Reklama
Advertisement
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Eviation Alice – bez hanby z lietania

Eviation Alice – bez hanby z lietania
Zdroj | FlightGlobal
Juraj Procházka
Eviation Alice – bez hanby z lietania
Zdroj | FlightGlobal
Zdroj | FlightGlobal

Keď spoločnosť Eviation v roku 2017 predstavila prototyp svojho elektrického lietadla Alice, vzbudila veľkú pozornosť a vyslúžila si označenie „Tesla lietadiel“. To preto, že jej elektrický stroj bol medzi prvými čisto elektrickými lietadlami, vhodný pre reálne komerčné využitie.

Pozrite si

Elektrické lietadlo Alice – zmení regionálne lety?

Teraz Eviation pokročila ďalej a predstavila produkčnú verziu svojho lietadla Alice. Oproti prototypu má menej bombastické parametre, ale je aj bližšie k realite ponúka zaujímavé možnosti najmä pre regionálne lety.

Zdroj | Eviation

Lietadlo okrem dvojčlennej posádky odvezie deväť pasažierov, ale deklarovaný dolet sa skrátil zo 650 míľ (1046 km) na triezvych 440 námorných míľ (815 km). V praxi by sa tak dalo nasadiť napríklad na linke Bratislava – Košice, alebo Praha – Košice

Na druhej strane v produkčnej verzii Eviation ráta s komerčne dostupnými batériami, takže nejde o žiadne teoretické hodnoty doletu.

Výhodou je, že elektrické lietadlo Alice pre deväť cestujúcich neprodukuje žiadne emisie uhlíka (ani iné „chemtrails“), výrazne znižuje hluk a prevádzkové náklady na letovú hodinu stoja zlomok toho, čo prevádzka lietadiel so spaľovacími motormi.

Zdroj | Electrek

Pri rýchlosti 220 uzlov (407 km/h) poskytne pri krátkych a stredných trasách dostatočný letový komfort. Maximálna letová výška je okolo 9 750 m (32 000 stôp), typická 3 km (10 000 stôp). Alice odvezie náklad čosi vyše 1 tony (2 400 libier).

Pohon zaisťujú dva elektromotory magni650 od spoločnosti magniX s výkonom 2 x 640 kW atypicky umiestnené na chvoste, poháňajúce dve vrtule. Prototyp mal len jednu tlačnú vrtuľu. Pokročilý systém Fly-By-Wire vyrába spoločnosť Honeywell, líder na trhu s takýmito systémami.

(Fly-by-wire je systém autopilota, ktorý nahrádza ručné ovládanie lietadla elektronickým riadením).

Kompaktná batéria s vysokou hustotou energie použitá v Alice je vyrobená z komerčne dostupných batériových článkov a nespolieha sa na neisté chiméry závislé od budúceho vývoja.

Zdroj | Eviation

Vďaka osvedčeným technológiám a dizajnovým prvkom má tento model elektrického lietadla šancu na bezproblémovú sériovú výrobu a nasadenie v reálnej prevádzke.

Izraelská spoločnosť Eviation chce s lietadlom Alice prvýkrát letieť už v priebehu tohto roku. Certifikačný proces však bude nejaký čas trvať, takže Alice sa zrejme nebude objavovať na oblohe skôr ako v roku 2024. Napriek tomu má šancu stať sa jedným z prvých elektrických dopravných lietadiel v komerčnej prevádzke.

Pozrite si

Elon Musk tvrdí, že do 4 rokov môžeme mať elektrické prúdové lietadlá

Ako sa bude dariť zvyšovať energetickú hustotu Li-ion batérií, bude k dispozícii čoraz viac elektrických lietadiel a VTOL strojov s narastujúcim doletom a tým aj využiteľnosťou.

Elon Musk, ktorý odhalil vlastný koncept elektrického lietadla VTOL pod hlavičkou Tesly, tvrdí, že elektrické lietajúce stroje budú životaschopné, keď energetická hustota batérie presiahne 400 Wh / kg. Dnešné elektromobily, vrátane modelov Tesla v súčasnosti napájajú batérie s energetickou hustotou 250 až 300 Wh / kg. Už dnes sú však vyvinuté batérie prekračujúce spomínaných 400 Wh / kg. Od vývoja ku komerčnej dostupnosti však vedie často dlhá a spletitá cesta.