Operačný systém Android je tu s nami už od roku 2007. Odvtedy prešiel významných a výrazným vývojom. Jednou vecou však za iOS naďalej zaostáva – bezpečnosť. Síce je na skvelej úrovni, ale Google má stále potrebu nás špehovať.
Apple v roku 2020 v systéme iOS poskytol funkciu prihlásenia na sledovanie. Odvtedy spoločnosť Google sa pokúša uviesť na trh svoje vlastné riešenie pre Android a Chrome. A je skutočne tu – Privacy Sandbox.
Aj keď to znie dobre, ide len o nový systém sledovania pre Android a Chrome. Keď to bude spustené, až potom Google hovorí, že začne blokovať existujúce metódy sledovania, ako sú súbory cookie tretích strán.
Privacy Sandbox prichádza na Android v beta verzii. Postupne sa bude zavádzať do malého percenta zariadení so systémom Android 13 a zoznam podporovaných zariadení sa bude postupne rozširovať. Ak by aj vaše zariadenie bolo podporované, dostanete o tom notifikáciu priamo v systéme.
Tento systém v prehliadači Chrome a Android sleduje používateľov podľa záujmových skupín, teda nie individuálne, čo podľa spoločnosti Google predstavuje zlepšenie ochrany osobných údajov. Android si vytvorí váš reklamný profil a používateľské rozhranie vám umožní blokovať záujmy, ktorých reklamy nechcete vidieť.
Nejde o žiadnu veľkú zmenu, pretože v operačnom systéme Android už existujú rozhrania API na reklamu a zacielenie. Pridanie systému sledovania Privacy Sandbox do prehliadača Chrome je oveľa väčšou zmenou, pretože je to prvýkrát, čo bol reklamný systém zabudovaný priamo do prehliadača Google.
Google má asi 80 % svojich príjmov z reklamy, takže vynútenie reklám do prehliadača Chrome a operačného systému Android nie je teda ničím výnimočným alebo nečakaným. Spoločnosť Google vlani uviedla, že plánuje podporovať existujúce funkcie reklamnej platformy najmenej dva roky a má v úmysle poskytnúť upozornenie na akékoľvek budúce zmeny. Z toho vypláva, že Google neplánuje reagovať na zníženie sledovania systému iOS aspoň do roku 2024.