Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Honda HR-V eHEV - keď máš jazdu "na spotrebu" zapísanú v DNA

Honda HR-V eHEV - keď máš jazdu "na spotrebu" zapísanú v DNA
Stanislav Vinc
Honda HR-V eHEV - keď máš jazdu "na spotrebu" zapísanú v DNA
90 %
Honda má podobne ako každá automobilka svoje špecifické črty, ktoré sa prenášajú z generácie na generáciu, z modelu na model. Pokiaľ však ide o model HR-V, ten sa v každej novej generácii mení na nepoznanie. Tak je to aj v prípade tej najnovšej, ktorá prichádza na trh ako hybrid HR-V e:HEV, ktorý sme si mali možnosť vyskúšať aj v našej redakcii.

Výhody

  • dospelý dizajn
  • skvelé jazdné vlastnosti
  • intuitívny a dômyselný interiér

Nevýhody

  • hlučný spaľovák
  • technologicky konzervatívny

Povedať o dizajne novej generácie, že vďaka nej vozidlo „dospelo“, je slušné klišé, ktorému sa však vo väčšine prípadov nevyhneme. Úprimne povedané, Honda HR-V z môjho pohľadu nepatrila ani zďaleka medzi tie najkrajšie autá na trhu, skôr naopak. Nová generácia to však celé mení. Z dizajnovo nemotornej prvej generácie a tej nevýraznej druhej sa z HR-V treťou generáciou stáva seriózne SUV, za ktorým sa na ulici otočí nejedna hlava.

Pod onú dospelosť sa podpisuje najmä predná maska s horizontálnymi líniami, ktoré dodávajú modelu HR-V istú dávku serióznosti a mohutnosti. Tá sa však s dizajnom zadnej strany zrazu niekam stráca. Z tohto pohľadu na mňa HR-V pôsobí ako milý mestský crossover, čo vlastne nie je až tak ďaleko od pravdy.

Pod kapotou Hondy HR-V eHEV sme mali 1,5-litrový štvorvalec DOHC i-VTEC s výkonom 79 kW (109 koní), ktorý dopĺňa dvojica elektromotorov zvyšujúca celkový výkon ústrojenstva na 96 kW (131 koní) s krútiacim momentom 253 Nm. Honda sa pri tomto pohone pýši svojimi skúsenosťami s hybridným pohonom, ktorý vyvinula pre šampionát Formuly 1. Skôr ako do brutálneho zrýchlenia sa však tieto skúsenosti podpísali skôr pod šetrnosť a ekológiu. HR-V sa na stovku vyšplhá za 10,7 sekundy.

Len málokedy sa v praxi stáva, že papierová spotreba má tak blízko k tej reálnej. V tomto prípade v špecifikáciách nájdete priemernú spotrebu 5,4 l/100 km (WLTP). Naše skúsenosti? Priemerná spotreba sa pri kombinovanej jazde mesto-obchvat-diaľnica zastavil na 5,6 l/100 km.

To, či bude počas jazdy použitý čisto elektrický, spaľovací alebo hybridný pohon, rozhoduje samotné auto. Pri rozbehu a pomalších rýchlostiach auto poháňajú prevažne elektromotory, pri konštantnej jazde (napr. na diaľnici) spaľovák, ktorému v prípade potreby pri pripájaní sa či predbiehaní dopomôže elektrina.

Pozrite si

Renault Twizy: vzbudzuje viac pozornosti ako Rolls-Royce či Ferrari

V spojitosti s faktom, že ide o čistý hybrid bez možnosti nabíjania vlastne sedíte v aute, ktoré ponúka výborné jazdné vlastnosti a skvelú spotrebu bez toho, aby ste sa o čokoľvek súvisiace s pohonom (mimo tankovania) vlastne museli starať.

Pokiaľ však čakáte, že si s Hondou HR-V eHEV užijete tichú elektrickú jazdu a spaľovák začujete iba v krajnom prípade, musím vás sklamať. Stačí prudšie stlačiť plyn či vyraziť na diaľnicu, resp. obchvat a prítomný spaľovací motor vám dá o sebe okamžite vedieť, bez servítky, až nepekne hlučne.

Nie je hybrid ako hybrid a Honda v tomto prípade HR-V eHEV vybavila motorom, ktorý svoj plný potenciál potrebný pre výrobu elektriny pre malú batériu a elektromotor dosahuje až vo vysokých otáčkach, ktoré nie sú pre vodiča ani posádku baladou pre uši. Ak ste už mali nejakú tú česť s hybridom či elektromobilom, nové HR-V vás v tomto smere skrátka sklame.

V interiéri si Honda HR-V eHEV ide svojim vlastným unikátnym štýlom a to som si na nej počas testovacieho týždňa obľúbil najviac. V prvom rade musím povedať, že ide o auto, na ktorého kompletné ovládanie a manévrovanie s ním som si zvykol v rekordne rýchlom čase. Po stránke šoférovania za to môže výborný výhľad a príjemné rozmery, v ostatnom prípade zas prekvapivo intuitívne ovládanie všetkých funkcií, ktorých má v interiéri ďaleko viac, ako to na prvý pohľad vyzerá.

