Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Elektromobily zasiahnuté hurikánom Ian trápia hasičov, samovzniecujú sa

Elektromobily zasiahnuté hurikánom Ian trápia hasičov,  samovzniecujú sa
Zdroj | North Collier Fire Rescue District
Stanislav Vinc
Elektromobily zasiahnuté hurikánom Ian trápia hasičov,  samovzniecujú sa
Zdroj | North Collier Fire Rescue District
Zdroj | North Collier Fire Rescue District

Hurikán Ian koncom septembra pomerne silno zasiahol americký štát Florida, kde za sebou zanechal množstvo škôd i strát na životoch. Aj niekoľko dní po jeho skončení záchranné zložky ešte stále pracujú na odstránení jeho dôsledkov, k čomu im však ďalšie starosti navyše pridávajú elektromobily.

Vozidlá odstavené na uliciach zasiahla slaná voda, ktorá dokáže rozpustiť izoláciu a dostať sa tak aj k batériám, kde soľ pôsobí ako rozbuška.

„Keď tie batérie korodujú, začnú horieť. Je to nová výzva, ktorej naši hasiči ešte nečelili. Aspoň nie v tomto merítku.“, uviedol finančný riaditeľ Floridy a štátny hasičský maršal Jimmy Patronis na sociálnej sieti Twitter.

Obsah pokračuje pod reklamou

Hasiči musia elektromobily zalievať „tisíckami galónov vody“ (1 galón = 3,78 l), pričom celý tento proces môže trvať aj niekoľko hodín. Na hasenie elektromobilov musia mať navyše podľa Patronisa špeciálny tréning. Na videu vyššie vidieť, ako hasiči museli na elektromobile Tesla Model X z bezpečnostných dôvodov rozbiť okno a rozpíliť prednú časť kapoty.

Hasičský zbor medzičasom majiteľov elektromobilov požiadal o odtiahnutie svojich vozidiel od väčších štruktúr, teda domov a budov, ktoré by mohli v prípade samovznietenia poškodiť.

Zdroj | North Collier Fire Rescue District

Elektromobily vybavené lítium-iónovými batériami je problém uhasiť z dôvodu tepelnej slučky. Prehriate, resp. horiace články nahrievajú ďalšie susediace články, ktoré sa následne taktiež vznietia. Hasiči preto nehodou poškodené elektromobily a plug-in hybridné modely ponárajú na 24 a viac hodín do tzv. vodného kúpeľa, kde tento proces samovznietenia môže prebehnúť v relatívnom bezpečí pre okolie.

Hasenie elektromobilov komplikuje najmä ťažký prístup hasičov k samotnej batérií. Renault preto v spolupráci s hasičskými zbormi vyvinul špeciálny hasičský prístup, ktorý im umožní zaliať vodou priamo samotnú batériu.

Aj napriek komplikovanosti hasenia elektromobilov Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky USA vo svojej správe z roku 2017 skonštatoval, že „závažnosť požiarov a výbuchov v dôsledku náhodného vznietenia horľavých elektrolytických rozpúšťadiel používaných v lítium-iónových batériových systémoch bude porovnateľná alebo možno o niečo nižšia ako pri benzínových alebo naftových palivách pre vozidlá. Očakáva sa, že celkové dôsledky pre lítium-iónové batérie budú menšie z dôvodu oveľa menšieho množstva uvoľneného horľavého rozpúšťadla a horenia v prípade katastrofickej poruchy.“

Zdroj