Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Elektromobilita si vyžiada stovky nových baní. Nielen na lítium

Elektromobilita si vyžiada stovky nových baní. Nielen na lítium
Zdroj | Salon
Juraj Procházka
Elektromobilita si vyžiada stovky nových baní. Nielen na lítium
Zdroj | Salon
Zdroj | Salon

Väčšina automobiliek považuje prechod na elektromobilitu za neodvratný trend a prispôsobujú tomu svoje portfólio. Predaj batériových elektromobilov, aj hybridov do zásuvky strmo rastie. Hoci je tento rast čiastočne umelo stimulovaný dotáciami a legislatívou – pre elektromobilitu na jednej strane, a proti spaľovacím motorom na strane druhej, na fakte to nič nemení.

Ale nedostatok surovín bude veľkou výzvou, ktorú musí priemysel vyriešiť. Dopyt po surovinách a kovoch používaných na výrobu batérií pre elektromobily, ako je grafit, lítium, kobalt a nikel, ale aj vzácnych zemín pre elektromotory, už prevyšuje ponuku.

Pozrite si

Lacné lítium pri odsoľovaní morskej vody, vodík ako bonus

Obsah pokračuje pod reklamou

Podľa analytikov Benchmarku, pokiaľ sa v najbližších desiatich rokoch nespustí 384 nových baní a spracovateľských fabrík, prechod na elektromobily bude „škrípať“.

Ak chcú automobilky a vlády dosiahnuť budúcnosť s „nulovými emisiami“ v doprave, najneskôr do roku 2035 sa bude musieť vo svete otvoriť najmenej 74 lítiových baní, 62 kobaltových baní, 72 niklových baní, 97 baní na ťažbu prírodného grafitu a 54 závodov na výrobu syntetického grafitu, tvrdia analytici.

Zdroj | Dnn87 – Wikimedia

Spolu to predstavuje 359 baní a závodov, čo je zhruba priemer z odhadovaného intervalu od 336 do 384 požadovaných baní a závodov, vrátane dodávok recyklovaných materiálov. To je zlá správa pre tých, ktorí dúfajú, že recyklácia kovov z vyradených batérií pokryje potreby na výrobu nových.

Nepokryje, a to hneď z dvoch dôvodov. Prvým je rast výroby a druhým je využívanie batérií v rámci takzvaného 2. životného cyklu v úložiskách energie, takže na recykláciu sa dostanú podstatne neskôr.

Na pokrytie dopytu bude preto potrebné vyťažiť omnoho väčšie množstvá surovín ako dnes. V roku 2022 bola celosvetová ponuka lítia na úrovni 747 000 ton, ale analytici tvrdia, že dopyt sa do konca roku 2035 zvýši takmer šesťnásobne na 4,4 milióna ton. Globálne zásoby lítia podľa odhadov spoločnosti Volkswagen pritom dosahujú maximálne 14 miliónov ton.

Nie je jasné, či tento odhad zahŕňa aj netradičné spôsoby ťažby lítia z geotermálnej a morskej vody.

Zdroj | Factorial Energy

Keďže dopyt má na 4,4 milióna ton stúpnuť zhruba za 13 rokov, ťažobný priemysel by sa mohol stihnúť na túto situáciu pripraviť. Lítiovým baniam trvá približne päť rokov, kým sa vybudujú na plnú kapacitu.

Benchmarks uvádza, že obchodu s lítiom počas nasledujúcich desiatich rokov bude dominovať Austrália, ktorá má dnes 13 baní na lítium. Čína však ovláda spracovanie lítia a rafinuje viac ako 75 percent dodávok. Navyše Čína ovláda ťažbu lítia, kobaltu a ďalších kovov v mnohých krajinách, najmä v Afrike a taktiež ťažbu neodýmu pre permanentné magnety do elektromotorov.

Táto čínska dominancia sa javí v súčasnej geopolitickej situácii ako riziková. USA tvrdia, že sa nechcú spoliehať na Čínu, pokiaľ ide o lítium a plánujú rozbehnúť vlastné projekty ťažby a spracovania. Odhaduje sa, že USA by mohli otvoriť dve, alebo tri nové bane na ťažbu lítia. Vzhľadom na obrovský dopyt to však bude len kvapka v mori.

Pozrite si

Nemci chcú ťažiť lítium z geotermálnych vôd pre stámilióny elektromobilov

Situáciu by pomohli vyriešiť technológie ťažby z netradičných zdrojov, napríklad zo spomínaných vôd, ale aj nové typy batérií, ktoré by používali hojnejšie prvky, ako lítium, pričom by dosahovali porovnateľné parametre, ako Li-ion batérie.

Zdroj