Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Elektrické kamióny (nielen Tesla Semi) môžu znamenať problémy

Elektrické kamióny (nielen Tesla Semi) môžu znamenať problémy
Zdroj | Tesla
Juraj Procházka
Elektrické kamióny (nielen Tesla Semi) môžu znamenať problémy
Zdroj | Tesla
Zdroj | Tesla

Elektrické nákladné autá sú už realitou a ich ponuka sa stále rozrastá. Ich výkon ale môže priniesť iný druh problémov, ako osobné elektromobily.

Napríklad elektrický ťahač Tesla Semi má na jedno nabitie prepraviť 40-tonový náklad na vzdialenosť približne 800 km (500 míľ), ale k dispozícii má byť aj verzia s menšou batériou a dojazdom 500 km. Tak sľuboval Elon Musk v roku 2017 pri jeho predstavení. Keďže vývoj napreduje, nakoniec budú výkony elektrického kamióna ešte vyššie.

V roku 2021 Musk v rozhovore uviedol, že s novým batériovým blokom z článkov Tesla 4680 (priemer 46 mm a výška 80 mm) dosiahne Tesla Semi dojazd až 1 000 kilometrov na jedno nabitie. Vďaka vyššej energetickej hustote bude mať batéria väčšiu kapacitu. Akú, nie je presne známe, ale môže to byť aj viac ako 1 000 kWh. (V roku 2017 Musk hovoril o kapacite „okolo 500 kWh“). A nabiť 1 MWh energie  v krátkom čase bude už poriadna výzva.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Po Európe vyrastú obrie nabíjačky pre nákladnú dopravu

Tesla chce preto pre nabíjanie nákladných áut budovať výkonnejšie nabíjačky ako jej Superchargery. Budú sa volať Megacharger a nabíjať budú výkonom až 1 500 kW.

Bloomberg Law uvádza, že nabíjacie stanice pre elektrické nákladné autá ako je Tesla Semi budú potrebovať rovnaký výkon ako malé mesto. Nuž, výkon 1,5 MW by svedčil skôr bežnej dedine, ako malému mestu, ale ak si uvedomíme, že ide o výkon jediného stojanu – a takých bude na nabíjacej stanici niekoľko – nebude to ďaleko od pravdy.

Zdroj | Tesla

Štúdiu, o ktorej informuje agentúra Bloomberg Law, vypracovala energetická spoločnosť National Grid. Bart Franey, viceprezident rozvoja čistej energie v National Grid, je oprávnene znepokojený nástupom elektrických nákladných áut. Varuje, že treba okamžite investovať do posilnenia elektrických rozvodných sietí, a nečakať, kým trh predbehne infraštruktúru.

Štúdia tvrdí, že vybudovanie siete schopnej zvládnuť viac ako päť megawattov energie (v USA) bude trvať približne osem rokov a vyžiada si desiatky miliónov dolárov investícií. Keďže dodávky Semi sú údajne za dverami, súčasná rozvodná sieť je už zastaraná.

Zdroj | Volvo Group

Treba však pripomenúť, že hoci je Tesla lídrom elektromobility, už zďaleka neurčuje trendy. Zvlášť v nákladnej doprave, kde ju tradičné automobilky predbehli. Tri európske spoločnosti, Daimler, TRATON a Volvo uzavreli už v júli 2021 dohodu, na základe ktorej chcú v Európe vybudovať sieť nabíjacích staníc pre nákladné automobily. Má ju tvoriť až 1 700 nabíjačiek (prípadne viac) a nabíjať sa na nich budú môcť aj prímestské a diaľkové elektrobusy.

Pozrite si

Scania predstavila konkurenta Tesla Semi. Na cesty príde už v roku 2023

Elektrické dodávky určené na jazdy na krátke vzdialenosti sa môžu v noci nabíjať v depe, alebo v logistickom centre a nemajú také veľké nároky na záťaž siete, ako diaľkové kamióny. Tie sa budú často potrebovať nabiť na trase a to za pár desiatok minút.

Daimler, Traton i Volvo vyrábajú nákladné elektromobily a nie sú jediné. Naproti tomu Tesla, ktorá za veľkej pozornosti médií predstavila svoj elektrický ťahač Semi pred piatimi rokmi, stále nedokázala spustiť jeho sériovú výrobu. Pôvodne sa mal k zákazníkom dostať už v roku 2019. Sériová výroba Tesla Semi je však zrejme blízko a v roku 2023 sa elektrické kamióny Tesly pravdepodobne objavia na cestách. Nie je vylúčené, že spočiatku prinesú aj problémy.

Zdroj