Kým väčšina automobiliek v súčasnosti presúva drvivú väčšinu ovládania na priestranné, duálne či zahnuté duálne obrazovky, Honda sa drží rozumne pri zemi a všetko podstatné vám umožní ovládať aj hmatovo – tlačidlami či kolieskami umiestnenými presne na tých miestach, kde by ste ich očakávali.

Pozrite si

Aký je rozdiel medzi odolnosťou voči vode a vodotesnosťou?

To platí nielen pre panel ovládania klimatizácie, ktorého počet tlačidiel sa zhoduje s počtom funkcií, ale aj infotainment systéme nad tým, kde nájdete fyzické tlačidlá aj pre návrat späť, na domovskú obrazovku či prepínanie piesní. Počas jazdy tak nemusíte spúšťať zrak z vozovky a spolujazdec sa zas nemusí márne snažiť trafiť virtuálne tlačidlá na nerovnej vozovke. Paráda.

Hlavný displej v strede interiéru navyše poteší matným povrchom, na ktorom po dotykoch nezostávajú šmuhy a odtlačky, ako aj rýchlymi reakciami, čo nebýva v automobilovom svete zvykom. Čomu však nerozumiem, je jeho otočenie k sedadlu spolujazdca. Argument, že infotainment systém by mal ovládať primárne spolujazdec, mi nepríde najšťastnejší…

Ako vidíte na fotografii vyššie, Honda podporuje aj Apple CarPlay a to rovno bezdrôtovo šírený. Pochváliť ale musím aj bezdrôtovú nabíjačku v centrálnej konzole, ktorá na rozdiel od mnohých iných fungovala stopercentne a poradila si nielen s prudkými zákrutami, ale aj vystupujúcimi fotoaparátmi na mojom smartfóne, ktoré mnohé Qi nabíjačky uvedú do pomykova.

Príjemné je aj ovládanie na volante, kde ľavá strana patrí ovládaniu multimediálneho systému a tá pravá už tradične tempomatu, ktorý je v tomto prípade doplnený o pokročilý systém podpory riadenia zvaný Honda SENSING.

Spomínaným množstvom fyzických tlačidiel Honda HR-V eHEV vyvoláva mierny „old-schoolový“ dojem, no po technologickej stránke jej nechýba nič, čo by ste od moderného auta očakávali. Súčasťou systému Honda SENSING je celé spektrum asistentov od systému pre udržiavanie vozidla v jazdom pruhu cez systém rozpoznávania dopravných značiek s inteligentným obmedzovačom rýchlosti až po asistenta pre pomalú jazdu v kolóne.

Za zmienku stojí aj zaujímavo riešený prístrojový panel, ktorý je digitálny len z polovice, hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá. Pravá strana panelu slúži iba ako tachometer, kým tú ľavú tvorí 7-palcový LCD displej dedikovaný dodatočným informáciám o jazde, navigácii, multimédiám a pod.

Oproti konkurencii pôsobí tento polo-digitálny prístrojový panel trošku chudobne, no po stránke toho, čo reálne počas jazdy potrebujete mať na očiach, vám tu nič chýbať nebude.

Zvyšok interiéru a batožinový priestor nezvyknú patriť medzi naše hlavné oblasti záujmu, no tu stojí za to urobiť výnimku. Hoci Honda HR-V eHEV základným batožinovým priestorom s objemom 319 litrov vo verzii Advance príliš nevynikne, za pozornosť stojí obratnosť jej zadných sedadiel.

Zadné sedadlá dokážu ísť po sklopení až do roviny, čím si môžete celkový objem batožinového priestoru pri rátaní priestoru až po strechu zvýšiť až na 1 289 litrov. Na tomto by však ešte stále nebolo nič výnimočné.

Zadné sedadlá totiž môžete jednoducho vyklopiť dohora a za oboma prednými sedadlami tak získať obrovskú rovnú plochu praktickú napr. pri prenášaní vysokých predmetov, ktoré sa vám na výšku nezmestia do kufra či drahocenných vecí, ktoré nechcete, aby slobodne putovali po priestore batožinového priestoru.

Honda HR-V eHEV ma okrem toho potešila aj ďalšími šikovnými vychytávkami v interiéri, ako je napr. špeciálne vrecko za prednými sedadlami určené špeciálne na smartfóny, ako aj odnímateľnou a jednoduchlo zložiteľnou clonou v kufri.

Honda HR-V eHEV je určená pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne a komfortne primárne po meste a okresných cestách. Hneď po dizajne si človeka dokáže získať skvelými jazdnými vlastnosťami, obratnosťou a intuitívnym interiérom, v ktorom sa ukrýva množstvo šikovných riešení. Nie je bez chýb, no cenou začínajúcou pod hranicou 30-tisíc eur a pomerne bohatou základnou výbavou sa určite radí medzi modely, ktoré stoja vyššie popísaným vodičom za zváženie.