- #Smartfóny
- 4 min.
- 20.1.2023
Globálny predaj smartfónov sa v 4. štvrťroku prepadol, výnimkou je Apple
Posledný štvrťrok 2022 nebol pre výrobcov smartfónov príliš veselým obdobím, skôr naopak. Podľa údajov analytickej spoločnosti Canalys globálne dodávky smartfónov klesli v roku 2022 medziročne o 11 % na menej ako 1,2 miliardy kusov, pričom tržby v poslednom štvrťroku znamenali „najhorší štvrtý kvartál za desaťročie“. Odhady predaja smartfónov za 4.Q/2022 od spoločnosti Canalys naznačujú, že dodávky medziročne klesli o 17 % na približne 300 miliónov zariadení.
Nie všetci veľkí výrobcovia však v závere roku smutne vešali hlavy. Apple sa v 4. štvrťroku vrátil na prvé miesto v rebríčku dodávateľov smartfónov a dosiahol svoj najvyšší štvrťročný trhový podiel v histórii na úrovni 25 %. Samsung, ktorý bol v súhrne za celý rok 2022 svetovou jednotkou, skončil v 4. štvrťroku s 20% podielom na trhu druhý. Xiaomi si udržalo tretie miesto aj napriek tomu, že jeho podiel v 4. štvrťroku klesol na 11 % a prvú päťku uzatvárajú značky OPPO a vivo s podielmi 10% a 8% trhu.
Trochu iná je situácia pri pohľade na celý rok 2022. Zdá sa, že trh sa pomaly konsoliduje, keď svoje trhové podiely oproti roku 2021 zvýšili len dvaja najväčší výrobcovia, obaja zhodne o 2 percentuálne body. Svoj kus koláča rozšírili práve na úkor straty podielov Xiaomi, OPPO a vivo.
Jednotkou bol v roku 2022 Samsung, ako sme už spomínali, ktorý medziročne zvýšil svoj podiel z 20% na 22%, dvojkou bol Apple s rastom trhového podielu zo 17% na 19%. Xiaomi malo v roku 2022 podiel 13%, čo je pokles zo 14% v roku 2021. O 2 p.b. sa znížil podiel štvrtého OPPO z 11% v roku 2021 na 9% v roku 2022 a o 1 p.b. z 10% na 9% klesol aj trhový podiel vivo, ktorý bol globálnou päťkou. Súhrnný podiel ostatných výrobcov sa nezmenil a ostal na úrovni 28%.
Podiel predaja piatich najsilnejších značiek smartfónov za obdobie 1.Q 2020 až 4.Q 2022
Ani vyhliadky na tento rok nevyzerajú príliš optimisticky. „Očakáva sa, že výrobcovia budú k roku 2023 pristupovať opatrne, uprednostňovať ziskovosť a chrániť podiel na trhu“, poznamenal analytik výskumu Canalys Le Xuan Chiew. Spoločnosť predpovedala na tento rok plochý až marginálny rast trhu smartfónov v dôsledku zložitých makroekonomických podmienok.
„Aj keď sa inflačné tlaky postupne zmiernia, vplyvy zvyšovania úrokových sadzieb, ekonomického spomalenia a čoraz ťažšieho trhu práce obmedzia potenciál trhu,“ dodal Chiew. To nepriaznivo ovplyvní nasýtené trhy s prevažujúcim dopytom po smartfónoch strednej až vyššej kategórie, ako je západná Európa a Severná Amerika. Hoci opätovné otvorenie Číny zlepší dôveru domácich spotrebiteľov a podnikateľov, vládne stimuly sa pravdepodobne prejavia až za šesť až deväť mesiacov.
Napriek tomu je pravdepodobné, že niektoré regióny budú v druhej polovici roku 2023 rásť, čo prispeje k oživeniu trhu. Prispejú k tomu najmä krajiny v juhovýchodnej Ázii, kde sa očakáva hospodárske oživenie a obnovenie cestovného ruchu v Číne taktiež pomôže podporiť obchodné aktivity.