznášania sa a letu v klimatickom veternom tuneli ACE neďaleko Toronta.
Brandon Robinson z Horizon Aircraft s prototypom Cavorite X5 eVTOL v mierke 50 %
Testovaný prototyp je síce zmenšeným strojom, ale nie je to žiadny miniatúrny model. Rozpätie krídel dosahuje 6,7 metra, dĺžka vyše 4,6 metra a je schopný vyvinúť rýchlosť 282 km/h. Skúšky tak poskytujú cenné dáta pri dokončovaní vývoja finálneho lietadla.
Spoluzakladateľ firmy Horizon Aircraft Brandon Robinson uviedol v tlačovej správe, že lietadlo počas testov vznášania prekonalo očakávania. Bolo extrémne stabilné a schopné plného vznášania sa pri 65% výkone, pričom 20% jeho rotorov bolo zámerne vypnutých, aby sa otestovala redundancia systému.
Úspešné testy sú dôležitou, ale nie konečnou fázou pred uvedením lietajúceho stroja do komerčnej prevádzky. Sériovej výrobe musí predchádzať nielen ukončenie vývoja finálnej verzie, ale aj absolvovanie náročného certifikačného procesu u leteckého regulátora (v tomto prípade FAA). Čosi o tom vie aj slovenský výrobca lietajúceho auta Aeromobil, ktoré má už letové testy dávno za sebou.
Aj preto, ako uvádza magazín New Atlas, Horizon Aircraft uvažuje o preklenutí obdobia certifikačného procesu tým, že ponúkne jednoduchšiu, zrejme jednomiestnu verziu stroja pre súkromné použitie. Tá by mohla byť registrovaná ako experimentálne lietadlo, alebo by mohla byť vyvinutá pre armádne aplikácie.