Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.
  • #Auto
  • 5 min.
  • 22.11.2016

Ford nám ukázal inovácie, ktoré nie sú len o autách (2. časť)

Ford nám ukázal inovácie, ktoré nie sú len o autách (2. časť)
Roman Calík
Ford nám ukázal inovácie, ktoré nie sú len o autách (2. časť)

V predchádzajúcej časti našej reportáže z nemeckého Aachenu sme vám prezradili, aké asistenčné a bezpečnostné systémy chystá Ford v najbližších dvoch rokoch. Videli sme však oveľa viac.

Náš pobyt v nemeckom Aachene, kde má Ford svoje výskumné a inovačné centrum – Ford Research and Innovation Center, bol plný zaujímavých noviniek. Ford nám napríklad prezradil, že už v budúcom roku spustí do prevádzky najmodernejšie testovacie centrum pre automobily v Európe. Buduje ho v nemeckom Kolíne a oproti starším testovacím centrám prinesie hneď niekoľko výnimočností.

Zdroj | Ford

Testovať sa tu budú nové automobily napríklad na odolnosť materiálov pri teplote od -40º do +55º. Nebude chýbať ani špeciálna komora simulujúca suché prostredie s vlhkosťou vzduchu 10% či vlhkosťou dažďového pralesa 95%. Automobily si vyskúšajú aj to, ako zvládnu nadmorskú výšku 5 200 metrov, ale aj veterný tunel o sile hurikánu – kde vietor dosiahne rýchlosť 250 km/h.

Pozrite si

Vyskúšali sme novú generáciu asistenčných systémov Ford

Dokonca sa autá prikryjú umelým snehom s výškou približne 10 cm s cieľom sledovať, čo sa stane, keď otvoríte dvere (koľko snehu padne do vnútra…). Sami tvorcovia sa na nové testovacie centrum mimoriadne tešia, jeho výstavba začala ešte v roku 2014.

Ford nám však odhalil aj to, ako sa tvorí kamufláž na nových modeloch automobilov. Rozprávali sme sa s tvorcom poslednej verzie kamufláží, ktorých cieľom je dokonale ukryť krivky nových áut.

Skutočne to funguje, vyskúšali sme si ukážkový model nafotiť z rôznych uhlov a keď sa snažíte na základe takýchto fotografií odhadnúť skutočné krivky auta, máte problém. 3D efekt čiernobielej kamufláže dokonale ukrýva krivky, navyše aj pod touto fóliou môžu byť maskovacie časti, ktoré vás dokonale dezorientujú.

A samozrejme aj Ford používa virtuálnu realitu pre simuláciu rôznych prostredí. V praxi sme si mohli vyskúšať, ako auto odoláva vetru,sneženiu alebo dažďu vďaka okuliarom HTC Vive.

Carr-E

Videli a vyskúšali sme si však aj inovácie, ktoré priamo nesúvisia s automobilmi. Zamestnanci Fordu totiž vytvorili 633 projektov v rámci programu Global Mobility Challenge, s cieľom vytvoriť elektrických pomocníkov pre ľudí. Veľmi zaujímavý je projekt Carr-E, ktorý nemá ďaleko od reálneho uvedenia na trh.

Je to kruhový robotický pomocník pripomínajúci robotický vysávač, ktorý má rozmery kolesa. Predpokladá sa totiž aj jeho umiestnenie v kufri auta, práve tam kde vozíte rezervné koleso. Podľa tvorcov by sa mohol v aute priamo nabíjať. Takýto systém nabíjania je však ešte len vo fáze vývoja.

Carr-E sme si však reálne mohli vyskúšať. Jazdí sa na ňom podobne ako na seegwayi či hoverboarde, jednoducho smer jazdy udávate nohami. Páčil sa nám dizajn prototypu, pretože vychádzal z prvkov súčasných automobilov Ford.

Nechýba mu tak typická predná maska, ale ani svetlá, ktoré reálne svietia. Carr-E má dvojicu hlavných kolies plus dve ďalšie pomocné kolesá a jeho ovládanie je skutočne jednoduché. Nechýba mu pútko na nosenie v rukách a dokonca má aj reproduktor či možnosť trúbenia.

Carr-E unesie až 120 kg človeka a dokáže ísť maximálnou rýchlosťou 18 km/h. Dojazd pri plne nabitej batérii by mal byť okolo 22 kilometrov. Výhodou je aj ovládanie pomocou aplikácie v smartfóne, čo sa hodí, ak chcete Carr-E využiť napríklad ako „nákupný košík“, či na prevoz ťažších vecí.

Priamo cez aplikáciu môžete ovládať aj svetlá, zatrúbiť a samozrejme v nej vidíte informácie o stave batérie či reálnom dojazde. Úprimne, nám sa projekt tak páčil, že by sme ho veľmi radi videli aj v reálnej prevádzke a v našej redakcii.

Triciti

Zaujímavým projektom, ktorý je už tiež vo vysokom štádiu dokončenia, je vozítko Triciti. Má niekoľko možností využitia a najmä pre kuriérov by sa mohlo stať pravou rukou. Dá sa vyskladať do rôznych polôh, podľa toho, na čo ho chcete práve použiť. Môže slúžiť ako elektrický vozík pre ťažké a rozmerné predmety.

Zároveň si ho môžete zložiť tak, aby ste sa na ňom odviezli, ako na elektrickej trojkolke. Rýchlosť môže Triciti dosiahnuť až 20 km/h a poteší aj dojazd na úrovni 30 km.

eChair

Rozhodne zaujímavým projektom, ktorý sme síce videli len na videách, je eChair. Ford by rád uľahčil mobilitu aj pre ľudí, ktorí sú odkázaní na vozík. Princíp eChair je pritom jednoduchý, elektrický vozík by najmä uľahčil nastupovanie a vystupovanie ľudí z auta.

Stačí totiž prísť k špeciálne upravenému autu, otvoriť si dvere pre šoféra, nastúpiť a vozík sa sám uloží do kufra. Rovnako je to aj pri vystupovaní, stačí si počkať na vozík, ktorý sa sám vyloží a príde k vašim dverám.

Sami sme zvedaví, či sa niektorý z projektov programu Global Mobility Challenge dostane do reálnej prevádzky. Tie, čo sme mali možnosť vidieť a vyskúšať majú určite veľkú šancu uspieť.

Za pozvanie a hradenie nákladov spojených s cestou na Ford Innovation Workshop 2016 ďakujeme spoločnosti Ford a Summit Motor Slovakia.

Zdroj